سرنوشت نامعلوم مصوبه بدون ضمانت / نشاط را به مسابقات قرآن بازگردانیم
کد خبر: 3931936
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱

سرنوشت نامعلوم مصوبه بدون ضمانت / نشاط را به مسابقات قرآن بازگردانیم

دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن گفت: شنیده‌ها حاکی از تصویب مصوبه‌ای جهت تخصیص نیم درصد از درآمد شرکت‌های صنعتی و وزارت نفت به حوزه فرهنگ و قرآن دارد که این امر تاکنون اجرایی نشده است.

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با انتقاد از روند برگزاری مسابقات قرآن به سبک 40 یا 50 سال قبل، اظهار کرد: پرداختن به این شیوه برگزاری تنها به تربیت نخبگان قرآنی و معرفی آنان کمک کرده و برای دیگران خروجی مناسب ندارد.

وی ضرورت تربیت نسلی پویا، متعهد، متخصص و حاذق با الهام‌گیری از آموزه‌های قرآنی را متذکر شد و افزود: برگزاری مسابقات به شیوه فعلی تنها نفرات اول تا سوم را معرفی و جوایزی اعطا می‌شود، به نظر من این روش تربیتی صحیحی برای توسعه فرهنگ و فعالیت بین نوجوانان و جوانان نیست و شاهدیم هر سال از تعداد شرکت‌کنندگان کاسته می‌شود.

اکبری مباحث فرامسابقاتی را از دلایل کاهش شور و ذوق مسابقات  قرآنی دانست و تصریح کرد: شاهدیم در سال‌های اخیر توجه و تمام امکانات متوجه فرد اول مسابقات است و حتی نفر دوم از این امتیازات بی‌بهره است و همین وجه تمایزها باعث زدگی شده و خروجی مناسبی را رقم نمی‌زند و انتظاری که برای اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه داریم متأسفانه ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مربیان باید اطلاعات خود در حوزه‌های مختلف قرآنی را به روز کرده و در اختیار مخاطب قرار دهند، بیان کرد: خوشبختانه استان ما اساتید، مربیان و نخبگان شایسته‌ای دارد که باید به آنان توجه شود. به کارگیری تجارب بسیار ارزشمند پیشکسوتان در کنار توان اجرایی جوانان قطعا خروجی مطلوبی خواهد داشت.

این حافظ کل قرآن برگزاری مسابقات قران به شیوه دارالقرآن امام علی(ع) را قابل قبول‌تر از شیوه‌های دیگر دانست و ادامه داد: گاه می‌بینیم از استان تنها تعداد محدودی در مسابقات بزرگ قرآنی همچون اوقاف شرکت دارند، اما در مسابقات امام علی(ع) چندین برابر بیشتر ثبت نام می‌کنند. به نظر بنده این مهم باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: نباید این طور تصور کرد که اگر فردی در مسابقات شرکت کرد و رتبه هم آورد فرد بهتری از او در سطح شهر و استان نیست. چراکه همانطور که گفتم برخی افراد مستعد به دلایل مختلف از این فضا دور شدند و متأسفانه این مشکلی است که پس از 42 سال که از انقلاب می‌گذرد با آن مواجه هستیم.

اکبری با بیان اینکه نباید همه تقصیر نداشتن شور مسابقات را به گردن متولیان و برگزارکنندگان مسابقات انداخت، ادامه داد: باید بگویم یکی از دلایل عدم هیجان قرآنی بین متسابقان خمودگی، خاموشی و عدم نشاط بین جوانان قرآنی است، برای بازگرداندن نشاط به مسابقات باید آسیب‌شناسی و تحقیقات از سوی کارشناسان قرآنی انجام شود.

دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن در پایان ضرورت ورود بخش خصوصی، وزارت صمت و افزایش خیران به حوزه قرآن را خوستار شد و افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است مصوبه‌ای اوایل دهه 90 از سوی مجلس برای اختصاص نیم درصد از درآمد شرکت‌های صنعتی و وزارت نفت به حوزه فرهنگ و قرآن صادر شده است، اگر این مصوبه صحت داشته باشد در حال خاک خوردن است و تاکنون اقدام جدی در این خصوص انجام نشده است.

انتهای پیام
captcha