امتیاز اعطای مدرک به حفاظ؛ زیر تیغ بی‌مهری / مسئولان نیاز جامعه قرآنی را رصد کنند
کد خبر: 3934968
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۲
گزارش ایکنا از مرحله دوم آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن/

امتیاز اعطای مدرک به حفاظ؛ زیر تیغ بی‌مهری / مسئولان نیاز جامعه قرآنی را رصد کنند

پرونده پانزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن در استان مرکزی بسته شد و فرصتی تا آغاز ثبت‌نام دوره شانزدهم باقی نمانده است، اما اینکه به قوانین مصوب اعتنایی نمی‌شود جای بحث دارد و مراجع ذی‌ربط باید عزم خود را برای تحقق انتظارات به حق حافظان جزم کنند.

امتیاز اعطای مدرک به حفاظ؛ زیر تیغ بی‌مهری / مسئولان نیاز جامعه قرآنی را رصد کنندبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، مرحله دوم از پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن به حفاظ قرآن چهارشنبه، 21 آبان ماه، در دو شهرستان اراک و ساوه با حضور 70حافظ برگزار شد و نتایج پس از بررسی اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در حاشیه این آزمون به خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: آشنایی حداکثری با مفاهیم قرآن نیاز امروز جامعه است و باید به این امر مهم توجه شود، اگر قصد زندگی سراسر قرآنی است باید نوجوانان و جوانان را به حرکت در مسیر عمل به آموزه‌های قرآنی تشویق کرد.

وی با بیان اینکه تأکید مقام معظم رهبری مبتنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن هنوز محقق نشده است و از فرمایش ایشان بسیار عقب هستیم، اظهار کرد: مؤسسات، خانه‌های قرآن، دستگاه‌ها، سازمان‌ها در این حوزه وارد شده‌اند، ورود نوجوانان و جوانان در رشته حفظ به قرآنی شدن خانواده‌ها نیز کمک می‌کند و این مهم مقدمه عمل به قرآن است.

سرلکیان ضرورت توجه به زیرساخت‌های فضای مجازی در حوزه قرآن را یادآور شد و افزود: در شرایط کرونایی اغلب خانواده‌ها در کنار هم هستند و اگر این فضا برای آموزش خانواده‌ها فراهم شود قطعاً در آینده تعداد حافظان بیشتری خواهیم داشت.

اجرای طرح حفظ انتظارات را برآورده نکرد

اعظم فتحی، داور مرحله دوم پانزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حفاظ در بخش بانوان، بیان کرد: آزمون هر ساله به جهت اعطای مدرک تخصصی ویژه حافظان برگزار می‌شود. این آزمون در سطوح 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل در سه سطح برگزار می‌شود و افراد متناسب با سطح توانایی خود شرکت می‌کنند.

امتیاز اعطای مدرک به حفاظ؛ زیر تیغ بی‌مهری / مسئولان نیاز جامعه قرآنی را رصد کنند

وی تصریح کرد: آزمون مدرک تخصصی دارای امتیازهای بسیار خوبی است که دارندگان مدارک می‌توانند از آن بهره برند. دارندگان مدرک تخصصی سطح 3 معادل مدرک کارشناسی بوده و قادرند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند. دارندگان مدارک درجه 2 و درجه یک نیز معادل مدرک کارشناسی ارشد و دکترا دریافت می‌کنند. حافظان دارای مدرک تخصصی می‌توانند از مزایای تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها نیز استفاده کنند.

فتحی به اجرای طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن در مدارس نیز اشاره و تشریح کرد: اجرای این طرح در مدارس تقریباً خوب عمل شد، اما انتظارات برآورده نشد و تعداد کمی از معلمان در طرح حفظ شرکت کردند. مؤسسات، خانه‌های قرآن، ارشاد اسلامی، اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و تبلیغات اسلامی نیز در اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ گام‌های خوبی برداشتند.

ضرورت شناخت نقاط ضعف و قوت طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن

میرزایی، دیگر داور بخش بانوان، به فرمایش مقام معظم رهبری در تربیت 10میلیون حافظ قرآن اشاره کرد و افزود: برای تحقق این مهم که چند سالی از آن می‌گذرد فقط یک دستگاه توان پاسخگویی به این نیاز جامعه و جامه عمل پوشاندن به منویات معظم‌له را ندارد، آموزش و پرورش در این زمینه موفق عمل کرده است و سازمان‌هایی همچون تبلیغات اسلامی، ارشاد و اوقاف نیز به میدان آمدند تا این طرح ملی محقق شود.

امتیاز اعطای مدرک به حفاظ؛ زیر تیغ بی‌مهری / مسئولان نیاز جامعه قرآنی را رصد کنند

وی اظهار کرد: آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن دارای مزایای خاصی است و می‌تواند روند حرکت در مسیر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را تسهیل بخشد. البته افراد برای انگیزه مادی وارد نمی‌شود، اما برای جذب حداکثری مثمرثمر است. آموزش و پرورش برای جذب دانش‌آموزان به قرآن به ویژه گرایش به سمت حفظ تلاش دارد، اما برای کسب موفقیت‌های بیشتر باید بهتر عمل کرد، نقاط ضعف و قوت باید شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد. برخی دستگاه‌ها برای تربیت حافظ اقدامات خوبی انجام دادند که باید تقویت شود. معلمان و مربیان قرآن نباید اجازه دهند دانش‌آموزان به راحتی به حال خود رها شوند.

آزمون تخصصی حفظ استانداردهای لازم را دارد

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن و داور این مرحله از آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن در بخش آقایان، نیز اظهار کرد: هریک از دستگاه‌ها به صورت جداگانه مسابقاتی را برگزار می‌کنند، اما آزمون تخصصی حفظ یکی از استانداردترین آزمون‌هاست و نسبت به سایر دستگاه‌ها متسابقان را بهتر ارزیابی می‌کند.

امتیاز اعطای مدرک به حفاظ؛ زیر تیغ بی‌مهری / مسئولان نیاز جامعه قرآنی را رصد کنند

وی با بیان اینکه شرکت حافظان متناسب با توانایی خود در آزمون ارزیابی و اعطای مدرک یکی از مزایای این طرح است، اظهار کرد: این آزمون از لحاظ کمی و کیفی این جرئت را به حافظان می‌دهد تا در یکی از درجه‌های پنجگانه شرکت کنند. مدارک تخصصی دارای امتیازهای بسیاری است، اما متأسفانه اعمال نمی‌شود، به طور مثال مدرک درجه یک بنده هنوز در آموزش و پرورش اعمال نشده است و این امر از نظر من فاجعه است، حافظ زحمات بسیاری می‌کشد و متأسفانه در عمل ترتیب اثری داده نمی‌شود و همه با این مشکل مواجه هستند و بسیاری از دستگاه‌ها این مدرک را به رسمیت نمی‌شناسند. دارندگان مدرک درجه یک و دو باید عضو بنیاد نخبگان باشند و تاکنون حتی یک حافظ هم عضو این بنیاد نیست و آنچه در خصوص امتیازهای آزمون بیان می‌شود، محقق نمی‌شود.

پرهیز از کمرنگ شدن حفظ در آزمون تخصصی

حمید احمدی، حافظ کل و داور مرحله دوم از پانزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حفاظ، نیز اظهار کرد: در راستای سازماندهی متسابقان نیاز است که آزمون‌هایی برگزار شود، با توجه به اینکه این آزمون دارای سطح‌بندی بوده و شورای عالی انقلاب فرهنگی درجه‌بندی را از این طریق تشخیص می‌دهد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

امتیاز اعطای مدرک به حفاظ؛ زیر تیغ بی‌مهری / مسئولان نیاز جامعه قرآنی را رصد کنند

وی ادامه داد: مدارک دکترا، کارشناسی‌ارشد، کارشناسی، فوق‌دیپلم و دیپلم فقط از طریق سازمان سنجش و آموزش و پرورش اعطا می‌شود، اما حوزه‌های علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این مدارک را هرچند معادل به فعالان مجموعه خود اعطا می‌کنند که در دستگاه‌ها نیز جهت استخدام و افزایش حقوق تأثیرگذار است.

احمدی ضرورت توجه به آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ را مورد تأکید قرار داد و با تأکید بر اینکه نباید از اصل حفظ دور شویم، افزود: بهتر است آزمون از نظر ساختاری مورد بررسی قرار گیرد، پرداختن به نکات ترجمه‌ای، مفاهیمی، تفسیری لازم است، اما باید دقت شود تا حفظ کمرنگ به نظر نرسد. برای این آزمون اعتبار خوبی از جهت بُعد اجتماعی در نظر گرفته شده است، اگر قانونی هست اعمال شود.

آرزوی حافظ 17 ساله

شیوا پیشواز، حافظ کل 17 ساله، در گفت‌و‌گو با ایکنا این‌چنین پاسخ داد: دومین سالی است که در آزمون شرکت می‌کنم و برگزاری این آزمون را در رشد و فراگیری مؤثر می‌دانم. امروز با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های مجازی و ... به آرامش درونی نیاز داشتم و هیچ منبعی جر قرآن مرا به سمت آرامش خدایی هدایت نمی‌کرد.

وی ادامه داد: تأثیرات قرآن در زندگی توصیف کردنی نیست و انسان باید خود تجربه کند. با وجود سن پایینم قرآن نظم خاصی به زندگی من بخشید، تا جایی که امروز برای هرکاری برنامه‌ریزی دارم. از همان دوران کودکی قرآن را دوست داشتم، در دوران ابتدایی دوستی داشتم که قرآن را با صوتی بسیار زیبا تلاوت می‌کرد و من نیز جذب آموزش شدم. دوره‌های مقدماتی را پشت سر گذاردم، اما حس کردم حفظ شیرین‌تر است و احساس بسیار خوشایندی دارد. از این رو فعالیت خود در رشته حفظ را ادامه دادم تا به لطف خدا حافظ کل شدم. در حال حاضر نیز روزی 3 یا 4 جزء مرور دارم.

پیشواز فراگیر شدن مبانی قرآن در جامعه را آرزوی قرآنی خود دانست و تصریح کرد: آرزو می‌کنم همه مردم قرآن را دانسته و به آن عمل کنند. به نوجوانان هم سن و سال خودم توصیه می‌کنم بدون هیچ‌گونه تعصب و قضاوتی برای یکبار هم شده قرآن و معنی آن را با علاقه مطالعه کنند، شک ندارم آنان نیز هدایت شده همیشگی خواهند شد.

اعظم سیفی، حافظ کل قرآن و دیگر شرکت‌کننده در آزمون اعطای مدرک به حافظان، نیز بیان کرد: چهارمین باری است که در این آزمون شرکت می‌کنم و تنها هدفم از حفظ، انس هرچه بیشتر با قرآن و خداست. انگیزه حفظ من خواهرم است، وقتی آثار و برکات حفظ قرآن را در زندگی او دیدم مشغول به فعالیت در این رشته شدم.

زهره محمدحسینی، حافظ 25 جزء از قرآن هم این‌چنین گفت: بار دوم است که در آزمون شرکت می‌کنم. از کودکی علاقه داشتم علم برتر را آموخته و برای زندگی بهتر از آن استفاده کنم. از کودکی وقتی سیدمحمدحسین طباطبایی را می‌دیدم لذت می‌بردم که قرآن را با آن زیبایی تلاوت می‌کند، مادرم نیز مرا تشویق کرد و من نیز پس از دانشگاه حفظ را شروع کرده و امیدوارم تا بهار سال آینده حافظ کل شوم.

وی ادامه داد: از وقتی جدی در حوزه قرآن فعالیت دارم با مشکلات راحت‌تر کنار آمده و در مورد خود شناخت بهتری پیدا کردم. اهدافم بزرگتر شده و برای رسیدن به آنان تلاش می‌کنم. امید است با حفظ قرآن و عمل به مفاهیم آن زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم کنیم.

انتظار حافظ 17 ساله

سپهر اسکندری، 17 ساله و حافظ کل نیز به خبرنگار ایکنا گفت: امسال سومین باری است درآزمون شرکت کردم و برگزاری این آزمون تلنگری است تا همیشه خود را آماده نگه داریم. قطعاً هدف هیچ‌یک از افرادی که وارد رشته حفظ می‌شوند مادی نیست، اما برای تشویق کودکان و نوجوانان امروز باید از گزینه‌های تشویقی نیز استفاده کرد.

وی بیان کرد: هدفم از ورود به رشته حفظ فقط معنویات بوده و هست و بسیار علاقه‌مندم الگویی برای نوجوانان باشم. از 4 سالگی پس از فراگیری روخوانی و روان‌خوانی قرآن حفظ را در مهد قرآن آموختم و حافظ کل شدم. روش ما روشی تندخوانی بود که وقتی با استاد اکبری آشنا شدم، اشتباه و کمبودهای خود را شناختم و از ابتدای قرآن به روش این استاد فعالیت خود را به صورت تثبیتی ادامه دادم.

اسکندری علاقه به مفاهیم را از برکات توجه به امور قرآنی دانست و با اشاره به اینکه در حال حاضر علاوه بر مرور روزی 5 جزء، قصد دارم در رشته مفاهیم نیز مسلط شوم از مسئولان خواستار حمایت بیشتر شد و افزود: امروز همه به ورزش اهمیت بسیار می‌دهند و ما نیز موافق این امر هستیم، اما می‌شود از قرآنیان نوجوان و جوان نیز بیش از این حمایت کرد. نوجوانان در این دنیای وانفسا باید به قرآن پناه آورند، اگر انگیزه مادی در گام اول برآورده شود، قطعاً تأثیرات معنوی جای انگیزه مادی را خواهد گرفت.  

دختران نوجوان حداقل یکبار قرآن را تلاوت کنند

نفیسه رحیمی‌راد، حافظ کل، نیز اظهار کرد: علاقه دارم قران را کاربردی آموخته و در زندگی عملی کنم. دوست دارم مشکلاتم را با پناه بردن به قرآن حل کنم. سال 89 اول راهنمایی بودم که در کتابی دیدم که دانش‌آموزی یکساله حافظ قرآن شده است، من نیز انگیزه پیدا کردم تا این اقدام را انجام دهم. کلاس دوم راهنمایی را جهشی خواندم تا بتوانم در آن سال حافظ شوم و از این بابت بسیار خوشحالم.

وی ادامه داد: اوایل روزی دو صفحه حفظ می‌کردم تا حافظ کل شدم، در حال حاضر روزی سه جزء مرور می‌کنم. بیشترین وقت خود را با قرآن می‌گذرانم و از این لحاظ راضی هستم. از همه دوستان و دختران نوجوان تقاضا می‌کنم اگر قرآن را تلاوت نکردند حداقل یکبار تلاوت کرده و با مفاهیم سطحی آشنا شوند تا صبر و عمل به احکام را بیاموزند.

پرونده پانزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن در استان مرکزی بسته شد و فرصتی تا آغاز ثبت‌نام دوره شانزدهم نمانده است، اینکه به امتیازهای مصوب شده اعتنایی نمی‌شود جای بحث دارد، مراجع ذی‌ربط عزم خود را برای تحقق و رساندن حافظان به انتظارات به حق خود جزم کند. جامعه قرآنی فعال در مسابقات، مطالبات خود را در کمال تواضع بیان کرده و تنها مرجع انعکاس صحبت‌های خود را خبرگزاری ایکنا می‌داند. ای کاش مدیران ارشد استان مطالبات به حق این قشر از جامعه را بشنوند و به مسئولان سطح بالاتر انعکاس دهند تا این افراد وجه تمایزی بین خود و دیگر اقشار همچون ورزشکاران قائل نباشند.

انتهای پیام
captcha