محافل قرآنی محل آزمون و خطاست / ضرورت کشف استعداد دختران روستایی
کد خبر: 3935224
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
نگاهی به فعالیت‌های قرآنی بانوان / ۳

محافل قرآنی محل آزمون و خطاست / ضرورت کشف استعداد دختران روستایی

استاد حوزه و دانشگاه اراک اظهار کرد: نبود محافل قرآنی اجازه هر نوع آزمون و خطایی را از بانوان نوجوان و جوان می‌گیرد، چراکه نمی‌توانند قرائت و یا محفوظات خود را ارائه دهند و برای رقابت جدی در مسابقات آماده شوند.

فهیمه جفرسته، استاد حوزه و دانشگاه اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، وضعیت فعالیت قرآنی بانوان در اراک را نسبت به سایر شهرستان‌های اطراف مناسب‌تر توصیف کرد و افزود: قطعاً در دسترس بودن اساتید و مربیان قرآن در مرکز استان باعث شده است که وضعیت بهتری را در این شهرستان شاهد باشیم.

وی بر توجه به بانوان شهرستانی به ویژه روستاییان تأکید و بیان کرد: استعدادهای بسیار خوب و نهفته‌ای در دل روستاها وجود دارند که به دلیل نبود امکانات از بین می‌روند و کشف نمی‌شوند. اگر با حمایت دستگاه‌های متولی قرآن تیمی متشکل از بانوان مربی قرآن به نام استان تشکیل و برای شناسایی دختران نوجوان و مستعد قرآنی به روستاها اعزام شوند، می‌توان به رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های قرآنی در بخش بانوان در تمام استان امید داشت.


بیشتر بخوانید:


جفرسته فقدان اساتید قرآنی خانم در شهرستان‌ها را از دیگر مشکلات برشمرد و بیان کرد: نبود حضور مربیان قرآنی در شهرستان‌ها و روستاها باعث شده که دوستان حافظ با مشکل مواجه شوند و فقط به حسن حفظ بپردازند و به نکات تجوید، صوت و لحن کمتر توجه کنند و در نهایت بانوان حافظ نتوانند استعداد و توانایی خود را در مسابقات به نحو احسن بروز دهند.

این حافظ کل ضرورت وجود راهنمای خانم در مسابقات قرآن را ضروری دانست و ادامه داد: ممکن است نوجوانان و جوانان حافظ از لحاظ حسن حفظ مسلط باشند، اما ندانند کجای آیه باید نفس بگیرند و به همین دلیل سه نمره از وقف و ابتدا کم می‌شود که ضعیف شدن متسابق را در پی دارد. همچنین، حضور راهنما و بیان نکات کاربردی به برگزاری مسابقه‌ای جذاب‌تر و رقابتی فشرده‌تر منتج می‌شود.

وی حفظ قرآن را یکی از رشته‌های سخت مسابقات بیان کرد و افزود: به حافظان نوجوان توصیه می‌کنم که از ابتدای حفظ به آموزش تمام قواعد همچون صوت، لحن، وقف و ابتدا در کنار آن توجه کنند. خوشبختانه مربیان خوبی در استان فعالیت دارند که تمام این موارد را به حافظانی که تازه در این میدان قدم گذاشته‌اند گوشزد می‌کنند.

پیشنهادی که به آن توجهی نشد

جفرسته به تشریح مشکلات قرآنی بانوان قبل از شیوع کرونا پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر شرایط متفاوت است و همه ملزم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مصوبات ستاد مقابله با کرونا هستیم، اما در مجموع جای خالی جلسات و محافل اختصاصی انس با قرآن ویژه بانوان نه فقط در اراک بلکه در سایر شهرستان‌ها احساس می‌شود. نداشتن محفل قوی اجازه هر نوع آزمون و خطایی را از بانوان نوجوان و جوان می‌گیرد، چراکه نمی‌توانند قرائت و یا محفوظات خود را ارائه دهند و برای رقابت جدی در مسابقات آماده شوند. اگر مسئولان به این مهم در دوران پساکرونا توجه کنند و بانوان نیز همت حضور داشته باشند، قطعاً اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: جلسات و محافل قرآن همچون مسابقات عمل می‌کند، قاری و حافظ را ترغیب می‌کند تا همواره به‌روز و در اوج باشد و انس بیشتر با قرآن زمینه تعالی روحی و معنوی را فراهم می‌کند و اعتماد به نفس نوجوانان را افزایش می‌دهد. حتی قبل از شیوع کرونا پیشنهاد دادم که جلسه‌ای برای بانوان حافظ برای ارائه محفوظات برگزار و از سوی داوران خوب استان داوری و نقاط ضعف‌ها برطرف شود. این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت، اما عملی نشد و در حد حرف باقی ماند. حال با وجود شیوع این بیماری سلامت قرآن‌آموزان بسیار اهمیت دارد و برای آموزش از طریق فضای مجازی باید فکری اساسی کرد.

جفرسته در پایان از ضعیف‌تر شدن برخی متسابقان در دستگاه‌ها نسبت به سال‌های مشابه قبل ابراز تأسف و اظهار کرد: افتخار داوری برخی مسابقات را نیز دارم و شاهدم که شرکت‌کنندگان امسال از سال قبل ضعیف‌ترند. پیشنهاد می‌دهم دستگاه‌های مجری مسابقات دوره آمادگی ویژه شرکت‌کنندگان برگزار کنند یا پس از اتمام مسابقات داوطلبان به حال خود رها نشوند و برای ارتقای سطح آنان برنامه‌ریزی شود. دستگاه‌ها خود را برابر قرآن و جامعه هدف مسئول بدانند و مسئولیت را به اجرای مسابقات محدود نکنند.

انتهای پیام
captcha