مشق عشق در سنگر دانش / ویژگی‌ دانشجوی تراز انقلاب اسلامی چیست
کد خبر: 3939256
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۹
گزارش ایکنا به مناسبت روز دانشجو /

مشق عشق در سنگر دانش / ویژگی‌ دانشجوی تراز انقلاب اسلامی چیست

به‌ مناسبت فرا رسیدن ۱۶ آذر و روز دانشجو، گفت‌وگویی با دانشجویان فعال در حوزه قرآن با هدف بررسی مشکلات، انتظارات و تبیین ویژگی‌های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی داشته‌ایم که تقدیم مخاطبان می‌شود.

16سخنانی از جنس عشق و جهاد با دانشجویان تراز انقلاب اسلامی آذر سال 1332 مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی دانشجویان دانشگاه تهران، هنگام اعتراض به سفر ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا به ایران و ازسرگیری روابط با بریتانیا در دانشکدە فنی این دانشگاه به شهادت رسیدند. به دنبال حملە رژیم پهلوی به دانشگاه و نقض حریم نهاد علم و دانش، این سه جوان انقلابی، با خون خود و همگام با سایر دانشجویان، حق‌طلبی، دفاع از حریم الهی، عزت و استقلال ملی، آزادی‌خواهی و عدالت را برای ملت و کشور فریاد زدند. ازاین رو، این روز به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در حافظە تاریخی ملت ایران، ماندگار و جاودانه و در تقویم رسمی کشور به نام روز دانشجو ثبت شد.

ایکنا استان مرکزی، به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو گفت‌وگویی با فهیمه جفرسته، حافظ کل و دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث؛ زینب معصومی‌پویا، حافظ 14 جزء قرآن و دانشجوی پزشکی؛ شکوفه صباغی، حافظ کل و دانشجوی دکترای فیزیک ماده چگال؛ زهره احمدی، حافظ کل و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی؛ مهدی قاسمی، دانشجوی تربیت معلم و حمیدرضا زارعی، دانشجوی ادیان و عرفان داشته است که در ادامه می‌خوانید:

فهمیه جفرسته، حافظ کل و دانشجوی علوم قرآن و حدیث، به ویژگی‌های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: پایبندی به آرمان‌های امام راحل و رهبر فرانه انقلاب از جمله مؤلفه‌های اصلی دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است. همه ما وظیفه داریم پیرو خط رهبری باشیم و از عمل به فرمایشات ایشان غافل نباشیم.

دانشجویان تراز انقلاب اسلامی / از برپایی جلسات نمایشی در دانشگاه‌ها تا مطالبه‌گری همراه با عقلانیت

وی اخلاق‌مداری را از دیگر شاخصه‌های مهم دانشجویان تراز انقلاب برشمرد و افزود: دانشجویان به‌ویژه دانشجویانی که در دو جبهه تحصیل علم و قرآن فعالیت دارند باید الگوی دیگر جوانان دانشجو باشند. دانشجویان موظف هستند در دانشگاه حضور فعالانه با خط‌مشی صحیح داشته باشند و با اقدامی جهادی حرکتی مؤمنانه و انقلابی را رقم زنند.

جفرسته بیان کرد: بسیار مهم است در دانشگاه‌ها به مباحث اخلاقی و رفتاری دانشجویان بها داده شود. انتظار دارم نسبت به تقویت مبانی اخلاقی و تربیتی برخی دانشجویان توجه ویژه شود و این نکات در کارویژه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. دانشجویان روزانه تقریباً با مشکل خاصی در حوزه پرداخت شهریه مواجه نیستند، اما پرداخت شهریه‌های سنگین برای تعدادی از دانشجویان سخت است و نیاز است مورد توجه مسئولان ارشد و نمایندگان مجلس قرار گیرد.

وی ضرورت توجه به پژوهش در دانشگاه‌ها را یادآور شد و افزود: متأسفانه تعدادی از دانشجویان رغبتی به انجام پژوهش و تحقیقات ندارند و اگر مقاله و یا تحقیقی به آنان سپرده شود، برای کسب نمره این کار را خوب انجام می‌دهند. گویا دانشجویان نمره محور شدند و با اقدامات سازنده و تشویق‌های مناسب باید دانشجو را از این فضا دور نگه داشت.

جفرسته از دانشجوان خواستار ارزش نهادن به وقت و تحصیل شد و افزود: هدف از تحصیل باید از سوی دانشجویان مشخص شود، تعداد کمی از دانشجویان برای گذران وقت به دانشگاه می‌آیند که این امر ضربه زننده است، مدرک‌گرایی باید از دایره تحصیل خارج شود، در حال حاضر مدرک‌گرایی نیز ارزش چندانی ندارد و برای کسب موفقیت باید تلاش کرد. باید تحصیل کاربردی و مورد استفاده در زندگی باشد.   

شاخصه دانشجوی موفق

زینب معصومی‌پویا، حافظ 14 جزء قرآن و دانشجوی ترم نهم پزشکی، نیز در پاسخ به سؤالات خبرنگار ایکنا اینگونه پاسخ داد: هدفمند بودن یکی از مهمترین شاخصه‌های دانشجوی موفق و مورد تأیید انقلاب است، لازم است دانشجویان طرحی کلی از مسیر حرکتی خود را ترسیم کرده و برای رسیدن به اهداف تلاش کنند. در واقع تلاش‌ها باید جهت‌مند باشد تا دچار سردرگمی نباشد.

دانشجویان تراز انقلاب اسلامی / از برپایی جلسات نمایشی در دانشگاه‌ها تا مطالبه‌گری همراه با عقلانیت

وی انگیزه کافی را از دیگر مؤلفه‌های دانشجوی موفق و تراز انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: گام برداشتن در مسیر مستلزم تحمل سختی‌های مسیر و پیشه کردن صبر است. بخش بسیاری از انگیزه را عوامل محیطی تشکیل می‌دهد و بخشی نیز درونی است، اگر محیط انگیزه را کم می‌کند نباید اجازه داد شور و هیجان پیشرفت در درون از بین رود. پایبندی به اخلاق در هر حوزه‌ای نمونه خاص خود را دارد و جا دارد دانشجویان برای موفقیت از موقعیت اجتماعی والدین و ... استفاده نکنند.

معصومی‌پویا مسئولیت‌پذیر بودن و قبول عواقب کاری را از دیگر شاخصه‌های رفتاری دانشجویان موفق دانست و اظهاز کرد: انتخاب حوزه فعالیتی باید از روی علاقه باشد و دانشجو حرفه‌ای عمل کردن را سرلوحه قرار داده و تلاش کند دانش خود را در زمینه انتخابی افزایش دهد و دچار دانش سطحی و غیرعلمی نباشد. همچنین دانشجویان از تک محور بودن پرهیز کرده و مطالعه جانبی را مهم تلقی کرده و خود را محدود به افراد هم‌فکر نکرده و سعی کند تعامل را با افراد با افکار مختلف حفظ کند. عدم منعطف بودن در برابر دیگران و پذیرفتن نظرات جدید در دانشگاه‌ها احساس می‌شود و انعطاف در مقابل با دیگران می‌تواند از دیگر امتیازهای دانشجوی موفق باشد.

این دانشجوی پزشکی در خصوص انتظارات از نمایندگان و مسئولان استان نیز بیان کرد: انتظار از مسئولان زیاد نیست، متأسفانه به جرئت می‌گویم تاکنون مطالبات به حقمان برآورده نشده است. جدی گرفتن مطالبات از جمله دغدغه دانشجویان است شاید در ظاهر گوشی برای شنیدن مشکلات باشد، اما در عمل حل مشکلات را به یکدیگر واگذار می‌کنند. مشکلات 4 سال قبل همچنان وجود دارد و تغییری در رفع آن ایجاد نشده است. برطرف نشدن مشکلات از سوی مسئولان انگیزه دانشجو برای شرکت در برنامه‌های جانبی همچون فرهنگی، پژوهشی و اجتماعی را کم می‌کند.

وی تأکید کرد: در سال‌های اخیر فاصله بین مسئولان و دانشجویان کمتر شده است و دانشجو مستقیم می‌تواند مشکلات را مطرح کند، اما به نظر می‌رسد جلسات نمایشی است و در عمل بازدهی کافی نداشتند. مسئولان باید انعطاف‌پذیر باشند، شاید نظر دانشجو با مسئول در تضاد باشد و فرصت برای آزمایش، ایده‌پردازی و حل مشکلات از راه‌های جدید را نمی‌دهد.

معصومی‌پویا ادامه داد: همواره سعی کردم با دانشجویانی در ارتباط باشم که از هریک مطالب جدید بیاموزم. همیشه سعی کردم مسئولیت‌پذیر باشم و در مقابل تصمیمات عواقبش را پذیرفته و کم‌کاری نکنم. معاشرت با افراد باانگیزه کمک می‌کند تا مسیر برای پیشرفت دانشجویان هموارتر باشد.

وی در خصوص تأثیر قرآن در زندگی نیز بیان کرد: حفظ قرآن فرصتی را فراهم کرد که بتوانم بیشتر به مسائل اعتقادی فکر کرده و فرصت شناخت نیز بیشتر شود. شاید تا سال‌ها قبل برایم مهم بود تا در بازه زمانی مشخص حفظ را به اتمام رسانم، اما با وجود اینکه تمایل دارم که حفظ را کامل کنم، حافظ کل شدن هدف اصلی من نیست و علاقه دارم ارتباط را حفظ کرده و فرصتی که قرآن برای تفکر در گره‌های ذهنی و اعتقادی می‌دهد را مغتنم شمرده، تفکر کرده و به شناخت برسم.

معصومی‌پویا ادامه داد: در حوزه روانشناختی اصل بر این است که هر کار خوبی که مداومت پیدا کند می‌تواند باعث ایجاد نظم کلی در ابعاد مختلف شود. انس با قرآن باعث شد این نظم را در زندگی من ایجاد شود. در برهه‌های زمانی قرآن کمک کرد به آرامش قلبی دست یابم. با عنایت خدا توانستم سال 98، مدال برنز یازدهمین دوره المپیاد وزارت بهداشت تحت عنوان «مطالعات میان‌رشته‌ای علوم انسانی و سلامت» را کسب کنم و همچنین کسب رتبه اول حفظ ۱۰ جزء بیست‌و‌سومین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت بهداشت، رتبه اول حفظ ۵ جزء بیست‌و‌دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بخشی از افتخاراتم در مسابقات کشوری است.

روشنفکرانی تمام عیار

حمید زارعی، دانشجوی ادیان و عرفان و فعال قرآنی در رشته تفسیر، به ایکنا گفت: عمل به موقع و به‌هنگام جوانان در رویدادهای مختلف انقلاب باید بسیار هوشمندانه انجام شده و همواره لبیک‌گویان به ندای رهبری گوش به فرمان معظم‌له باشند. دانشجویان مسلمان روشنفکرانی تمام عیار هستند و برای پیشرفت هیچگاه دل به دشمن نخواهند سپرد، کمااینکه در طول بیش از 40 سال قدرت علمی، پزشکی، پژوهشی و ... دانشجوی ایرانی برهمگان ثابت شده است.

دانشجویان تراز انقلاب اسلامی / از برپایی جلسات نمایشی در دانشگاه‌ها تا مطالبه‌گری همراه با عقلانیت

وی از دانشجویان خواستار اقامه نماز اول وقت و حرکت در مسیر قرآن شد و افزود: حرکت در مسیر قرآن آرامش روحی و روانی را به دنبال دارد و نمایی از سبک زندگی اسلامی ایرانی را ترسیم می‌کند. تحصیل در دانشگاه با فعالیت قرآنی منافاتی ندارد و دانشجویان به‌ویژه افرادی که با قرآن انس بیشتر دارند باید برای سایرین الگو باشند.

زارعی بیان کرد: ازدواج دانشجویان، ایجاد تسهیلات شغلی، مسکن و ... از جمله دغدغه‌های دانشجویی است، نمایندگان با تصویب قوانین قابل اجرا می‌توانند به تسهیل امورات جوانان کمک کنند. از سوی دیگر تصویب قانون و بودجه برای فرهنگ‌سازی و دور بودن فضای دانشگاهی از بازی‌های سیاسی از دیگر انتظارات ما از مسئولان و نمایندگان مجلس است.

عملکرد بهتر در سایه توجه به قرآن و عترت

شکوفه صباغی، حافظ کل و دانشجوی دکترای فیزیک ماده چگال، نیز در پاسخ به سؤالات خبرنگار ایکنا اینگونه پاسخ داد: باتقوا بودن و عمل به تکلیف از جمله امتیازات دانشجوی موفق و تراز انقلاب اسلامی است. پیشرفت علمی و پیگیری عقلانیت علمی نگاه مطلوب اسلام است که دانشجوی مسلمان باید بر آن اهتمام داشته باشد. ارتقای سطح علمی و اخلاقی از نشانه بارز دانشجوی انقلابی است.

وی مطالبه‌گری همراه با عقلانیت را از شاخصه‌های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: ما دانشجویان با بهره‌گیری از علم و توان باید پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی را برافراشته نگه داریم و اجازه ندهیم دشمن نگاه مغرضانه به کشور داشته باشد. اخلاق برای ما بسیار بااهمیت است و سعی داریم تا با در پیش گرفتن اخلاق فاطمی، علوی و نبوی مبلغ دین مبین اسلام باشیم.

صباغی داشتن امکانات آزمایشگاهی بهتر را از جمله انتظارات دانشجویان رشته فیزیک دانست و ادامه داد: برای انجام تحقیقات علمی باید آزمایشگاه‌ها به امکانات بهتری تجیهز شوند و ارتباط بین دانشگاه‌ها بهتر باشد. برقراری ارتباط هرچه بهتر بین مسئولان و دانشجویان به رفع مشکلات آنان کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه تحصیل در هر رشته دانشگاهی با فعالیت تخصصی قرآن منافاتی ندارد، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف، نیازمند نقشه راه بوده و از کلام وحی می‌توان برای تحقق آن استفاده کرد. انسان برای موفقیت در هر زمینه‌ای نیازمند رفع حوائج روحی و روانی است و قرآن بهترین منبع برای دوری از آسیب و کسب آرامش است.

صباغی افزود: اگر افراد با توجه به قرآن و عترت(ع) پیوسته به دنبال تزکیه خویش باشند قطعاً در هر نقشی که دارند و خواهند داشت می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند. مثالِ بارز آن اگر یک استاد یا معلم وقتی دارای چنین شخصیتی باشد تأثیر بسیار بهتری بر شاگردان خود خواهد داشت و این امر باعث رشد و شکوفایی آنان در مسیر علمی و سایر عرصه‌های زندگی می‌شود.

این دانشجوی رشته فیزیک تعامل روزانه با قرآن را از عنایات خداوند متعال برشمرد و افزود: اینکه هر روز ساعاتی از عمر را صرف مرور آیات الهی می‌کنیم جای بسی خرسندی است. دستاورد مهم انس با قرآن آرامش و انجام منظم کارها و برنامه‌هاست.

جوانان؛ آینده‌سازان جامعه

زهره احمدی، حافظ کل و دانشجوی کارشناسی‌ ارشد روانشناسی بالینی، نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: برای دانشجوی تراز انقلاب اسلامی منویات مقام معظم رهبری اولویت دارد و در همه حال ولایت‌پذیر است. دانشجو باید برای انقلاب و اصول انقلابی ارزش قایل شده و پایبند به پیاده‌سازی الگوی تراز انقلاب و اسلام باشد.

دانشجویان تراز انقلاب اسلامی / از برپایی جلسات نمایشی در دانشگاه‌ها تا مطالبه‌گری همراه با عقلانیت

وی جوانان را از تأثیرگذارترین و کارسازترین قشر جامعه دانست و افزود: جوانان آینده‌سازان جامعه هستند و هم آنان به مسئولان و هم مسئولان برای آبادانی هرچه بهتر کشور به وجود جوانانی نخبه، انقلابی، متعهد، متخصص و ولایتمدار نیازمندند. انگیزه و امید باید بین دانشجویان موج زند و زمینه‌ای برای فعالیت‌های گسترده فراهم شود.

احمدی ادامه داد: قرآن کتاب زندگی و نقشه راهی روشن است و باید درست در دستور کار قرار گیرد. روانشناسی، علم برگرفته شده از قرآن است و ما مسلمانان به درستی از این علم و منبع استفاده نکرده‌ایم. منابع بسیاری که در اختیار ماست از غربیان است. اگر ریشه‌یابی درست انجام دهیم متوجه می‌شویم بسیاری از نکات روانشناختی ریشه در آیات قرآن دارد که متأسفانه به آن پرداخته نشده است.

این حافظ کل تأکید کرد: امکان ندارد خداوند انسان را بدون توجه به ابعاد روحی و روانی آفریده باشد. اغلب مردم قرآن را کتابی اعتقادی می‌دانند در صورتیکه تمام مباحث جسمانی، روحی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و ... در این مصحف شریف ذکر شده است. وقتی قرآن مطالعه می‌کنم نکته‌ای روانشاختی به یاد می‌آورم یا برعکس کتاب روانشناسی که مطالعه می‌کنم آیاتی از کلام وحی در ذهنم خطور می‌کند و همین امر باعث شده است تا تحلیلی جامع‌تر از مبانی علمی روانشناسی ارائه دهم.

وی بیان کرد: احساس می‌کنم علاوه بر قرآن، نهج‌البلاغه نیز مهجور است، حکمت‌های درج شده در این کتاب ارزشمند حاوی نکاتی ارزشی، جذاب با نگاه رفتاردرمانی است. نکات تربیتی آموزنده‌ای در این کتاب وجود دارد که باید مورد توجه دانشجویان قرار گیرد.

علوم انسانی اسلامی مغفول است

مهدی قاسمی، فعال قرآنی و دانشجوی دبیری الهیات دانشگاه تربیت معلم، نیز اظهار کرد: فعالیت در کلاس‌های آموزش قرآن باعث هدفمند شدن و جهت‌دهی به زندگی شده است. فعالیت محصلان چه در دانشگاه و چه در مدارس دارای اهمیت بسیار است و مقام معظم رهبری نیز بر این مهم تأکید فرمودند.

دانشجویان تراز انقلاب اسلامی / از برپایی جلسات نمایشی در دانشگاه‌ها تا مطالبه‌گری همراه با عقلانیت

وی تصریح کرد: علوم انسانی اسلامی از جمله موارد مغفول مانده است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه منبع غنی دینی در اسلام کم نداریم، اما کمتر در منابع درسی دانشگاهی و مدارس استفاده می‌شود. رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود فرمودند، دستگاه‌های فرهنگی مانع فعالیت‌ها در این قسمت نباشند، از این رو فرمان آتش به اختیار را برای جوانان صادر فرمودند.

قاسمی در پایان قرآن را کتاب روشن زندگی برشمرد و اظهار کرد: این مصحف شریف نقشه عملیاتی زندگی برای دانشجو را مشخص کرده تا او را از انحراف در امان نگه دارد. قرآن قصه گفته است، اما کتاب داستان نیست، قرآن تاریخ گفته است اما کتاب تاریخ و ادبیات و ... نیست، این کتاب الهی، کتاب جامعی است که برای هر موضوعی می‌توان از آن بهره برد. اگر همه مسئولان ساختار کاری و زندگی خود را منطبق با قرآن پیش برند قطعاً به تمدن نوین اسلامی نزدیک می‌شویم.

گفت‌و‌گوی انجام شده صحبت‌های صادقانه بخش بسیار کوچکی از دانشجویان است. جوانانی که با هزاران امید تحصیلات را برای داشتن آینده‌ای روشن ادامه می‌دهند. سخن دانشجویان از جنس دل است و انتظاری جز توجه مسئولان و نمایندگان مجلس به مطالبات به‌حق را ندارند. شاید یکی از مطالبات آنان استفاده از امتیازات نخبگی است، اما متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که نخبگان قرآنی استان قادر به استفاده از امتیازات بنیاد نخبگان نیستند، بهتر است جهت بهره‌مند شدن آنان از این امتیازها، مسئولان امر نسبت به پیگیری امور اهتمام ویژه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha