دستان سرد کاروان قرآنی استان مرکزی در تنور داغ مسابقات / استعدادها را با یک چشم ببینیم
کد خبر: 3940444
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴

دستان سرد کاروان قرآنی استان مرکزی در تنور داغ مسابقات / استعدادها را با یک چشم ببینیم

چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف امسال رنگ و بویی دیگر داشت، سوغات ووهان گریبان مسابقات قرآن را گرفت و حال و هوای آن را تغییر داد و استان مرکزی نیز از این تغییر مستثنا نبود. برخی شرکت‌کنندگان به‌دلیل واهمه از کرونا در مسابقات استانی شرکت نکردند و تعدادی نیز به دلیل مشکل در ثبت‌‌نام از گردونه مسابقات حذف شدند.

ناکامی نمایندگان استان مرکزی در چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف باید مورد تحلیل و واکاوی اساتید و مسئولان قرآنی قرار گیرد، چراکه شرایط فعلی برای مهد مفاخر و علما اصلاً مطلوب نیست.

چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف امسال رنگ و بویی دیگر داشت، سوغات ووهان گریبان مسابقات قرآن را گرفت و حال و هوای آن را تغییر داد و استان مرکزی نیز از این تغییر مستثنا نبود. برخی متسابقان به‌دلیل واهمه از کرونا در مسابقات استانی شرکت نکردند و تعدادی نیز به دلیل مشکل در ثبت‌‌نام مسابقات از گردونه حذف شدند.

این مرحله از مسابقات از  28 شهریور ماه با مشارکت 152 شرکت‌کننده به میزبانی اراک و در امامزاده محمدعابد(ع) این شهرستان برگزار شد، با وجود اینکه مسابقات از نظر مکان در جایگاه بهتری نسبت به سال‌های قبل قرار داشت، اما از شور شرکت‌کنندگان خبری نبود.

در این مرحله از مسابقات افراد شناخته شده و گاه تکراری گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و در سکوی پرتاب برای شرکت در مرحله کشوری ایستادند. مسابقات مرحله کشوری پس از کش‌و‌قوس‌های بسیار در دو بخش بانوان و آقایان به صورت مجازی برگزار شد. مسابقات بانوان به صورت آنلاین برگزار و همزمان داوری از سوی داوران بنام کشوری انجام شد.

در بخش آقایان ضبط استودیویی انجام و برای داوری به تهران ارسال شد. فایل‌های ارسالی در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۱ آذرماه از شبکه قرآن پخش و با حضور داوران در هتل ارم تهران به صورت زنده مورد داوری قرار گرفت. پس از اعلام نتایج اسمی از کاروان قرآنی استان مرکزی در مسابقات سراسری قرآن اوقاف دیده نشد و نمایندگان دست خالی ماندند.

شاید صحیح نباشد فقط نمایندگان استان را هدف قرار داده و تمام تقصیرها را بردوش آنان بگذاریم؛ هرسال دریغ از پارسال. هرسال از تعداد رتبه‌های کسب شده از سوی نمایندگان کاسته شد تا اینکه امسال به صفر رسید. آیا کاهش موفقیت متسابقان استان در رقابت مسابقات سراسری قرآن اوقاف زنگ خطر نبود؟ آیا هنوز هم باید دست روی دست گذارد و به تماشا نشست؟ درست است که مسابقات هدف نیست و فقط وسیله‌ای برای تدبر است، اما باید قبول کرد که مسابقات به صحنه رقابت سخت تبدیل شده است و هر شرکت‌کننده برای کسب رتبه بهتر در طول یک‌سال تلاش می‌کند. رقبا هرسال قوی‌تر می‌شوند، اما برخی از نمایندگان استان ما فقط در استان قوی هستند، نه خود پیشرفت می‌کنند و نه مسیر را برای دیگر افراد قرآنی هموار می‌کنند.

از حق نباید گذشت چهره‌هایی همچون ابوذر کرمی سال‌ها بدون هیچ حمایتی در میادین قرآنی خوش درخشید و حتی رتبه بین‌المللی را از آن خود کرده است. به نظر می‌رسد مسئولان نقش حمایتی خود را آنچنان که باید و شاید به خوبی ایفا نمی‌کنند، فقط با سخنان زیبا نمی‌توان کاروانی قوی تربیت کرد. نیازمند رویش چهره‌های جدید در مسابقات قرآن اوقاف هستیم. تشکیل کارگروهی قوی با ایده‌های نو و خلاق برای کشف استعدادها و تربیت آنان با استفاده از اساتید مجرب ضروری است.

اینکه در آستانه مسابقات جلساتی برای آمادگی پیش از مسابقات برگزار می‌شود، خوب است اما مطلوب و کافی نیست، چطور می‌‌توان در طول سال گلی را آبیاری نکرد و پس از آبیاری در مدت‌زمان کوتاهی انتظار رشد داشت. قرآن‌آموزان نوگلانی هستند که باید در طول سال برای آنان برنامه اصولی و مستمر در نظر داشت. کسب نکردن رتبه برای استان مرکزی به عنوان مهد عالمان و فرهیختگان اصلاً شایسته نیست و توجیهی برای آن نمی‌توان یافت.

حتی برای برخی شرکت‌کنندگان مرحله استانی رقابت‌ها نیز عادی شده است و به گرفتن هدیه استانی و اینکه فقط خود را در چرخه مسابقات ببینند، اکتفا می‌کنند و همین عامل باعث شده است تا انگیزه از دیگر شرکت‌کنندگان گرفته شود و با گفتن فلانی هست پس ما رتبه نمی‌آوریم خود را از مسابقات محروم می‌کنند. اگر ارتقای سطح دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان قرآنی متوسطه لحاظ شود، قطعاً شاهد تحولی اساسی در حوزه قرآن خواهیم بود.

وقت رویش چهره‌های جدید خوش‌خوان رسیده است و اگر فردی می‌داند کسب رتبه برتر کشوری در توانش نیست، بهتر است میدان را به جوان‌تر‌ها سپرده و تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهد. طبیعی است برخی از متسابقان ممکن است از لحاظ استعداد و داشتن تمکن مالی جهت استفاده از اساتید سرآمدتر از سایر رقبا باشند، اما برای ایجاد شور و نشاط در مسابقات و حضور حداکثری جوانان باید به یک چشم به همه نگاه شود. آموزش باید جذاب و مورد استفاده باشد نه اینکه فقط فرد را قاری یا حافظ کند و در همین مرحله بماند.

به نظر می‌رسد کسب نکردن رتبه از سوی نمایندگان استان در مسابقات سراسری قرآن اوقاف که یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی است، عادی‌انگاری شده است و هرسال وعده‌هایی برای موفقیت شرکت‌کنندگان و تربیت استعدادهای برتر داده می‌شود، اما عملاً تحقق نمی‌یابد و افراد اعزامی مورد حمایت مستمر قرار نمی‌گیرند.

گلایه‌های برخی از قاریان و حافظان از نبود انگیزه روی دیگر سکه است و قطعاً باید به این مهم از سوی مسئولان پرداخته شود، بی‌شک با وجود شرایط اقتصادی فعلی نمی‌توان تأثیر انگیزه مالی را نادیده گرفت. برای ایجاد موج قرآنی نباید منتظر دولت و اعتبارات دولتی نشست، باید همه یک‌دل و متحد شده و گام‌به‌گام نوجوانان را به حرکت در مسیر قرآن تشویق کرد. خوشبختانه استان مرکزی از وجود قاریان، حافظان، مربیان و اساتید قرآنی کمبودی ندارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

ایکنا برای بررسی وضعیت موجود و پرداختن به علل موفق نشدن کاروان قرآنی استان در چهل‌و‌سومین دوره مسابقات، آمادگی خود را برای برگزاری نشست و انجام مصاحبه‌های متعدد اعلام می‌کند.

یادداشت از مریم روشن، سردبیر ایکنا استان مرکزی

انتهای پیام
captcha