غبار فراموشی بر تصمیمات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی / وعده‌هایی که عملی نمی‌شود
کد خبر: 3943268
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
ایکنا پیگیری می‌کند؛

غبار فراموشی بر تصمیمات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی / وعده‌هایی که عملی نمی‌شود

بیش از سه سال است که شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی رنگ برگزاری جلسات را به خود ندیده است و هر بار که دلیل را جویا می‌شویم به اما و اگرها و وعده‌های تکراری ختم می‌شود.

غبار بی‌مهری سال‌هاست که بر شورای توسعه فعالیت قرآنی استان‌ مرکزی نشسته است و گویا برای تعدادی از اعضای آن نیز اهمیت چندانی ندارد. گاه حرف و حدیثی از چرایی‌ برگزار نشدن به میان می‌آید، اما همچون نسیم به دست فراموشی سپرده می‌شود و تا مدت‌ها خبری از آن نمی‌شود.

شورای توسعه فعالیت قرآنی زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی است، علی‌رغم اهمیت موضوع قرآن و پرداختن به ابعاد مهم این کتاب زندگی این شورا در دل شورای فرهنگ عمومی هضم شده است به‌گونه‌ای که دیگر اثرش را نیز نمی‌توان دید. بیش از سه سال است که این شورا در استان برگزار نشده است. گاه از مسئولان دلیل برگزار نشدن جلسات شورای توسعه فعالیت قرآنی پرسیده می‌شود و همچنان وعده‌های پیگیری تکراری که به نتیجه نیز نرسیده است شنیده می‌شود.

استان مرکزی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است که اگر یک‌دست شود قطعاً خروجی مطلوبی خواهد داشت. خبرگزاری ایکنا پیرو رسالت خطیری که بر دوش دارد دلایل برگزار نشدن شورای توسعه فعالیت قرآنی را تا رسیدن به نتیجه مطلوب مورد بررسی و پیگیری‌های لازم را در دستور کار قرار داده است. در این راستا مصاحبه‌ای با نعمت‌الله سرلکیان، رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، انجام شده است که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام سرلکیان، رئیس امور قرآنی اداه کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی دارای 10 ماده و 2 تبصره است که برای نظام‌سازی، فرهنگ‌سازی و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های قرآنی تدوین شده است.

وی کارکرد و رویکرد اساسی منشور یاد شده را توسعه فرهنگ قرآنی در کنار دیگر فعالیت‌های جامعه دانست و اظهار کرد: اگر فرهنگ قرآن در جامعه محقق شود قطعاً بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی برطرف خواهد شد. بند اول نقشه مهندسی کشور به فعالیت و توسعه فرهنگ قرآنی اشاره دارد. این اشاره بدین معناست که در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی آموزش عمومی، تربیت حافظان و قاریان، تولید محصولات قرآنی و توجه به نظام‌سازی با محوریت قرآن در دستور کار اصلی شورای توسعه قرار گیرد.

سرلکیان بیان کرد: قرار بر این بود محور فعالیت‌های تعریف شده برای شورای توسعه فعالیت قرآنی با همکاری شورای فرهنگ عمومی انجام و از نظر علمی و فرهنگی، نظام توسعه فعالیت قرآنی به جایی رسد که مصوباتش نه فقط برای دستگاه‌های متولی فرهنگ بلکه برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا باشد. همه دستگاه‌ها موظف هستند که حداقل فعالیت قرآنی همچون روخوانی و روان‌خوانی را در دستور کار قرار دهند. بیش از 80 قانون و مصوبه برای حمایت از فعالیت قرآنی تدوین شده است، اما در عمل شاهد اتفاق خاصی نیستیم. در حال حاضر مشکل تدوین قانون برای فعالیت قرآن نداریم، مشکل در اجرای مباحث قرآنی در دستگاه‌هاست.

این مقام مسئول ضرورت فعالیت قرآنی در دستگاه‌های مختلف همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، تبلیغات اسلامی، اوقاف، ارشاد اسلامی و ... را متذکر شد و افزود: متأسفانه آنطور که باید و شاید شاهد اتفاقات خوب قرآنی در دستگاه‌ها نیستیم. باید دید امروز که بیش از 40 سال از انقلاب می‌گذرد، آیا شاهد تحولات اساسی قرآنی در آموزش و پرورش بوده‌ایم؟

ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با زیربنای مباحث قرآنی

سرلکیان بیان کرد: آموزش و پرورش نظامی تعلیمی و تربیتی است و باید به این نکات توجه ویژه داشته باشد. اگر مؤلفه‌ها و ضروریات قرآنی همچون روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم در دوران ابتدایی و متوسطه اول آموزش داده شود قطعاً دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم با زیربنای کلام وحی آشنا شده و در این مرحله می‌توان فعالیت‌ها را گسترده‌تر انجام داد در نهایت خروجی بهتری را خواهیم داشت.

وی خانواده و آموزش و پرورش را دوبال توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد و افزود: اگر این دو کانون به وظایف خود عمل کنند، بی‌شک جامعه‌ای قرآنی‌تر خواهیم داشت. آموزش عمومی قرآن برای عامه توسط تبلیغات اسلامی و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، اگر آموزش و پرورش و خانواده زیربنایی کار کنند، آموزش عمومی سایر دستگاه‌ها هم اثرات بیشتری خواهد داشت و قطعاً بیسواد قرآنی در جامعه نخواهیم داشت. متأسفانه گاه با افرادی مواجه می‌شویم که دیپلم هم گرفته‌اند، اما روخوانی قرآن را نمی‌داند و این امر اثر فعالیت قرآنی سازمان‌های متولی قرآن را کم می‌کند.

سرلکیان به فرمایش مقام معظم رهبری درباره تلاوت روزانه حداقل یک صفحه از قرآن استناد کرد و گفت: اشکال فقط در تسلط بر روخوانی و روان‌خوانی دانش‌آموزان نیست، بلکه بسیار ضروری است محصلان مدارس با مهارت‌های قرآنی آشنا شوند تا بتوانند آن را به صورت موردی در زندگی خود اعمال کنند. ازاین رو توجه بسیار آموزش و پرورش به تقویت مهارت‌های قرآنی توصیه می‌شود. اگر مهارت‌های قرآنی جایگزین آموزش صرف شود قطعاً در خانواده و اجتماع مشکل نخواهیم داشت. آشنایی با الفبای قرآن مانع هرگونه آسیب و بِزه می‌شود.

فعالیت قرآنی در حوزه‌های علمیه گسترده‌تر شود

رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: دانش‌آموزان باید با قرآن انس گیرند نه اینکه فقط روخوانی و روانخوانی بیاموزند، با مأنوس شدن دانش‌آموزان با این مصحف شریف انتظار ما برای داشتن جامعه‌ای قرآنی برآورده می‌شود. بین دستگاه‌ها نه فقط آموزش و پرورش، بلکه حوزه‌های علمیه نیز در حوزه قرآن کم کارند. البته در سال‌های اخیر وضعیت بسیار بهتر شده است، اما فعالیت‌ها باید گسترده‌تر باشد. به نظر می‌رسد اگر حوزه‌های علمیه سال اول ورود طلاب را فقط به آموزش قرآن در رشته‌های مختلف بپردازند خروجی بهتر و مطلوب‌تری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: وظیفه شورای توسعه فعالیت قرآنی ایجاد هماهنگی و ارتباط بهتر بین حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و اوقاف است، اما متأسفانه با تعطیلی بیش از سه ساله این شورا در استان این اتفاق نیفتاده است. اگر این دستگاه‌ها و سازمان‌ها در برنامه‌ای مدون کنار هم قرار گیرند قطعا هم‌افزایی ایجاد شده و خروجی مورد تأیید است.

حجت‌الاسلام سرلکیان تقسیم کار بین دستگاه‌های عضو شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی را متذکر شد و افزود: اگر این اتفاق بیفتد قطعاً ارائه آمار اشتباه در فعالیت قرآنی تاحد بسیار زیادی از بین خواهد رفت و نتیجه خوبی را در بردارد. همچنین لازم است تا جلسات خانگی قرآنی بار دیگر احیا شود، این جلسات در دهه 70 از رونق خوبی برخوردار بود و امروز در حاشیه قرار دارد. از مساجد و جلسات خانگی می‌توان برای رونق هرچه بیشتر فعالیت‌ها استفاده کرد.

مهجور بودن مطالبه‌گری بین جامعه قرآنی

وی در پاسخ به این سؤال که مطالبه‌گر نبودن جامعه قرآنی در بی‌رونق بودن شورای توسعه فعالیت قرآنی چه میزان مؤثر است، اظهار کرد: متأسفانه همان اندازه که قرآن در جامعه مهجور است، به همان میزان مطالبه‌گری در جامعه قرآنی نیز مهجور است. قبول داریم که فعالیت انفرادی مربیان، اساتید، پیشکسوتان قابل توجه است، اما وحدت و انسجام بین جامعه قرآنی باید بیش از این باشد. روحیه برخی از آنان به‌گونه‌ای است که نتواسنتند در کنار هم قرار گیرند، اگر فعالان قرآنی در کنار هم قرار گرفته و مطالبه‌گری داشته باشند قطعاً بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

سرلکیان با بیان اینکه که جامعه قرآنی حق مطالبه‌گری دارند، اما صحنه را خالی کردند، تأکید کرد: فعالان قرآنی باید همچون زنجیر در کنار هم قرار گیرند، اگر از هم جدا شوند کاری از پیش نخواهند برد. فعالیت اتحادیه و مجمع قرآنی باید تقویت و مجمعی متمرکز برای فعالیت قرآنی در دستگاه‌های مختلف ایجاد شود. برخی از مسئولان در ظاهر ادعای اولویت قرآن در برنامه‌های خود را دارند، اما از حرف تا عمل فاصله بسیار است.

وی تأکید کرد: مسئولان برای توسعه فعالیت‌های قرآنی باید در کنار هم قرار گیرند، اگر بذر فعالیت قرآنی را نکاریم برداشتی هم نخواهیم داشت، برای توسعه باید سرمایه‌گذاری کرد و متأسفانه در این حوزه شاهد اتفاق خاصی نیستیم. خبرگزاری ایکنا در مقام مرجع رسانه‌ای قوی باید در کنار جامعه قرآنی قرار گیرد و جامعه قرآنی نیز این رسانه را حمایت کند.

سرلکیان در پایان بودجه قرآنی را به تکه یخی در حال آب شدن تشبیه کرد و گفت: اعتبارات قرآنی هر سال کاهش می رود، بهتر است تزریق اعتبارات متناسب با عملکرد دستگاه‌ها و خروجی کار آنان در نظر گرفته شود و نظارت لازم همراه با راستی آزمایی صورت گیرد، اما متأسفانه نظارت در فرهنگ بسیار ضعیف‌ است. گاه آمارهای ارائه شده در حوزه فرهنگ با واقعیت که به صورت میدانی واکاوی می‌شود متفاوت است، چراکه گاهی بودجه به دستگاهی تخصیص می‌یابد اما صرف امور دیگر می‌شود.

انتهای پیام
captcha