رفع کمبود حوزه‌های علمیه خواهران در سایه تقویت کنش‌گری‌های اجتماعی
کد خبر: 3946368
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷

رفع کمبود حوزه‌های علمیه خواهران در سایه تقویت کنش‌گری‌های اجتماعی

رئیس حوزه علمیه خواهران کشور اظهار کرد: اگر بتوانیم فرصت کنشگرانه و رسمیت یافته را برای بانوان طلبه در سطح ملی و به شکل گسترده فراهم کنیم بخش زیادی از کمبودهای ما جبران می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، رئیس حوزه علمیه خواهران کشور در حاشیه سفر دو روزه خود به استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از مرکزی، سفر خود به استان را نتیجه‌بخش توصیف کرد و گفت: برآورد ما از فعالیت‌های صورت گرفته این است که میل برای رونق حوزه علمیه بانوان در این منطقه مطلوب است.

وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه خواهران در 28 استان فعال هستند و استان خراسان رضوی در دو بخش خواهران و برادران حوزه مستقلی دارد. 110 هزار نفر طلبه خانم در 500 مرکز آموزشی تربیتی در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند و قریب به همین عدد نیز از این مراکز فارغ‌التحصیل شدند.

حجت‌الاسلام  بهجت‌پور ادامه داد: در حوزه علمیه پایه‌های تحصیلی بر مبنای سطح یک و دو تعریف می‌شود. سطح 2 برابر با کارشناسی با 190  واحد درسی برای ورودی دیپلم که در 5 سال تحصیل می‌کنند. 17 رشته در سطح 3 (کارشناسی ارشد) و 6 رشته سطح 4 (دکترا) نیز برای طلاب در نظر گرفته شده است که بسته به ظرفیت‌های استانی طلبه‌های خانم در حال تحصیل هستند.

این مقام مسئول اضافه کرد: حوزه علمیه خواهران مولود انقلاب است و تقریبا فعالیت رسمی خود را از سال 76 آغاز کرده است. اراده حضرت امام(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری بر توسعه و رونق حوزه علمیه خواهران بسیار حائز اهمیت است و نگاه این حضرات بر آن بود که نظام تعلیم و تربیتی ویژه بانوان شکل گیرد.

وی اظهار کرد: از سال 76 مرکزی تحت عنوان مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران هویت رسمی پیدا کرد در این سال‌ها تلاش شد و تلاش می‌شود که با یاری خدا بانوان در بخش‌های مدیریت و استادی به تدریج توانا شوند تا بتوانند خود مدیریت بخش خواهران را کامل به دست گیرند. خوشبختانه بخش زیادی از مدیران، معاونان و اساتید از تحصیل کردگان حوزه علمیه خواهران هستند. 100درصد اساتید سطح 2، قریب به 4هزار استاد و 60 درصد اساتید سطح 3 از بانوان هستند.

به‌گفته حجت‌الاسلام بهجت‌پور 5 مرکز حوزه علمیه خواهران در سطح کشور توسط بانوان اداره می‌شود و معاون پژوهش و فرهنگی تمام مدیریت‌های کشور از بانوان هستند و تنها معاون اداری، مالی و پشتیبانی توسط آقایان مدیریت می‌شود. کسب آمادگی بانوان برای مدیریت از جمله کمبودهایی است که وجود دارد. تلاش ما بر این است که بانوان توانایی مدیریت‌های کلان و کشوری را پیدا کنند.

وی یکی از کمبودهای حوزه علمیه خواهران را مباحث مالی بیان کرد و افزود: بخش مهمتر ازمباحث مالی برای ما این است که در زمینه فعالیت‌های خواهران میدان آنچنان که باید برای فعالیت اجتماعی و کُنش‌گری‌های رسمی‌تر اجتماعی بانوان باز نشده است. تلاش می‌شود هرچه سریع‌تر فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی را برای بانوان تحصیل‌کرده فراهم شود.

بهجت‌پور در پایان ادامه داد: اگر بتوانیم فرصت کنشگرانه و رسمیت یافته را برای بانوان در سطح ملی و به شکل گسترده فراهم کنیم بخش زیادی از کمبودهای ما جبران می‌کند. حوزه علمیه بانوان در حال پیشرفت و بالفعل شدن است. از سال 76 تاکنون بسیاری از مراکز تربیتی و آموزشی ساخته شده است و ساخت 270 پروژه آموزشی و تربیتی نیز در حال انجام است. مراکز آموزشی به امکاناتی همچون شیرخوارگاه، مهدکودک و مکان استراحت تجهیز می شوند.

انتهای پیام
captcha