اشتغال‌زایی با شکست انحصار محقق می‌شود / اعطای ۵۹۹ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در فارس
کد خبر: 3947861
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵

اشتغال‌زایی با شکست انحصار محقق می‌شود / اعطای ۵۹۹ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در فارس

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اشاره به ضرورت اشتغالزایی جهت تحقق شعار سال گفت: اگر خواهان حفظ و ایجاد اشتغال در جامعه هستیم باید انحصار را رفع کنیم که این شکست می‌تواند در صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی نیز باشد.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس امروز، 26 دی‌ با اشاره به ضرورت اشتغال‌زایی جهت تحقق شعار سال که جهش تولید انتخاب شده است، گفت: اگر خواهان حفظ و ایجاد اشتغال در جامعه هستیم باید انحصار را رفع کنیم که این شکست می‌تواند در صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی نیز باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه رفع انحصار در حوزه اقتصادی در سالیان گذشته تلاش‌های زیادی در سطح این استان انجام و موانع بسیاری برداشته شده اما هنوز هم در این خصوص تلاش بیشتری نیاز است، افزود: بهترین جایگاه تولید ثروت در حوزه تعاونی‌ها است که موجب افزایش بهره‌وری نیز خواهد شد.

مختاری ادامه داد: در سال 90 نرخ بیکاری استان فارس 18 و نیم درصد بوده در حالی که میانگین کشور در همین سال 12 و 3 دهم درصد و این استان رتبه 29 کشور را داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان اینکه در سال 92 فارس در حوزه نرخ بیکاری رتبه 25 و در سال 93 رتبه 22 کشور بوده افزود: این استان در سال 98 در حوزه نرخ بیکاری به رتبه 3 کشور کاهش داشته است.

وی، مشکل کنونی جامعه را خصوصا در حوزه بیکاری بیش از اینکه اقتصادی باشد مشکل فرهنگی دانست و بیان کرد: اگر مشکلات فرهنگ کار در جامعه ما حل نشود گره‌های اقتصادی نیز باقی خواهد ماند.

مختاری اظهار کرد: در بحث فضای کسب و کار این استان در سال ۹۱ رتبه ۲۸ کشور را دارا بوده که در سال ۹۶ به جایگاه سوم و در سال ۹۸ نهم کشور را به دست آورده است که این روند نشان دهنده بهبود وضعیت در این استان به نسبت سایر نقاط کشور است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس تأکید کرد: ایجاد اشتغال وظیفه یک نهاد نیست بلکه وظیفه‌ای همگانی است که همه مردم و حاکمیت باید در این خصوص مشارکت جدی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه همه تصمیمات شوراهای اسلامی شهری و روستایی سراسر این استان باید پیوست اشتغال داشته باشد، گفت: بیش از ۹۰ درصد کارگاه‌های این استان کمتر از ۵۰ نفر کارگر و بیش از ۸۰ درصد کارگاه‌ها نیز کمتر از پنج نفر کارگر دارند.

مختاری در ادامه با بیان اینکه 900 تشکل کارگری در سطح استان فارس وجود دارد افزود: ۱۳۹ شورای اسلامی کار در فارس وجود دارد که تمام این شوراها در سازمان بین‌المللی کار به ثبت رسیده‌ است. 26 دفتر مشاوره کارآفرینی در فارس وجود دارد و در حوزه تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان اشتغال روستایی و عشایری نیز مقام سوم کشور به این استان اختصاص دارد که نشان‌دهنده تلاش دولت در این عرصه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: همچنین 599 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در سال جاری در این استان پرداخت شده است.

مختاری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه از سال ۹۳ تا ۹۸ دو هزار و ۳۰۵ تعاونی در سطح این استان ایجاد شده که در این حوزه فارس مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۵۶۵ روستا تعاون در فارس وجود دارد که در این زمینه استان رتبه نخست کشور را به دست آورده است، گفت: در حوزه تشکیل تعاونی بانوان تا سال ۹۸ استان فارس مقام سوم کشور را به خود اختصاص داده است و سه میلیارد و دویست میلیون تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در اغلب شهرستان‌های این استان مجموعه رفاهی ورزشی ایجاد شده است، افزود: در حال حاضر بسیاری از مجموعه‌های ورزشی در سطح استان آماده بهره‌برداری است که شوراهای شهرهای مختلف فارس باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در بخش دیگر سخنان خو خواستار رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار شد و بیان کرد: باید به‌صورت خاص برای کمک به زنان سرپرست خانوار امکان ویژه‌ حمایتی درنظر گرفت که این مهم نیازمند تصویب قوانین جدید است.

مختاری ادامه داد: در بحث بیمه کارگران باید از یک مدل اقتصادی کارآمد استفاده شود و ضروری است که در این راستا نظام عالی رفاه اجتماعی پیاده سازی شود که در آن کار کردن به معنای واقعی توصیه شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بازیابی اشتغال‌های متاثر از کرونا در سطح این استان طی 11 ماه گذشته که از شیوع این ویروس می‌گذرد اشاره و اظهار کرد: علی‌رغم اینکه تعداد کارگاههای استان نسبت به سال ٩٨ به تعداد ٨٣٨ کاهش داشته اما تعداد کارگران یک درصد اضافه شده است.

مختاری اضافه کرد: تعداد کارگران بیمه شده در اسفند سال گذشته هفتصد و 47 هزار و 511 نفر بوده که این رقم علیرغم شیوع کرونا با رشد 1 درصدی در آبان سال 99 به هفتصد و 55 هزار و 226 نفر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس به تسهیلات حمایتی دولت برای مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون 42 هزار و 132 پرونده مشاغل آسیب دیده از کرونا این استان با اعتبار 709 میلیارد تومان به بانک ها ارجاع که 478 میلیارد تومان از این تسهیلات کم بهره حمایتی دولت به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه فارس در بخش ثبت نام متقاضیان و مشاغل آسیب دیده از کرونا در سطح کشور رتبه سوم و در حوزه پرداخت مقام چهارم را دارد، گفت: ضروری است که بانک های عامل استان فارس همتی مضاعف برای پرداخت 319 میلیارد تومان تسهیلات باقی مانده درخواستی کسب و کارها و متقاضیان آسیب دیده از کرونا را به این فعالین عرصه اقتصاد و تولید به کار گیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: مطابق دستورالعمل ستاد ملی کرونا در حال حاضر فرصت بهره‌مندی فعالان حوزه گردشگری، ورزش و جوانان و فرهنگ و رسانه از تسهیلات کرونا وجود دارد که این فعالان می‌توانند با ثبت نام از تسهیلات 16 تا 960 میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha