پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به همایش ملی «علل و پیامدهای فقر در کلام حضرت علی(ع)»
کد خبر: 3955996
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به همایش ملی «علل و پیامدهای فقر در کلام حضرت علی(ع)»

پیام آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی به همایش ملی «علل و پیامدهای فقر و راهکارهای مبارزه با آن در کلام و سیره امام علی(ع)» از سوی مسئول نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی قرائت شد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم، مسئول نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی، امروز، ششم اسفند در آیین اختتامیه همایش ملی «علل و پیامدهای فقر و راهکارهای مبارزه با آن در کلام و سیره امام علی(ع)» که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر در دانشگاه آزاد اسلامی اراک در حال برگزاری است، پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به همایش را قرائت کرد.

متن پیام به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز برگزاری این همایش و تقارن آن با ایام مبارک میلاد حضرت علی(ع) را به همه شرکت‌کنندگان در این مراسم تبریک و تهنیت می‌گویم. اسلام مسئله فقرزدایی را یکی از مهمترین دستورات خود قرار داده و راهکارهای برون‌رفت از آن را در آیات و روایات بیان داشته است.

البته واژه فقر را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد، اگر فقر، فقر الی‌الله باشد یعنی انسان خالق هستی را منبع خیرات وجود بداند و خود را در همه چیز محتاج و نیازمند خداوند یگانه که بی‌نیاز و ستوده است و او را بندگی و عبودیت می‌کند چنین فردی پسندیده و موجب مباهات بشر است.

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» یا همان‌گونه که مولا علی(ع) می‌فرماید: «إِلَهِی کَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً وَ کَفَى بِی فَخْراً أَنْ تَکُونَ لِی رَبّا»، اما در مقابل این فقر ممدوح موارد دیگری نیز وجود دارد که از نظر اسلام مورد نکوهش واقع شده است. امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه 26 نهج‌البلاغه ضمن بیان فقرهای موجود در آن زمان از جمله به فقر فرهنگی، دینی، اخلاقی، اقتصادی و امنیتی هدف از بعثت پیامبر اکرم(ص) را خروج از این وضعیت برمی‌شمارند.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های فقر، فقر فرهنگی به معنای جهالت و نداشتن آگاهی لازم در نگرش به زندگی است که ریشه بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی است که مبارزه جدی را می‌طلبد و برنامه‌ریزی‌های صحیح، اصلاح فرهنگ عمومی جامعه،  پرداختن به مقوله اخلاق اسلامی است و عزم جدی در این مبارزه نقش بسزایی دارد. از این رو لازم است همه علما و اندیشمندان و متفکران اسلامی ضمن تبیین و تشریح همه جوانب آن برای زدودن همه ریشه‌های این معضل بکوشند.

امیدوارم این همایش ملی با بررسی ابعاد ظاهری و پنهانی، فردی و اجتماعی این مسئله بتواند راهگشای اهل علم و مدیران عمل در حل آسیب‌ها و پیامدهای اجتماعی و فقر فرهنگی باشد ان‌شاءالله. در خاتمه بار دیگر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این همایش تشکر کرده و توفیق و سعادت همه را از درگاه خداوند منان خواستارم.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته

ناصر مکارم شیرازی»

انتهای پیام
captcha