مدل اقتصاد اسلامی؛ مدلی حکیمانه و کاربردی
کد خبر: 3956163
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸

مدل اقتصاد اسلامی؛ مدلی حکیمانه و کاربردی

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی بیان کرد: مدل اقتصاد اسلامی مدلی حکیمانه و کاربردی است و سرمایه‌گذاری باید به سمت کارهای مولد و درونی هدایت شود. سیاست اصلی نظام اسلامی در همه ابعاد توانمندسازی است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، امروز، ششم اسفند درهمایش ملی «علل و پیامدهای فقر در سیره امام علی (ع)» که در دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد، گفت: برگزاری این همایش نقطه قوت برای انجام خدمات گسترده است در حوزه فقرزدایی است که باید مورد اهمیت واقع شود.

وی  جریان غدیر را جریانی گسترده تا قیامت بیان کرد و با اشاره به اینکه این جریان فرصتی مغتنم و ارزشمند است که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده است، اظهار کرد: نهج‌البلاغه گنج ارزشمندی است که اگر در جامعه به خوبی عملیاتی شود می‌تواند منبع خیرات بسیار باشد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی  ضرورت احیای فرهنگ علوی در جامعه را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای احیای فرهنگ علوی و پیاده‌سازی سیره امام علی(ع) باید مراکز علمی همچون حوزه و دانشگاه با جدیت وارد عمل شوند. دشمنان درصدد ضربه زدن به فرهنگ شیعی هستند و هزینه‌های کلان می‌کنند و دست روی دست گذاردن شایسته ما نیست.

وی بیان کرد: فرهنگ و معنای جهاد در حوزه جهاد با نفس، جهاد تبلیغی و جهاد نظامی تعریف می‌شود. جهاد فرهنگی، هنری، فیلم به تحقق آرمان‌های اهل‌بیتی(ع) در جامعه کمک می‌کند و در جهاد نظامی باید در خط مقدم عزت و شرف ایستاد و از تمامیت ارضی دفاع کرد. واژگانی همچون فقر، غنا و توسعه جزو مفاهیم جهاد است که باید در دانشگاه و حوزه علمیه به ان پرداخته شود.

این مقام مسئول با بیان این نکته که برای زنده نگاه داشتن و تقویت فرهنگ ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی باید ظرفیت‌ها را به میدان آورد، تأکید کرد: بسیار ضروری است که دانشگاه‌ها برای احیای مفاهیم ارزشی، سیره اهل‌بیت(ع)، اشاعه فرهنگ علوی در جامعه طرح و ایده کاربردی ارائه داده و دغدغه داشته باشند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی به راهکارهای عملیاتی موجود در دین مبین اسلام نیز اشاره کرد و گفت: دشمن به دنبال ناکارآمد نشان دادن اسلام برای مدیریت است و وظیفه همه این است که برای خنثی‌سازی این فتنه دشمن دست به اقدامات و راهکارهای عملیاتی زنند.

برای حل مشکلات اقتصادی باید هنرمندانه پیش رفت

به‌گفته وی اسلام برای حل مشکلات اقتصادی، رشد، توسعه و پویایی کشور راهکار دارد، اما برای انجام این مهم باید هنرمندانه پیش رویم که متأسفانه امروز شاهد هنرنمایی نیستیم تا راهکارهای اسلامی را برای شکوفایی اقتصاد برنامه‌ریزی و عملیاتی کنیم. بی‌شک مشکل از ماست که باید در نحوه مدیریت تجدید نظر کنیم. چراکه توانمند کردن مردم و جامعه در هر شرایطی رویکرد اسلام و نظام اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به اینکه بروز مشکلات اقتصادی نتیجه غفلت از ارزش‌های انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: ایجاد مشکل در زمینه خصوصی‌سازی و اقتصاد نتیجه بی‌توجهی به آرمان‌های نظام در مقطعی است. جمهوری اسلامی به منظور برقراری و تحقق عدالت در همه ابعاد تشکیل شده است و همه در قبال آن مسئولیم.

وی ادامه داد: گداپروری خلاف خط‌مشی اسلام است و سیاست اصلی توانمند‌سازی همه جانبه است، توانمند شدن مستلزم رشد وشکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های جوانان است. برای تشکیل دولت اسلامی برنامه‌ریزی برای تربیت ۱۰ هزار مدیر توانمند و انقلابی باید در دستور کار قرار گیرد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی اضافه کرد: عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور جدای از اینکه یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است، یکی از ضرورت‌ها و شاخصه‌های مهم برای ساماندهی مشکلات به شمار می‌آید. بدون تردید ساخت ایرانی انقلابی و اسلامی و معرفی الگوهای دینی امانتی بر دوش ما است که باید در برابر ان پاسخگو باشیم.

وی در ادامه مدل اقتصاد اسلامی را مدلی حکیمانه و کاربردی بیان و تصریح کرد: امروز با وجود بروز مشکلات و تحریم‌ها صرفه‌جویی در مصرف انرژی ضرورت مهم کشور به شمار می‌آید و سرمایه‌گذاری باید به سمت کارهای مولد و درونی هدایت شود. سیاست اصلی نظام اسلامی در همه ابعاد توانمندسازی است و سیاست‌های حمایتی در حاشیه آن قرار دارد. در واقع اصل توانمند‌سازی و استقلال همه جانبه است.

امام جمعه اراک به مشکلات ایجاد شده در عرصه کارخانجات استان به ویژه اراک اشاره کرد و افزود: اگر شرکت آلومینیوم اراک در کشور اروپایی مانند آلمان قرارداشت، تاکنون در کنار این کارخانه 5 کارخانه دیگر ساخته بودند و ورق آلومینیومی، رول آلومینیومی تولید و به سراسر دنیا صادر می‌کردند. باید بدانیم وظیفه و مسئولیتی سنگین داریم که هر نوع غفلت گناه نابخشودنی است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در پایان با تأکید براینکه بایستی با قدرت در برابر اسراف و تشریفات ایستادگی کنیم، گفت: از صرف هزینه‌های سربار باید به جد پرهیز کرد. زیرا موجب فقر می‌شود. به طوری که 135 میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم که حدود 30 درصد آن هدر می‌رود و با وجود تولید 2 میلیون و 700 هزار تن پرتقال، اما حدود 20 درصد آن به عبارتی 550 هزار تن تلف می‌شود. تولیدات در کشور باید مورد استفاده بهینه قرار گیرد و از هدر رفت جلوگیری کرد.

انتهای پیام
captcha