شعر دفاع مقدس درخشان‌ترین نمایه حماسی خود را از عاشورا گرفته است
کد خبر: 3958803
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

شعر دفاع مقدس درخشان‌ترین نمایه حماسی خود را از عاشورا گرفته است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با اشاره به جنبه‌های مختلف شعر دفاع مقدس گفت: شعر دفاع مقدس درخشان‌ترین نمایه حماسی خود را از عاشورا گرفته است؛ نه تنها اندیشه عاشورایی، بلکه نماد‌های عاشورایی و تشبیه سمبولیک رزم‌آوران آن، در تهییج جوانان آرمان‌خواه جهاد طلب نقش اساسی داشته است.

به گزارش ایکنا از فارس، سعید کوشکی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس امروز، 20 اسفندماه در آیین اختتامیه بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت  که به صورت همزمان در سراسر کشور به میزبانی فارس برگزار شد، گفت: جنگ پدیده اجتماعی ولی شوم، ویرانگر اما اثر آن، مانا و عمیق، سطح اثر و بردار فراتر از همه اذهان و قلوب انسان های قرار گرفته در متن و پهنای جغرافیایی جنگ و کرانه‌های جغرافیایی آن است.

وی، دفاع  را تحسین برانگیز، قدسی، مطلوب، واجب، و پرجاذبه دانست و تصریح کرد: امت یا ملت یا مردمانی که مورد هجوم قرار گرفته‌اند، جان خود را بر این پیمان و عهد می‌گذرانند از همه هستی، کیان و نوامیس مادی، فرهنگی، جغرافیایی تمدن خود می‌کنند.

کوشکی ادامه داد: دفاع مقدس، واژه‌ای زیبا و الهی است که در واپسین سال‌های قرن ۲۰ میلادی، وارد ادبیات جهان شمول فرهنگ و تمدن بشری شد؛ واژه‌ای که تجلی خود را وامدار امامت صالح‌ترین حاکم برخاسته از بطن و هویت اسلام ناب محمدی(ص) امام روح الله(ره) و تابعیت فرزندان راستین اسلام از ایشان و تقدیس شده با خون و ایثار هزار رزمنده مدافع هویت و عظمت اسلام و کهن سرزمین مادری ایران سرفراز است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس گفت: پرتوهای نورانی دفاع مقدس حاصل انفجار و تجلی نور الهی بود که همه ابعاد زندگی بشر را متاثر ساخت و بخشی از آن بر بال نازک اندیشه و احساسات پاک در قالب شعر و مداحی، جان‌های فرشته‌گون تشنگان معارف عظیم الهی را تقدیس تکریم تجلیل و نواخته و می‌نوازد.

وی اظهار کرد: شعر دفاع مقدس درخشان‌ترین نمایه حماسی خود را از عاشورا گرفته است؛ نه تنها اندیشه عاشورایی، بلکه نماد‌های عاشورایی و تشبیه سمبولیک رزم‌آوران آن، در تهییج جوانان آرمان خواه جهاد طلب نقش اساسی داشته است.

کوشکی از جمله ویژگی‌های اساسی و عمده شعر این دوره را محدود نبودن آن در حصار زمانی و مکانی خاص دانست و گفت: مخاطب اشعار این دوره آن مردمی سرزمین‌های تحت ستم و تجاوز مستکبران در سرتاسر عالم است.

این یادگار دوران دفاع مقدس با بان اینکه شعر مقاومت و دفاع مقدس، توانسته است در مسیر رشد و بالندگی قدم بردارد. این شعر، ادبیات معاصر ایران را بسیار غنی و پربار کرده است، گفت: این نوع گرایی را می‌توان در اشعار شاعرانی همچون سبزواری مردانی جمالی بزرگی علیرضا  غزوه و دیگران مشاهده کرد.

وی ادامه داد: شعر زیبا و جان‌افزا و روح‌نواز دفاع مقدس با پرچمداری علمدار پایگاه پاک احساس، شور و شعور رحمانی، حضرت امام خامنه‌ای، روز به روز بیشتر نورافشان، و امواج نورانی آن صحنه‌ها و کرانه‌ها و سینه‌های عاشقان را درنوردید و به چنان جایگاه رفیعی دست یافت که بخشی از هویت امت اسلامی در سرزمین‌های اسلامی شد.

کوشکی بیان کرد: امروز با گذشته بیش از ۳۲ سال از دفاع مقدس هنوز اشعار دفاع مقدس و قله رفیع ادبیات این مرز و بوم کهن ایستاده و الهام‌بخش شاعران شیراز این شهر راز و قدسی و سومین حرم اهل بیت(ع) مأمن و پایگاه شعرا و ادبا، عرفا و عالمان در طول قرن‌های متمادی مفتخر است که در چهلمین سالگرد دفاع مقدس میزبان بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس کشور است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس ادامه داد: این میزبانی، افتخاری مضاعف برای یادگاران هشت سال حماسه در استان پهناور فارس و مامن ۱۵۰۰۰ شهید گلگون کفن است که در پرتو برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس به صورت حضوری و مجازی، میزبان سبک بالان و نازک خیالان و زیبا اندیشان و سرایندگان معارف الهی در قالب شعر دفاع مقدس هستند.

انتهای پیام
captcha