برنامه «شهد رمضان»؛ جرقه قرآنی / قرآن در شبکه‌های استانی مظلوم است
کد خبر: 3962261
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
گزارش ایکنا از ضبط برنامه تلویزیونی «شهد رمضان»؛

برنامه «شهد رمضان»؛ جرقه قرآنی / قرآن در شبکه‌های استانی مظلوم است

ضبط برنامه قرآنی «شهد رمضان» به همت مجمع قرآنیان اراک و همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی، صدا و سیمای استان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک با حضور ۲۵ تیم در دو رشته منافسه‌خوانی و حفظ قرآن کریم در اراک انجام شده است که گزارش ایکنا از ضبط این برنامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

از مظلومیت قرآن در شبکه‌های استانی تا کشف استعدادها

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، ضبط برنامه تلویزیونی «شهد رمضان» در ایام نوروز به همت مجمع قرآنیان اراک و همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اراک در مسجد رسول‌الله(ص) اراک انجام شد و خبرگزاری ایکنا در پشت صحنه این برنامه مصاحبه‌هایی با عبدالرضا هدایتی، رئیس مجمع قرآنیان اراک؛ سیدمحمدحسین روشنایی، حافظ 15 جزء قرآن؛ محمدعلی نقدی، حافظ کل؛ سید اکبر روشنایی، پدر سید محمدحسین؛ مجید فراهانی، تصویربردار و کارگردان صدا و سیمای استان و جواد مختاری، مجری برنامه‌های قرآنی انجام داده است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ضرورت ورود رسانه‌های خبری در حوزه قرآن

عبدالرضاهدایتی، رئیس مجمع قرآنیان اراک، در تشریح جزئیات برنامه شهد رمضان، اظهار کرد: این برنامه به صورت گروه‌های سه نفره ضبط شده و دارای دو بخش منافسه‌خوانی در بخش تلاوت و حفظ است. این برنامه مورد استقبال نوجوانان و خانواده‌های قرآنیان قرار گرفته است.

از مظلومیت قرآن در شبکه‌های استانی تا کشف استعدادها

وی ادامه داد: اجرای تلاوت توسط گروه سه نفره برای مردم به ویژه نوجوانان جذابیت دارد و انگیزه آنان را برای آموختن زیاد می‌کند. حضور کارشناس در این برنامه الزامی است و پس از اتمام تلاوت نکته‌ای فنی از تلاوت همان آیات را برای روزه‌داران مطرح می‌کند.

هدایتی رسانه را یکی از مهم‌ترین ابزار تبلیغ و اطلاع‌رسانی برشمرد و بر ضرورت ورود مجموعه‌های خبری در حوزه قرآن تأکید کرد و افزود: تمام هدف ما از رسانه بسط فعالیت‌های قرآنی است. شهد رمضان بسیار قوی آغاز شد، هرچند اجرای این طرح  نشان‌گر تمام ظرفیت جامعه قرآنی استان نیست.

یاور امام زمان(عج) بودن؛ آرزوی حافظ قرآن

سید محمدحسین روشنایی، 13 ساله و حافظ 15 جزء قرآن، با اشاره به اینکه حفظ تخصصی را از سن 8 سالگی آغاز کرده است، اظهار کرد: قریب به سه سال طول کشید تا حافظ 15 جزء باشم و در حال حاضر علاوه بر ورود حرفه‌ای به این حوزه درصدد رسیدن به حفظ کل هستم.

وی حافظ کل قرآن را یکی از اولویت‌های قرآنی خود بیان کرد و افزود: فعالان قرآنی تنها نباید خود را به حافظ شدن و یا داشتن تلاوت زیبا محدود کنند، آرزوی قرآنی من این است که مشکلی از جامعه را حل کرده و یار و یاور امام زمان(ع) باشم.

از مظلومیت قرآن در شبکه‌های استانی تا کشف استعدادها

روشنایی شرکت در ضبط تلویزیونی شهد رمضان را فرصتی برای ارائه محفوظات به صورت گروهی دانست و ادامه داد: کار تیمی در حوزه قرآن کم انجام شده و این برنامه نخستین برنامه است. بسیار خوش‌بین هستم این برنامه سال‌های آینده قوی‌تر از امسال برگزار و به عنوان طرحی ملی مطرح شود.

وی با بیان این نکته که ساخت و تولید برنامه‌های قرآنی با حضور نوجوانان به اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه کمک می‌کند، اظهار کرد: رسانه در ترویج مبانی قرآنی نقش به‌سزایی دارد و استان مرکزی که مهد عالمان، مفاخر و قرآنیان است باید به این نکات بیش از پیش توجه کند.

امتیازات و کاستی‌های مسابقات قرآن

روشنایی اضافه کرد: شرکت در مسابقات قرآن به قرآن‌آموز انگیزه ادامه حرکت در مسیر را می‌دهد. مسابقات دارای امتیازها و کاستی‌هایی است، آماده بودن همیشه متسابق از جمله امتیازات مسابقات است و می‌توان از مسابقات به‌عنوان موتور محرکه نام برد، اما متأسفانه در برخی از مسابقات فرهنگ جوانمردانه بودن رعایت نمی‌شود و بسیاری از سرکت‌کنندگان مسابقات را به چشم دریافت جایزه دانسته و معنویت را فراموش کردند.

این حافظ نوجوان از خانواده‌ها، خوستار هدایت فرزندانشان در مسیر قرآن شد و افزود: تشکر اصلی زندگی را از خداوند دارم. چراکه عنایت اوست که مرا در این مسیر هدایت کرد و بعد از آن پدر و مادرم و اساتیدی همچون مجتبی سعیدی، اسکندری و محمدرضا اکبری در پیشرفتم تأثیرگذار بودند. اگر والدین به فرزندان خود بها داده و آنان را باور داشته باشند، قطعاً اتفاقات مطلوبی در جامعه رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به پیام آیات 5 و 6 سوره مبارکه «شرح»: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» و تاکید بر اینکه بروز مشکلات دنیایی امتحانی الهی و راهی به سوی بهشت است، بیان کرد: از نوجوانان می‌خواهم تحت هیچ شرایطی از قرآن و مفاهیم آسمانی آن جدا نشوند. قرآن را ریسمانی بدانند که هر لحظه غفلت موجب سقوط خواهد شد.

والدین ابزارهای قرآنی را در اختیار فرزندان قرار دهند

سید اکبر روشنایی، پدر سیدمحمدحسین، که فرزند را برای شرکت در این ضبط تلویزیونی همراهی کرده بود، نیز به خبرنگار ایکنا گفت: والدین در مقابل فرزندان خود دارای تکالیفی هستند که تربیت دینی و قرآنی یکی از آنان است و نباید از این مقوله مهم غفلت کرد.

وی با بیان این مطلب که نوجوانان در کنار خانواده باید به ارتقای سطح قرآنی خود کمک کنند، اظهار کرد: هدف‌دار بودن نوجوانان در زندگی آنان را به حرکت در مسیر درست ترغیب می‌کند. والدین مکلف هستند ابزار آموزش قرآن را برای فرزندان خود فراهم کنند. خوشبختانه این ابزار در جامعه فراهم است و تنها باید برای حضور نوجوانان و کودکان در مؤسسات قرآن همت کرد و دغدغه داشت.

روشنایی ادامه داد: خانواده‌ها بدانند که هدایت فرزندنشان در مسیر قرآن آنان را از گزند آسیب‌های اجتماعی، فکری و فرهنگی در امان نگه خواهد داشت. آرزوی قاری شدن و حافظ شدن همه نوجوانان را دارم و همیشه از خدا خواسته‌ام که پسرم علاوه بر حافظ و قاری بودن، عامل به مفاهیم این مصحف شریف باشد.

کشف استعدادها؛ مزیت برنامه تلویزیونی «شهد رمضان»

محمدعلی نقدی، 17 ساله و حافظ کل قرآن، نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا اینچنین گفت: تقریباً 6 ساله بودم که وارد فعالیت‌های قرآنی شدم. ابتدا فعالیت خود را با روخوانی و روان‌خوانی آغاز کردم و پس از آن تجوید را آموخته و به حفظ علاقمند شدم.

از مظلومیت قرآن در شبکه‌های استانی تا کشف استعدادها

وی با بیان اینکه حفظ قرآن را از 7 سالگی تحت نظر خانم‌ها مددی و کمال‌لو آغاز و تحت نظر اساتید مجتبی سعیدی و ابوذر کرمی ادامه می‌دهم، اظهار کرد: فرصت برای فعالیت در رشته قرائت بود، اما از همان سن کودکی علاقه‌ای بسیار به حفظ داشتم و به همین دلیل در این رشته ورود پیدا کردم و در سن 13 سالگی حافظ کل قرآن شدم.

نقدی کیفیت ضبط برنامه شهد رمضان را مطلوب توصیف کرده و افزود: اجرای این برنامه به معرفی جامعه قرآنی اراک و استان کمک کرد و خوشبختانه با انجام این طرح بسیاری از اساتید و پیشکسوتانی که مردم آنان را نمی‌شناسند معرفی می‌شوند.

این حافظ کل شناسایی و کشف استعدادهای برتر قرآنی را از دیگر مزیت‌های طرح شهد رمضان بیان و تصریح کرد: با مشاهده این برنامه روستاییان نیز می‌توانند بر فعالیت قرآنی خود بیفزایند، به شرط آنکه ابزار و امکانات در این مناطق به ویژه مناطق و روستاهای محروم‌تر فراهم شود.

وی ضمن اشاره به پیام آیه 119 سوره «توبه»: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ، ای اهل ایمان، خداترس باشید و با مردان راستگوی با ایمان بپیوندید» افزود: همه در گام اول باید خدا ترس باشیم. چراکه خدا ترس بودن ما را از گرایش به سمت منکرات در امان نگه می‌دارد.

نقدی اضافه کرد: آرزو دارم خدمتگزار شایسته‌ای برای قرآن باشم و به آیات آن عمل کنم. از نوجوانان هم سن و سال خود تقاضا دارم در حد توان خادم قرآن باشند و از مؤانست با این کلام وحی فاصله نگیرند، بدانند همه چیز در دل کلام وحی نهفته است و حتی راه بهتر تحصیل کردن را نیز برای ما فراهم می‌کند. وقت تلف کردن و پرسه‌زدن‌های بی‌هدف در فضای مجازی تنها از انرژی انسان می‌کاهد.

حساسیت بالای ضبط برنامه‌های قرآنی

مجبد فراهانی، کارگردان و تصویربردار، زمان آغاز فعالیت خود در عرصه رسانه ملی را سال 76 بیان کرد و افزود: در طول 23 برای کارگردانی، ضبط و تهیه گزارش اکثر برنامه‌های مذهبی و قرآنی را افتخار حضور داشته‌ام.

از مظلومیت قرآن در شبکه‌های استانی تا کشف استعدادها

وی در تشریح تفاوت ضبط برنامه‌های قرآنی با سایر برنامه‌ها، اظهار کرد: ضبط برنامه‌های قرآنی به ویژه ضبط‌های تلویزیونی دارای حساسیت بالایی است و باید دقت کامل اعمال شود. ممکن است ضبط برنامه‌هایی در قالب میزگرد گاهاً با تُپق همراه باشد که می توان دوباره تکرار کرد، اما در بحث قرائت باید دقت صد در صد باشد و خوشبختانه با وجود تیم قوی شهد رمضان با کمترین مشکل مواجه بودیم.

فراهانی ضبط برنامه‌های قرآنی را دارای معنویت خاص و منحصربفرد دانست و گفت: حضور در این برنامه‌ها با آرامش همراه است. ممکن است ضبط برخی برنامه‌ها با تنش مواجه شود، اما برنامه‌های قرآن خالی از هرگونه تنش است و کل تیم در کمال حرفه‌ای بودن در کنار یکدیگر فعالیت دارند. آرامش برنامه‌های قرآنی در روحیه گروه تصویرداری تأثیرگذار است و گاهاً با حضور در برنامه جزءخوانی ماه مبارک رمضان و دیگر برنامه‌های قرآنی تأثیر کلام وحی را در حل گرفتاری‌ها مشاهده کرده‌ام.

مظلومیت قرآن در شبکه‌های استانی

وی در پاسخ به این سؤال که اکثریت جامعه قرآنی به ضعف صدا و سیما در انعکاس اخبار قرآنی اتفاق نظر دارند، اظهار کرد: تلویزیون شبکه تخصصی به اسم شبکه قرآن دارد و به این امر مهم تخصصی و حرفه‌ای پرداخت، مخاطب اگر طیف عام مردم باشند، انتخاب با آنان است که کدام شبکه را تماشا کنند.

فراهانی ادامه داد: شبکه‌های استانی دارای محدودیت‌هایی است و برای مردم در طیف‌های مختلف خردسال، نوجوان، جوان، میانسال و ... ساخته شده و همه حق استفاده از این شبکه را دارند. برخی از برنامه‌ها همچون قرآن و ورزش در شبکه‌های تخصصی به آن پرداخته می‌شود، اگر فردی علاقمند است اخبار و رویدادهای قرآنی را به صورت حرفه‌ای و تخصصی دنبال کند باید به شبکه قرآن مراجعه کند. بضاعت شبکه‌های استانی در حد استان است و ساختارهای مختلفی را برای مخاطب در نظر می‌گیرند که بخشی از این ساختار می‌تواند قرآنی باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شبکه‌های استانی از همان بضاعت موجود برای ترویج فرهنگ قرآن استفاده می‌کنند؟ اظهار کرد: قرآن از همان ابتدا مظلوم بوده و هست و این مظلومیت تنها برای استان مرکزی نیست، بلکه در تمام کشور بدین شکل است و متأسفانه مظلومیت کلام وحی همیشه بوده است، اگر استانی دستخوش اتفاقی خاص قرار گیرد پوشش‌های خاصی نیز از طریق رسانه‌ای، کمیته اجرا و برگزاری داده شود، ولی در حوزه قرآن این مظلومیت همواره قابل مشاهده است.

فراهانی به یکی از خاطرات خود اشاره و شرح داد: روزی با یکی از برگزیدگان مسابقات مهم مصاحبه می‌گرفتم که جایزه در نظر گرفته شده برای او تنها 200هزار تومان بود و من از آن مبلغ شرمنده شدم، قرارداد بازیکنان فوتبال میلیاردی است و وقتی به قرآن می‌رسیم باید صرفه‌جویی کرده و با این بهانه که قرآنیان متوقع نیستند جایزه‌ای در خورشان اختصاص پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه قرآن‌آموزان باید از لحاظ مادی حمایت شوند، اضافه کرد: استعدادهای خوب قرآنی استان و حتی دیگر استان‌ها را با تزریق بودجه و اعتبارات کشف و پرورش دهیم. کشور ما به نیروهای انقلابی، متعهد، متخصص نیاز دارد و نباید به راحتی از کنار این خردسالان و نوجوانان گذر کرد.

فراهانی بیان کرد: در برنامه‌های مختلف از دستگاه‌های مختلف و حتی رسانه ملی یاد می‌کنند، اما دوستان ما در خبرگزاری‌ها همچون خبرگزاری ایکنا که تقریباً تمام برنامه‌های قرآنی را پوشش می‌دهد مظلوم واقع می‌شوند و جایی سخنی از زحمات آنان نمی‌شود، جا دارد در همین مصاحبه از خدمات ارزنده این مجموعه تشکر لازم را داشته باشم.

ارتقای سواد قرآنی عموم مردم

جواد مختاری، فعال قرآنی و مجری برنامه شهد رمضان، هم اظهار کرد:  شهد رمضان ویژه برنامه‌ای است که با حضور قاریان و حافظان برتر بین‌المللی و ملی همچون استاد احمدی، هدایتی، ابوذر کرمی، حسین محمدی، مسعود اکبری به عنوان کارشناس ضبط شده و در ایام ماه مبارک رمضان مهمان خانه روزه‌داران خواهد بود.

از مظلومیت قرآن در شبکه‌های استانی تا کشف استعدادها

وی تصریح کرد: شهد رمضان در قاب تلویزیون آموزش و ایجاد انگیزه عمومی را هدف گرفته است و چشم‌انداز آن حضور هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان در محافل و جلسات قرآنی است. بهره‌مندی عموم از تلاوت‌های زیبا مورد هدف است و خوشبختانه استقبال خوبی نیز ازاین برنامه از سوی حافظان و قاریان شده است.

مختاری با بیان اینکه سواد قرآنی عموم مردم ارتقا پیدا کرده است، ادامه داد: نوجوانان و کودکان به فراگیری قرآن با صوت و لحن علاقمند هستند و وظیفه این است که این علاقه را هدفمندانه در مسیر درست هدایت کنیم. سؤالات پی‌درپی نوجوانان از اساتید نشان از استقبال آنان دارد و نباید اجازه داد این علاقه هرز رود.

وی پخش ویژه برنامه‌های قرآنی از طریق صدا و سیما، انعکاس اخبار و گزارش‌های قرآنی از طریق خبرگزاری‌ها را زمینه‌ساز ترقی فرهنگ قرآن در جامعه برشمرد و اضافه کرد: ماه مبارک رمضان اوج فعالیت‌های قرآنی است و همه نگاه خاص‌تر و ویژه‌تری به قرآن دارند و این ایام بهترین فرصت تلنگر و جرقه قرآنی است.

مختاری محتوای برنامه شهد رمضان را محتوایی فنی دانست و افزود: دوستانی که به عنوان کارشناس انتخاب شده بودند هم ذائقه و نیاز عموم مردم و هم نیاز تخصصی جامعه قرآنی را در نظر گرفته بودند. این ویژه برنامه برای حافظان کلاس آموزشی است تا بتوانند محفوظات خود را بدون کم و کاست ارائه دهند.

ضبط برنامه تلویزیونی شهد رمضان از روزهای پایانی سال 99 آغاز شده است و در آخرین روزهای نوروز به پایان رسید. شور ونشاط نوجوانان و مباحثه آنان که گرد اساتیدشان قابل توجه است. از قدیم گفتند مُشت نمونه خروار است، وجود این قاریان  حافظان نشان از طیف گسترده‌ای دارد که به دلایل مختلف از این گردونه جا ماندند و وظیفه همه ما از رسانه، مسئولان و جامعه قرآنی گرفته تا خانواده و آموزش و پرورش این است که فضا را برای حضور حداکثری آماده کنیم.

انتهای پیام
captcha