کادرسازی؛ مزیت طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن / از جوان‌گرایی تا بازبینی طرح
کد خبر: 3963324
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۳
گزارش ایکنا از طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن؛

کادرسازی؛ مزیت طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن / از جوان‌گرایی تا بازبینی طرح

اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن زمینه را برای ورود داوران جدید فراهم می‌کند، به نظر می‌رسد اجرای این طرح راه را برهرگونه اعتراض متسابقان شهرستانی مبتنی بر استفاده صرف از داوران مرکز استان برای مسابقات خواهد بست.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فراخوان شرکت قرآنیان در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در بهمن ماه سال 99 اعلام شد و از استان مرکزی با وجود اینکه انتظار ثبت‌نام بیشتری از جامعه قرآنی می‌رفت تنها شاهد ثبت‌نام40  نفر از قرآنیان بودیم که علت عدم استقبال آنان باید مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد حضور گسترده‌تری در طرح‌های آینده باشیم.

طرح ساماندهی داوران در مرحله اول برگزار و 16 نفراز آقایان و بانوان اعم از 14 اراکی و 2 ساوه‌ای موفق شدند در مرحله دوم که شبیه‌سازی داوری مسابقات قرآن است، شرکت کنند. این مرحله روز چهارشنبه، 19 فروردین ماه 1400 برگزار شد که خبرگزاری ایکنا گزارشی از این طرح را تقدیم مخاطبان می‌کند.

ضرورت توانمندسازی داوران مسابقات قرآن

حجت‌الاسلام حسن دهقان، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در حاشیه برگزاری ساماندهی داوران مسابقات قرآن به خبرنگار ایکنا گفت: پس از اعلام فراخوان ثبت‌ نام داوری مسابقات قرآن در استان 40 نفر از علاقه‌مندان به داوری از این طرح استقبال و نسبت به ثبت‌ نام خود اقدام کردند. پس از برگزاری آزمون‌های مقدماتی تنها 16 نفر از متقاضیان حدنصاب امتیاز را کسب و به مرحله دوم که شبیه‌سازی مسابقات قرآن است راه یافتند.

کادرسازی؛ مزیت طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن / از جوان‌گرایی تا بازبینی طرح

وی با بیان این نکته که در این آزمون تلاوت‌های برگزیده شده از آقایان و بانوان در دو گروه مجزا برای برگزیدگان آقا و خانم پخش شده و آنان باید به آن تلاوت امتیاز می‌دادند، اظهار کرد: برگه‌ها برای امتیازدهی به تهران ارسال شده و به نظر می‌رسد خرداد ماه جواب این مرحله اعلام شود و برگزیدگان در مراحل دیگر که مصاحبه است شرکت خواهند کرد.

دهقان ضرورت اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اجرای این طرح یکی از برنامه مهم در دستور کار سازمان بود که به نحو احسن اجرایی شد. با توجه به اینکه همواره فعالان قرآنی در نحوه داوری نقطه نظراتی داشتند اجرای این طرح به مطالبات آنان جامه عمل می‌پوشاند. این طرح باعث چرخش داوری در سطوح مختلف از شهرستانی تا بین‌المللی می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن زمینه را برای ورود داوران جدید فراهم می‌کند، اظهار کرد: با اخذ گواهینامه داوری، مسابقات قرآن با حضور داوران جدید برگزار شده و رضایتمندی که فعالان قرآنی دنبال کردند با طیف جدید و توانمندسازی داوران ایجاد می‌شود.

جوان‌گرایی؛ مزیت طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن

مرتضی مختاری، شرکت‌کننده در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن نیز در حاشیه اجرای این طرح بیان کرد: سالیان سال در حوزه مسابقات قرآن جامعه قرآنی منتظر این ساماندهی بودند و خوشبختانه این امر محقق شده و طرح ساماندهی، سنجش و ارزیابی داوران در سطح کشور انجام شد.

وی بیان کرد: نقطه آغاز این طرح شروع خوبی داشته است، اما به دلیل اینکه اولین دوره اجرای طرح است دارای نقاط ضعفی است که باید برطرف شود. ناگفته نماند اجرای طرح دارای نقاط قوت عمده‌ای است که تنش‌های احتمالی در مسابقات را کاهش داده و به متسابقان اطمینان خاطر می‌دهد که داوران از فیلترهایی عبور کرده و مهارت‌های مورد تأییدی دارند. همچنین اضطراب متسابق از جهت اینکه آیا داور دارای تخصص لازم برای داوری هست یا خیر از بین رفته و مسابقات در آرامش بهتری برگزار خواهد شد.

کادرسازی؛ مزیت طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن / از جوان‌گرایی تا بازبینی طرح

مختاری با بیان این نکته که اجرای طرح ساماندهی داوران باعث می‌شود که حق به حق‌دار رسد، اظهار کرد: اگر متسابق در رده‌های سنی مختلف بداند داور دارای مهارت کافی است بهتر جذب قرآن می‌شود و علاقه دارد با تلاش بیشتر در جایگاه داوری قرار گیرد. شاید این طرح برگرفته شده از آیه 58 سوره «نساء»: «إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها وَإِذا حَكَمتُم بَينَ النّاسِ أَن تَحكُموا بِالعَدلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا يَعِظُكُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعًا بَصيرًا،خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست» باشد.

وی در تشریح آیه فوق، بیان کرد: قضاوت امانت است و از این رو که قرآن تأکید دارد قضاوت را به اهلش بسپارید، داوری نیز امری است که باید به اهلش سپرده شود و افرادی که تعهد و تخصص کافی دارند نسبت به دیگران ارجحیت دارند. اجرای این طرح ورود به حوزه تخصص است. اما باید در نظر گرفت فرایند برگزاری این طرح در مراحل مختلف باید مورد مطالعه و بازنگری قرار گیرد.

مختاری ادامه داد: امید است بعد از این فرایند طولانی و اثبات قوت علمی افراد، مرکز در به کارگیری داوران اعمال نظر نکند. جوان‌گرایی در عرصه داوری لازم است و باید برای حمایت آنان وارد عمل شد. برخی افراد با سن بالای 60 سال مسابقات کشوری و بین‌المللی را داوری می‌کنند، همانطور که در حوزه هسته‌ای جوان‌گرایی صورت گرفته و دانشمندان جوان وارد میدان شدند در حوزه قرآن نیز که جوانان مورد غفلت قرار گرفتند باید وارد عرصه شوند.

حمایت از شرکت‌کنندگان در طرح ساماندهی

پیمان عین‌الضات، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی مردمی قرآن و عترت استان مرکزی، در جریان بازدید از برگزاری طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: یکی از مباحث مورد توجه در مسابقات قرآن، داوری مسابقات است که گاه برخی از متسابقان نسبت به آن اعتراض داشتند.

کادرسازی؛ مزیت طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن / از جوان‌گرایی تا بازبینی طرح

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اعمال سلیقه و نداشتن وحدت رویه در شیو‌ه‌های داوری یکی از معضلات این حوزه بوده است. البته داوران در سال‌های گذشته از لحاظ تقوا و تدین نسبت به مباحث دینی به اندازه کافی با دقت انتخاب می‌شدند، اما روش داوری که باید در پیش گرفته می‌شد به صورت متمرکز و وحدت نظر نبوده است. به نظر می‌رسد بعد از سالیان این اقدام به شرط بقا و دوام مطلوب بوده و خروجی لازم را خواهد داشت.

عین‌القضات ضرورت توانمندسازی داوران را مورد تأکید قرار داد و افزود: افراد شرکت‌کننده در این طرح نباید رها شوند و برای توانمندسازی آنان و ارتقای سطح آنان از شهرستانی به استانی و ملی باید برنامه‌ریزی ادامه‌دار پیش‌بینی شود. کما اینکه در رشته‌های ورزشی نیز رسم بر این است که داوران ساختار ویژه دارند که برای بازدهی بهتر به صورت مداوم ارزیابی و توانمندسازی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه کادرسازی و نیروسازی با اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: اجرای طرح باعث می‌شود نیاز استان‌ها نسبت به داوری کامل شده و داوران استانی قادر باشند استان خود را تحت پوشش دهد. از طرف دیگر در فرایند ملی نیز باید به‌گونه‌ای تعریف شود که قرآنیان دیگر استان‌ها نیز اجازه داوری در سطوح ملی و بین‌المللی را داشته باشند.

ارسال فایل و جزوه برای آمادگی در طرح کافی نیست

مرتضی رستم‌پور، شرکت‌کننده در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن هم گفت: بسیاری از دوستان داور به دلایل مختلف نتوانستند در این طرح ثبت‌نام کنند که باید این نقطه ضعف برای دوره‌های بعدی برطرف شود. خیلی از افرادی که در رشته‌های مختلف داوری قصد شرکت دارند بهتر است دوره آموزشی با حضور اساتید حرفه‌ای برای آنان در نظر گرفته می‌شد و دادن فایل صوتی و جزوه اثر چندان مطلوبی ندارد.

کادرسازی؛ مزیت طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن / از جوان‌گرایی تا بازبینی طرح

وی تصریح کرد: بهتر بود برگه‌های داوری زمان قبل در اختیار شرکت‌کنندگان طرح گذارده نمی‌شد و برگه‌های جدید طراحی می‌شد. نقطه ضعف‌ها باید برطرف و نقاط قوت تقویت شود. اگر طرح به سامان رسد می‌تواند تحول خوبی در عرصه داوری ایجاد کند.

طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در دو نوبت صبح و عصر با شرکت 10 آقا و 6 خانم از دو شهر اراک و ساوه در روز چهارشنبه، 19 فروردین در اداره کل اوقاف استان برگزار شد، به نظر می‌رسد اجرای این طرح راه را برهرگونه اعتراض متسابقان شهرستانی مبتنی بر استفاده از داوران مرکز استان برای مسابقات خواهد بست. خروجی مطلوب این طرح به حضور هرچه بیشتر داوران حاذق از استان‌ها در مسابقات کشوری و بین‌المللی منتج خواهد شد به شرط آنکه اجرای طرح تنها در قالب طرح نماند و با برنامه‌ریزی و توانمندسازی قرآنیان پیش رود.

انتهای پیام
captcha