دستاورد ماه رمضان در تقویت ابعاد اجتماعی اسلام
کد خبر: 3964060
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
نایب‌رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین بیان کرد؛

دستاورد ماه رمضان در تقویت ابعاد اجتماعی اسلام

نایب‌رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به دستاوردهای ماه مبارک رمضان در تقویت و توسعه تقوای فردی و اجتماعی، از مبلغان و روحانیون خواست که در معرفی اسلام به عنوان «دین اجتماعی» با ترغیب مردم به دستگیری از فقرا و مواسات بکوشند.

مصاحبه رمضان// معرفی اسلام به عنوان «دین اجتماعی» در ماه مبارک رمضانحجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نایب‌رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین و عضو مجمع عالی تفسیر حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: ماه مبارک رمضان دارای شأن ذاتی با ابعاد مختلف است و شناخت این ماه عظیم و برکات آن مافوق درک بشر است؛ البته شناخت جهات معنوی و سازندگی روحی و سلامت جسمی و دیگر آثار ماه مبارک رمضان، فرصت و لطفی از جانب پروردگار است که در دعای ۴۴ صحیفه سجادیه به خصوص فراز «الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصِّيَامِ، وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ الَّتمْحِيصِ، وَ شَهْرَ الْقِيَامِ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ» به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه روزه انس با قرآن، اشتغال به ادعیه و اذکار و نیز توبه و استغفار از گناهان و خطاهاست، افزود: با توجه به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، خطاب عام آن و علت و حکمتِ وجوب و ویژگی روزه ماه مبارک رمضان، سوق دادن انسان‌ها به تقوا و پرهیزکاری است، امری که هرچه جامعه به سمت پیشرفت‌های مادی حرکت می‌کند، ضرورت بیشتری می‌یابد. اساساً تقوا و معنویت سبب توازن امر دنیا و‌ آخرت می‌شود تا اشتغال‌های دنیا موجب فراموشی انسان از کمالات حقیقی نشود.

برکات تبلیغی ماه رمضان

بنیادی با ذکر اینکه بیان اعتقادت، احکام، اخلاق، مواسات و مسائل روز جامعه در رأس امور تبلیغی ماه مبارک رمضان است، اظهار کرد: اینکه رفتار و سخنان مبلغان چگونه و چه باشد، از مهم‌ترین ویژگی‌های مبلغان موفق و خطابه احسن است. از همین ‌رو توجه مخاطبان را به پنج موضوع مهم، که با توجه به هجمه کانون‌های ضد ارزش و فسادانگیز در فضای مجازی اهمیت بیشتری یافته است، جلب می‌کنم.

بنیادی با اشاره به اینکه ضرورت اول تبیین عالمانه عقاید برای مردم است، تصریح کرد: بیان عالمانه عقاید به خصوص اصول دین مورد نیاز جامعه اسلامی است و در زمان حاضر، که انواع شبهات و تهمت‌ها به مذهب مشاهده می‌شود، علاوه بر دفاع منطقی از اصول و معارف دین، موجب استحکام فکری و عقیدتی جامعه نیز می‌شود. صف‌کِشی فرقه‌ها و تفکرات وارداتی مبتنی بر مکاتب مادی و روش‌های مرموز و مزورانه فرقه‌سازان در تولید عقاید خرافی، با هدف ایجاد تردید و تخریب عقاید اسلامی، موضوعی است که نباید از آن‌ها غفلت کرد.

فرقه‌سازی با اهداف شیطانی

نایب‌رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: تاریخِ فرقه‌سازی و ایجاد بدعت‌ها نشان‌دهنده آن است که فرقه‌های دست‌ساز بشر با اهداف شیطانی و برای مقدمه‌سازی به منظور تسلط بر افکار جامعه و رسیدن به مقاصدی شوم به وجود آمده‌اند که امروزه به شیوه‌های دیگری دنبال می‌شود و انگیزه‌های سیاسی آن پررنگ‌تر است. در حقیقت معاندان مکتب ناب تشیع به دنبال تضعیف و فروپاشی عقیدتی جامعه هستند تا با حربه‌ دین اهداف خود را دنبال کنند. پس تبلیغ و تبیین عقاید برای عالمان دینی واجب است؛ امام خمینی(ره) در کتاب امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: «اگر در اسلام بدعتی واقع شود و سکوت علمای دین و رؤسای مذهب‏‎ ‎‏ـ اعلی الله کلمتهم ـ موجب هتک اسلام و تضعیف اعتقادات مسلمین شود، بر آنان واجب‏‎ ‎‏است به هر وسیله‌ای که ممکن است انکار نمایند...» 

استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه ضرورت دوم بیان احکام شرعی است، ادامه داد: بیان احکام شرعی و رواج عملی آنها در جامعه موضوع دیگری است که واجب و سنتی حسنه محسوب می‌شود و مورد اهتمام همیشگی بزرگان و مبلغان دینی بوده و کمرنگ شدن احکام شرعی در عبادات و سیاست آسیب دیگری است که به علل مختلف و متعدد می‌تواند جامعه اسلامی را دچار مشکلات بی‌شمار و حتی بی‌هویتی دینی کند. احکام شرعی وظیفه عملی مکلفان را معین می‌کند و توجه به حلال و حرام و آثار هرکدام در زندگی فردی و اجتماعی و اعتمادی، که در پرتو عمل و پایبندی به احکام دین در جامعه ایجاد می‌شود، ضرورت دیگری است که علاوه بر لزوم بیان احکام شرعی از سوی مبلغان باید مورد توجه باشد و پایبندی عموم مردم را به آموختن و عمل به آنها طلب می‌کند که درجه اعلای سلامت فرهنگی جامعه محسوب می‌شود، به ویژه آنجا که موضوع حق‌الله و حق‌الناس است.

سوق دادن به اخلاق اسلامی

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه ادامه داد: ضرورت سوم توجه دادن به اخلاق اسلامی است؛ اخلاق رکن رفتاری انسان‌ها در همه عرصه‌هاست و اخلاق حسنه در جامعه یعنی مراعات حقوق دیگران. از این ‌رو شناخت و تمرین مکارم اخلاق و مزیّن شدن به ملکات اخلاقی، امتیاز افراد و جوامع محسوب می‌شود و تذکرات اخلاقی و بیان صفات اخلاقی و ویژگی‌های اخلاق مترقی اسلامی امری است که همه انسانها به آن محتاج هستند.

بنیادی با بیان اینکه ضرورت چهارم ترغیب به مواسات است، گفت: ابعاد وظایف اجتماعی اسلام به قدری گسترده و مورد اهتمام شارع مقدس است که اسلام با همین ویژگی یعنی «دین اجتماعی» بیشتر شناخته می‌شود. کمک‌ مؤمنانه به همنوعان، مخصوصاً رسیدگی به فقرا و نیازمندان، موضوع دیگری است که جامع اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی است و این مهم در زمان شیوع کرونا، جلوه‌های زیبا و آرام‌بخشی را در کمک‌کنندگان ایجاد کرده است.

در برابر انقلاب بی‌تفاوت نباشیم

وی با اشاره به ضرورت پنجم یعنی آگاهی‌بخشی درباره مسائل اجتماعی، تصریح کرد: فهم صحیح از مباحث دارای اولویت‌ اجتماعی و تعهد در برابر ارزش‌های انقلاب اسلامی اقتضا می‌کند که در امور مرتبط با سرنوشت کشور و انقلاب آگاهانه ورود کنیم. همچنین رصد و محاسبه مباحث سیاسی و تحلیل درست آنها و بیان و نقد منصفانه و منطقی از دیگر ضرورت‌های تبلیغی است و ایجاد امید صادق و بیان معیارهای واقعی در انتخاب‌ که انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در سال جاری برگزار می‌شود، از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با ذکر اینکه نمی‌توان در برابر مسائل انقلاب بی‌تفاوت بود، افزود: ایران کشوری انقلابی است و طبیعتاً فراز و فرودهای خاص خود را دارد و همین امر باعث می‌شود که تکلیف و تعهد همگان در مقابل انقلاب اسلامی، همیشگی و دائمی باشد. روشنگری و مطالبه‌گری حق عموم مردم است، ولی برای حوزه‌ها و روحانیت، که تریبونی برای تبلیغ دین دارند، ضروری است، لذا بی‌تفاوتی در برابر مسائل جاری کشور امری مذموم و ناپسند است.

انتهای پیام
captcha