«صبغة الله»؛ حامل پیام دوری از تفرقه
کد خبر: 3964354
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۳
جرعه‌ای از زلال وحی/1

«صبغة الله»؛ حامل پیام دوری از تفرقه

«صبغة الله» به معنای رنگ خدایی داشتن و نخستین فرمانی که به انسان‌ها داده می‌شود تا تنها رنگ خدایی که همان ایمان و توحید خالص است را بپذیرند. قرآن با این بیان، فرمان می‌دهد که تمام انسان‌ها تفرقه‌انداز را کنار زده و به رنگ الهی درآیند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، قرآن حاوی نکات بسیار ارزنده و گرانبهایی است که نهادینه شدن آن در زندگی همه ما راهگشا و کارگشاست و به دلیل مشغله‌های کاری کمتر فرصت پرداختن به آن را پیدا می‌کنیم. ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است تا به اندازه قطره‌ای ناچیز بر دانسته‌های قرآنی خود بیفزاییم. آیه به آیه این مصحف شریف دربرگیرنده آموزه‌های الهی بوده و می‌تواند ما را در رسیدن به سبک زندگی مورد تأیید اسلام و قران کمک کند. این خبرگزاری با هدف آشنایی مردم با نکات کاربردی قرآن سلسله مصاحبه‌هایی را تحت عنوان«جرعه‌ای از زلال وحی» با مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه، داور ملی مسابقات قرآن و فعال قرآنی انجام داده است که از امروز، 25 فروردین مقارن با روز اول ماه مبارک رمضان تا پایان این ماه تقدیم مخاطبان می‌شود.

مختاری ضمن تبریک فرا رسیدن حلول ماه مبارک رمضان و قبولی طاعات و عبادات، به آیه 138 سوره مبارکه«بقره»: «صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ، صبغه الله بیانگر یک اصل مهم و ضروری دین است. بنابر آنچه در روایات متعدد از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده صبغة الله همان ایمانی است که رنگ خدایی داشته باشد» استناد کرد و گفت: در این آیه، از عموم پیروان ادیان دعوت شده  که از برنامه‌های تمامی انبیا تبعیّت کنند و نخستین فرمانی که به آنان داده می‌شود، این است که تنها رنگ خدایی که همان ایمان و توحید خالص است را بپذیرند. قرآن با این بیان، فرمان می‌دهد که تمام مردم رنگ‌های نژادی، قبیله‌ای و سایر رنگ‌های تفرقه‌انداز را کنار زده و به رنگ الهی درآیند.

وی ادامه داد: در روایاتی که در تفسیر این آیه و به طور ویژه در مورد کلمه «صبغة الله» آمده‌اند، معانی متعددی گفته شده است. در روایتی که از امام صادق (ع) در تفسیر این آیه آمده است که «صبغه الله» را به اسلام تعبیر کرده‌اند. در این روایت، تفسیر آیه به طور کلی، اسلام و به طور اخص، پذیرش ولایت اهل‌بیت(ع) است که باعث می‌شود زندگی مردم در مسیر درست قرار بگیرد و در پرتو آن، نزاع‌ها، کشمکش‌ها و ریشه‌های نفاق و تفرقه برکنده شود.

مختاری اضافه کرد: بنابراین طبق آیات قرآن، منظور از صبغة الهی، همان اسلام است و بر اساس روایاتی که در تفسیر این عنوان از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده است، منظور از اسلام نیز ولایت علی بن ابیطالب(ع) و فرزندان ایشان است. همچنین در روایاتی از ائمه (ع) گفته شده است، منظور از «عروة الوثقی» که دستگیره محکم الهی است، همان پذیرش ولایت ائمه هدی(ع) در مقابل ولایت طاغوت است. کسی که به ولایت طاغوت متمسک شود، هلاک می‌شود؛ ولی در سایه ولایت و محبت اهل‌بیت(ع) تمام تفرقه‌ها، تبدیل به وحدت می‌شود. چراکه صبغة الهی بر اساس فطرتی است که طبق آیات قرآن، انسان‌ها بر اساس همین فطرت آفریده شده‌اند. امام علی(ع) می‌فرمایند: «ای کمیل، ایمان یا حالت استقرار دارد و در جای خود محکم است، یا همچون چیزی است که به امانت و عاریه گذاشته شده باشد. از آن بپرهیز که ایمان عاریتی داشته باشی! و تو آنگاه شایستة ایمان ثابت و استقرار، یافته می شوی که از متن راه روشن بروی، راهی که تو را به انحراف نمی کشاند، و از روش حق پرستان دور نمی‌کند». به تصریح روایات، این راه روشن، راه اهل بیت(ع) است.

این فعال قرآنی در پایان اظهار کرد: با این تفسیر ایمان که در اصل اسلام است همان تمسک به محبت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) و ائمه بعد از ایشان است که همچون ریسمانی محکم، انسان‌ها را از تفرقه نجات می‌دهند. دلیل این امر آن است که تمام انسان‌ها بر فطرت الهی و قدم برداشتن در راه ائمه(ع) که بر اساس فطرت است، آفریده شده‌اند. از این رو راه محکم و استوار است؛ همان راهی که رنگ خدایی به زندگی ما می‌بخشد. بیایید در آغاز این ماه ضیافت الله زندگی‌مان را رنگ خدایی ببخشیم. 

انتهای پیام
captcha