ضرورت برنامه‌ریزی‌های اجتماعی منطبق با سیره امام علی(ع)
کد خبر: 3964630
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

ضرورت برنامه‌ریزی‌های اجتماعی منطبق با سیره امام علی(ع)

مدیرکل دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: ضرورت برنامه‌ریزی فعالیت‌های اجتماعی منطبق با سیره امام علی (ع) مورد تأکید است و باید دید برگزاری همایش «عدالت از منظر علوی» دارای چه خروجی است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان مرکزی، حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری این استان، امروز، 25 فروردین در دیدار با رئیس و اعضای هیئت مدیره بنیاد غدیر استان با اشاره به ضرورت برگزاری همایش‌هایی همچون همایش «عدالت از منظر علوی» که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، اظهار کرد: عظمت حضرت علی(ع) برکسی پوشیده نیست، هرچند پی بردن به شخصیت ایشان کار ساده و راحتی نیست و برای شناخت به تبیین منویات و سیره زندگی این امام همام نیازست.

وی تصریح کرد: از نیازهای مبرم زمان ما تبیین مؤلفه‌های عدالت علی (ع) و تبلور اجتماعی آن امام همام در بین مردم، مسئولان نهادها و ادارات است، برخاستن و طلوع امامین انقلاب در این استان است که معتقدیم براساس اصل تنزل تدریجی ولایت فقیه متصل به امام معصوم است. از این رو می‌طلبد که این استان کار ویژه‌ای در باب بیان کلام، سیره و اهداف حضرت علی (ع) انجام و قطره‌ای از اقیانوس غدیر برگیرد تا با یک فهم عمیق نسبت به اجرای فرمایشات ایشان در زندگی فردی و اجتماعی برسیم.

موسوی ضرورت برنامه‌ریزی اقدامات اجتماعی منطبق با منویات امام علی (ع) را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید دید برگزاری همایش عدالت از منظر علوی که یک همایش علمی، اجرایی و کاربردی است دارای چه خروجی خواهد بود. باید دقت کرد فعالیت در حوزه برگزاری همایش و ارائه راهبرد عملی برای مسئولان دو مبحث مجزا هستند. لازم است در عین حال که زیبایی‌های اجرای عدالت برای مردم توضیح داده می‌شود مصادیق منفی و مشکلات را هم در کنار آن بازگو کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال افعال ناشی از ترک عدالت چه زیان‌ها و خسارت‌هایی را برای جامعه داشته است، همچنین بحث‌های ریشه‌ای در این همایش همچون چرایی ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می‌بایست مطرح شود. بی‌شک اگر واجب فراموش شده‌ای در جامعه احیا شود، عدالت اجتماعی و قسط اسلامی نیز مراعات خواهد شد.

موسوی گفت: پیشنهاد می‌شود که از دیدگاه‌های صاحبنظران، اساتید و علمای استان در این همایش استفاده شود و همچنین یک هیئت اجرایی و راهبردی جهت تعیین شرح وظایف کارگروه‌ها تعیین شود و زمان‌بندی مناسب انجام شود تا در بازه‌های زمانی 20 روزه، ارزیابی عملکرد این کارگروه‌ها بررسی شود تا در نهایت شاهد یک خروجی و کار شایسته‌ای باشیم. 

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: مهمترین بعد زندگانی امیرالمومنین، بُعد اجتماعی سیره حضرت علی (ع) است و این امر نباید فراموش شود. چراکه باید کاری انجام دهیم که فهم و بصیرت اجتماعی افزایش پیدا کند و مردم حضور معناداری در اجرای عدالت اجتماعی و قسط داشته باشند و باید به این مهم توجه داشته باشیم که مبارزه با معلول نتیجه نخواهد داشت، پس باید دید سرچشمه فساد کجاست و با علت‌ها مقابله شود نه با معلول‌ها که این از آن دسته مباحثی است که می‌بایست در این همایش‌ها برای مردم تشریح شود.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از زبان هنر برای تبیین مباحث عقلانی در دنیای امروز بسیار کاربردی است. چرا که با ایجاد شرایط خاص شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از اجتماعات دینی، امروزه استفاده از فضای مجازی و خلاقیت‌های هنری، کارایی بسیار بالایی دارد که از این موضوع باید استفاده کرد.

موسوی تأکید کرد: حرکتی که بنیاد غدیر در پیش گرفته و برگزاری اینگونه همایش‌ها بسیار ارزشمند و مؤثر است و دادگستری نیز در هرچه بهتر برگزار شدن همایش عدالت از منظر علوی پای کار است و با تمام توان مسئولان امر را حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در استان مرکزی مبنای ما بر این بوده است که مدیران قضایی و رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها برمبنای فساد ستیزی، مردمی، انقلابی و جوان بودن انتخاب شوند که این مهم، نتایج بسیار خوبی را داشته و منجر به جلب اعتماد عمومی و رضایتمندی‌های مردمی و نهایتاً تثبیت نظام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: دستورالعمل‌های ابلاغی توسط قوه قضائیه ازجمله بخشنامه مقابله با ترک فعل مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و اجرای درست این بخشنامه‌ها می‌تواند امید را در دل مردم بیشتر کند. امیدست شاهد آن باشیم که مردم با درایت و بصیرت بالای خود، حضور حماسی در انتخابات پیش رو داشته باشند و بار دیگر همراهی خود را با نظام جمهوری اسلامی یران و انتخاب اصلح نشان دهند.

انتهای پیام
captcha