وحدت نخبگان قرآن استان مرکزی در سایه احیای گروه تواشیح علی‌ ابن ابیطالب(ع)
کد خبر: 3964822
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸

وحدت نخبگان قرآن استان مرکزی در سایه احیای گروه تواشیح علی‌ ابن ابیطالب(ع)

رئیس مجمع قرآنیان اراک اظهار کرد: گروه تواشیح علی‌ ابن ابیطالب(ع) با هدف ایجاد وفاق، وحدت بین نخبگان قرآنی، پیوند نسل‌های جدید با اساتید و پیشکسوتان فن تواشیح و مدیحه‌خوانی و نیز استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای ناشناخته در بین قاریان قرآن شهر اراک در حال تأسیس و شکل‌گیری است.

عبدالرضا هدایتی، رئیس مجمع قرآنیان اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ضرورت توجه به گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: خوشبختانه استان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که برای تحقق و تبدیل آن به بالفعل باید برنامه‌ریزی و ایجاد انگیزه کرد.

وی از فعالیت گروه تواشیح علی‌ ابن‌ ابیطالب(ع) تحت نظر مجمع قرآنیان اراک خبر داد و گفت: این گروه متشکل از قاریان و موشحین شهرستان اراک است که به دعوت مجمع قرآنیان استان مرکزی شکل گرفت. استان مرکزی نه تنها با فعالیت در حوزه تواشیح بیگانه نیست، بلکه سابقه فعالیتی این گروه‌ها به دهه 70 باز می‌گردد.

هدایتی استان مرکزی را استانی پیشرو در حوزه تواشیح برشمرد و تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور گروهی متشکل از تعداد قابل توجهی از قاریان و تواشیح‌خوانان مطرح به نام گروه اهل‌ بیت(ع) تشکیل شد که آثار فاخر و ارزنده‌ای در طی آن سال‌ها ساخته و به منصه اجرا گذارده است، اما متأسفانه به دلایل مختلف و مشکلات جامعه قرآنی که نشئت گرفته از فقدان مدیریت صحیح، رهایی فعالیت‌ها و فعالان قرآنی و بعضاً نبود رابطه مطلوب دو سویه بین متولیان و فعالان علاقه‌مند به اجرای تواشیح، ادامه کار محقق نشد.

وی تشکیل مجمع قرآنیان در سال‌های اخیر را نویدبخش ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در اراک و استان دانست و ادامه داد: با تشکیل این مجمع و به برکت حضور پیشکسوتان قرآنی در کنار جوانان و نوجوانان علاقه‌مند قرآنی روزنه امیدبخش و جدیدی به‌سوی مشتاقان کلام وحی برای رسیدن به آرمان‌ها و مطالبات برحق این قشر از جامعه ایجاد شد.

هدایتی بیان کرد: گروه تواشیح علی‌ ابن ابیطالب(ع) با هدف ایجاد وفاق و وحدت بین نخبگان قرآنی و پیوند نسل‌های جدید با اساتید و پیشکسوتان فن تواشیح و مدیحه‌خوانی و نیز استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای ناشناخته در بین قاریان قرآن شهر اراک در حال تأسیس و شکل‌گیری است.

وی مبنای انتخاب افراد جهت شرکت در گروه هم‌خوانی علی‌ ابن ابیطالب(ع) را گروه‌های فعال تواشیح و تنی چند از اساتید مطرح و خوش‌خوان در اراک دانست و اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان پیشنهاد شد که این گروه، تواشیح معروف «اسماءالحسنی» که سال‌هاست از رسانه‌ها قبل از اذان مغرب پخش می‌شود را اجرا کند که مورد استقبال همگان قرار گرفت.

هدایتی با اشاره به اینکه مراحل فنی و تنظیم صدا در مدت زمان دو هفته انجام شد، تصریح کرد: با انجام امور مقدماتی همچون متحدالشکل کردن پوشش اعضای گروه، ضبط نهایی برای خلق اثری فاخر و ماندگار که پس از سال‌ها منتظر آن بودیم انجام شد. تواشیح معروف «اسماءالحسنی» اثر ماندگار استاد سیدمکاوی از اساتید و آهنگ‌سازان کشور مصر است که سال‌ها قبل از سوی این هنرمند فقید ساخته شد و گروه تواشیح علی‌ ابن ابیطالب(ع) مجمع قرآنیان اراک آن را بازخوانی کرد. این اثر پنجشنبه، 26 فروردین‌ماه با پخش اذان‌گاهی از شبکه آفتاب رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha