سیره تربیتی رسول مهربانی در عمل نمود عینی داشت
کد خبر: 3964966
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
جرعه‌ای از زلال وحی /4

سیره تربیتی رسول مهربانی در عمل نمود عینی داشت

مدرس و داور ملی مسابقات قرآن با اشاره به آیه 159 سوره «آل‌عمران»، اظهار کرد: سیره تربیتی پیامبر(ص)سیره عملی است و نمونه بازر اخلاق حسنه پس از ایشان در رفتار ائمه معصومین(ع) نیز نمود عینی دارد.

مرتضی مختاری، مدرس و داور ملی مسابقات قرآن، در تشریح نکته کاربردی جزء چهارم قرآن کریم در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: مرور سبک زندگی بزرگان و پیشوایان دین مبین اسلام بسیار لازم است. نبی مکرم اسلام(ص) به عنوان اسوه حسنه برای گروهی از انسان‌ها که به خدا و قیامت امید دارند به عنوان الگویی حسنه معرفی شده است.

وی عشق ورزیدن و محبت به مردم را یکی از ویژگی‌های پیامبر(ص) بیان و تصریح کرد: خدای متعال خوش‌رویی، خشوع و خوش‌خلقی ایشان را در آیه 159 سوره مبارکه «آل‌عمران» اینگونه بیان فرمودند: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ، به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند، پس از (بدیِ) آنان درگذر و برای آنها طلب آمرزش کن و (برای دلجویی آنها) در کارِ (جنگ) با آنها مشورت نما، لیکن آنچه تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام ده، که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد».


بیشتر بخوانید:


مختاری ضمن تأکید براینکه مدارا، رفتار از سر مهر و مهربانی با مردم در قرآن و روایات معصومین(ع) ذکر شده است، ادامه داد: از نگاه قرآن پیامبر مکرم اسلام مظهر رحمت، محبت و عاطفه شناخته می‌شود، رحمت ایشان آنقدر فراگیر است که حتی در روز فتح مکه از مشرکان گذشتند و وقتی مسلمانان پیام می‌دادند که با آنان با سختی رفتار کنیم پیامبر فرمودند: «الیوم، یوم المرحمه، امروز، روز رحمت است» و بدین ترتیب حضرت با رفتار بسیار عالمانه جلوی هرگونه خشونت و تندی را در مقابل با مخالفان اسلام گرفت. ایشان در مقابل چشمان نگران دشمنان فرمود: «اذهبوا انتم الطلقا، بروید همه شما آزاد هستید». حضرت حق در آیه 107 سوره «انبیاء»، فرمودند: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ، و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی».

مختاری ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) در حفظ منافع و تأمین سعادت انسان‌ها بسیار هوشیار عمل می‌کردند و خداوند در این باره در آیه سوم از سوره «شعراء» فرمودند: «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ، (ای رسول ما) تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمی‌آورند هلاک سازی!». این آیه نشان از دلسوزی و غمخواری ایشان نسبت به مردم و علاقمندی‌اش به سعادت مردم دنیوی و اخروی آنان دارد.

وی با بیان این مطلب که طلب خیر، سعادت و هدایت جوامع بشری از شاخصه‌های رفتاری، عملی و اخلاقی پیامبر(ص) است، اظهار کرد: حضرت گروهی را از گروه دیگر جدا نمی‌کرد و علاقه داشت همه مردم راه درست را انتخاب کنند و با مهربانی آنان را از هلاکت نجات می‌دادند، مگر افراد یا گروه‌هایی که آشکارا با اسلام دشمنی داشتند که در برابر آنان سخت‌گیری می‌کردند.

این پژوهشگر علوم قرآنی اضافه کرد: ما مسلمانان از داشتن چنین الگویی سرآمد بهره‌مندهستیم و با الگوگیری از ایشان خواهیم توانست مشکلات را از سر راه برداشته و در عین حال با مردم با عطوفت، مهربانی و رأفت برخورد کنیم، بی‌شک اگر مدارا در جامعه نهادینه شود جایی برای کینه‌توزی نخواهد بود و ماه مبارک رمضان فرصتی است که کینه‌ها را کنار گذاشته و با قلبی مهربان با یکدیگر رفتار کنیم.

مختاری با اشاره به اینکه سیره تربیتی پیامبر(ص)سیره عملی است و نمونه بازر اخلاق حسنه پس از ایشان در رفتار ائمه معصومین(ع) نیز نمود عینی دارد، بیان کرد: ماه مبارک رمضان ماه مغفرت است و باید در کنار روزه‌داری تمرین محبت، خوش‌خلقی و مدارا نیز داشته باشیم. اگر نسبت به کسی ناراحتی داریم آن را دور ریخته و با عشق ببخشیم. بروز بسیاری ازجرائم از سر بی‌مهری است و این ماه پربرکت، ماه احیای ارزش‌ها و ظهور فضیلت‌های الهی است.

انتهای پیام
captcha