کرونا؛ بیدارکننده فطرت خداجوی پیروان ادیان غیرالهی
کد خبر: 3966475
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
جرعه‌ای از زلال وحی/9

کرونا؛ بیدارکننده فطرت خداجوی پیروان ادیان غیرالهی

پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا، اظهار کرد: در یکسال گذشته تصاویری از پیروان ادیان غیرالهی به روی آوری آنان به انجام مناسک مسلمانان در رسانه‌های مختلف منتشر شد که این امر نشانی از فطرت خداجوی انسان دارد.

کرونا قدرت مسلمانان را در مقابل پیروان ادیان غیرالهی به رخ کشاند

مرتضی مختاری، پژوهشگر علوم قرآنی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به آیه 204 سوره مبارکه «اعراف»: «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ، و چون قرآن قرائت شود همه گوش بدان فرا دهید و سکوت کنید، باشد که مورد لطف و رحمت حق شوید» استناد کرد و گفت: رحمت الهی، یکی از ثمرات ادب حضور در محضر قرآن کریم است.

وی تصریح کرد: انسان همواره محتاج رحمت خداست و این نیاز در عصر حاضر که بلا و سختی زندگی انسان را احاطه کرده است این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود. ابتلای گسترده بشریت به بلایای گوناگون نمایشی از عظمت خدا و حقارت انسان است و برای رفع بلا و تحمل آن بایستی به خدا پناه برد.


بیشتر بخوانید:


مختاری ادامه داد: برخی از افراد کرونا را بلا می‌دانند در صورتیکه این بیماری از ابعاد مختلف قابل نقد و بررسی است و صحبت ما تنها در خصوص نیاز و احتیاج انسان به مدد الهی و رحمت واسعه خداوندی است که اگر در میدان کارزار محبت الهی نباشد دستاویزی برای نجات وجود  ندارد و شاید فاجعه‌ای عظیم‌تر از این رخداد به وقوع می‌پیوست.

وی به شیوع بیماری کرونا در یکسال اخیر اشاره و تصریح کرد: در یکسال گذشته تصاویری از پیروان ادیان غیرالهی همچون شرق آسیا و دیگر کشورها به روی آوری آنان به انجام مناسک مسلمانان در رسانه‌های مختلف منتشر شد که این امر نشانی از فطرت خداجوی انسان دارد.

مختاری تأکید کرد: گرایش ادیان غیرالهی به مناسک مسلمانان دلالت براین دارد که انسان در گردنه‌های زندگی به منبع لایزال و منبع قدرتمند دل بسته و پوچی و ضعف خدایان ساختگی در این زمان به رخ بشریت کشانده می‌شود. امیدست فرصتی باشد تا اندیشمندان و پژوهشگران این لحاظات را نقد کشیده و در اذهان و افکار بشر سرمست و مغرور امروز تبیین کنند، انسانی که همه چیز را در پول، ثروت و صنعت خلاصه کرده بود به این نتیجه رسید که همه چیز در ید قدرت الهی است و اگر او نخواهد انسان حریف ویروس کوچکی که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود نخواهد شد.

وی ضرورت شناخت شاخصه‌ها و راه‌های جلب رحمت الهی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در تعقیبات نماز ظهر و مغرب می‌خوانیم: «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ» و از خدا طلب نزول رحمت می‌کنیم با نگاهی به آیات و روایات متوجه خواهیم شد که علل متعددی در نزول رحمت الهی همچون ایمان، استغفار، توبه، مهربانی به مردم، روزه‌داری، صبر و بردباری، پیروری از قرآن، اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) نقش دارند.

مختاری در پایان با استناد به آیه 204 سوره «اعراف»، استماع قرآن و سکوت به هنگام تلاوت را از عوامل نزول رحمت الهی بیان و تصریح کرد: سنت حسنه جزءخوانی به صورت ترتیل فرصت مغتنم و ارزشمندی است که با گوش سپردن به آیات می‌توان مشکلات را پشت سرگذارده، بخشی از لحظات سخت را تحمل و دل خود را به نور قرآن روشن کرد.

انتهای پیام
captcha