اشاره به ظهور حضرت مهدی(عج) در آیه ۳۳ سوره «توبه»
کد خبر: 3966541
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۷
جرعه‌ای از زلال وحی/ ۱۰

اشاره به ظهور حضرت مهدی(عج) در آیه ۳۳ سوره «توبه»

مدرس دانشگاه و فعال قرآنی با استناد به آیه ۳۳ سوره «توبه»، اظهار کرد: با مراجعه به تفاسیر مشاهده می‌کنیم ذیل این آیه روایاتی آمده که این آیه به ظهور حضرت حجت(عج) اشاره دارد.

مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و فعال قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به آیه 33 سوره مبارکه «توبه» «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ، اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند» اشاره و با بیان اینکه قرآن کریم نویدبخش آینده‌ای روشن است، تصریح کرد: قرآن نسخه هدایت بشر و ارمغانی است که خداوند توسط پیامبر(ص) به مسلمانان و تمامی جوامع بشری ارزانی داشته است.

وی با اشاره به دوران جاهلیت، اظهار کرد: در این دوران بشر در جهل، خرافه‌پرستی و تعصبات قومی و قبیله‌ای در کویر برهوت از نزاع، اختلاف و برادرکشی دست و پا می‌زد که وعده خدا بر بعثت بهترین بندگانش تحقق یافت و به برکت دین مبین اسلام عقلانیت، اخوت و احترام به حقوق دیگران جلوه‌ای جدید به زندگی بشر بخشید.


بیشتر بخوانید:


مختاری ادامه داد: پس از دوران بعثت در مقطعی حدوداً 250 ساله امامان معصوم این رسالت را ادامه داده و چراغ هدایت را در صراط مستقیم در چشم‌انداز مقابل انسان‌ها روشن نگه داشتند. هرچند در این مدت طلاغین و ستمگران جور به هر نحوی که شده با رهبران الهی، ائمه معصومین(ع) و پیروان آنان با خشونت رفتار کرده و به دشمنی و مخالفت پرداختند. چراکه با افزایش بصیرت و آگاهی مردم حکومتشان به خطر می‌افتاد و زور و تزویر آنان اثری نداشت و نمونه مبارزات امامان معصوم و صحابه آنان با خلفای ستمگر دوران خودشان در تاریخ ثبت و ضبط است و از همه روشن‌تر واقعه کربلاست که عزت و شوکت دروغین امویان را درهم شکست و جانی دوباره به امت پیامبر(ص) بخشید.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که این آیات بیانگر این است که خداوند هرگز اجازه نخواهد داد که ثمره تلاش‌ها، ایثارگری‌ها و شهادت‌ها از بین رود و در نهایت پیروزی از آن دین خداست که به دست حضرت ولیعصر(عج) حکومت صالحان تشکیل و جهان طعم عدالت جهانی را خواهد چشد.

مختاری با یادآور شدن آیه 33 سوره«توبه»، بیان کرد: با مراجعه به تفاسیر مشاهده می‌کنیم ذیل این آیه روایاتی آمده که این آیه به ظهور حضرت حجت(عج) اشاره دارد. برای نمونه در تفسیر نور آمده است که از یک سو این آیه تحقق نیافته و از سوی دیگر خداوند وعده حاکمیت کلی اسلام را داده و چون در وعده الهی خلاف و دروغی نیست نتیجه می‌گیریم این آیه به ظهور حضرت ولیعصر(ع) اشاره دارد.

وی اظهار کرد: مسئله ظهور و مهدویت، مسئله‌ای بسیار گسترده است که در روایات بسیاری از سوی شیعه و اهل تسنن به آن اشاره شده است که عاقبت جهان به حکومت جهانی امام اختصاص دارد. امام باقر(ع) فرمودند: زمانی خواهد آمد که هیچ انسانی باقی نخواهد ماند مگر اینکه به رسالت پیامبر(ص) اقرار خواهد کرد. امام علی(ع) نیز فرمودند: در زمان ظهور امام عصر(عج) هیچ خانه و قریه‌ای نخواهد بود مگر اسلام وارد و صدای اذان هر صبح و شام شنیده شود. درست است که این بشارت آسوده خاطری را به دل مؤمنان می‌بخشد، اما از سوی دیگر وظیفه سنگینی بر دوش ما می گذارد که باید زمینه‌ساز حکومت جهانی باشیم. منتظر واقعی اهل سکون و رکود نیست، بلکه اهل حرکت، تلاش، مجاهدت در راه خدا، سازندگی، مبارزه با دشمنان است و امیدست با وحدت جهان اسلام و مبارزه با استکبار جهانی و زیاده‌خواهان زمینه ساز منجی جهان بشریت باشیم.

انتهای پیام
captcha