تقویت ظرفیت‌های قرآنی؛ گامی در راستای جبران کمبودها
کد خبر: 3967959
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۹
در بازدید از خبرگزاری ایکنا مطرح شد:

تقویت ظرفیت‌های قرآنی؛ گامی در راستای جبران کمبودها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: زیرساخت‌های قرآنی همچون کربلایی کاظم ساروقی در استان فراهم است و وظیفه ما مسئولان است که از آن بهره کافی را ببریم. تأکید دارم ظرفیت‌های خوب استان را تقویت کرده تا گامی برای جبران کمبودها برداریم.

تقویت ظرفیت‌های قرآنی؛ گامی در راستای جبران کمبودها

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و علیرضا حاج‌علی بیگی، معاون فرهنگی و هنری این اداره کل به مناسبت فرا رسیدن هجدهمین سالروز تأسیس این خبرگزاری عصر روز گذشته، 8 اردیبهشت با حضور در این رسانه با علی‌اصغر غفاری‌زاده، سرپرست جهاد دانشگاهی و رئیس خبرگزاری ایکنای مرکزی، مجتبی غلامی، معاون فرهنگی این مجموعه و عوامل تحریریه خبرگزاری دیدار کردند.

غفاری‌زاه در این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن هجدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: اساس جهاد دانشگاهی در سال 59 برپایه امور فرهنگی فعالیت بنا نهاده شد، اما با حفظ و تقویت تمامی فعالیت‌های این معاونت و به روز کردن نوع آن در زمینه‌های دیگر همچون کشاورزی، پزشکی، پژوهشی، آموزشی، دانشگاهی و مرکز درمان ناباروری گام‌های مثبتی برداشته است و سعی دارد با لبیک به ندای رهبری کارهای برزمین مانده را به سامان رساند و اقدامات خوبی در حوزه سلول‌های بنیادین و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت داده است.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی با انجام خدمات قابل قبول و بهره‌گیری از نیروهای جهادی توانست کارنامه درخشانی از خود برجای بگذارد، اضافه کرد: جهاددانشگاهی استان مرکزی در طول 40 سال گذشته منشأ خیر در بخش‌های پژوهشی، آموزشی و پزشکی بوده است، اما بدون تردید نه تنها ذره‌ای از فعالیت‌های فرهنگی عقب‌نشینی نکرده است، بلکه با انجام طرح‌های مختلف سعی کرد آموزه‌های قرآنی و معارف اهل‌بیتی(ع) را در جامعه نهادینه کند.

غفاری‌زاده ادامه داد: برای تقویت فعالیت‌های فرهنگی باید زیرساخت‌ها را نیز فراهم کرد، انجام امور با محوریت فرهنگ آن‌هم فرهنگ منطبق با آموزه‌های اسلامی و قرآنی دارای شاخصه‌ها و استانداردهای منحصربفردی است که باید با دقت و توسط کارشناسان مربوطه لحاظ شود.

تقویت ظرفیت‌های قرآنی؛ گامی در راستای جبران کمبودها 

سرپرست جهاد دانشگاهی استان از آغاز به کار آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در استان خبر داد و افزود: به دنبال ایجاد راه‌اندازی اولین کلینیک زخم و دیابت و آسم و آلرژی هستیم. همچنین پژوهشگران ما در حوزه علوم اجتماعی بسیار فعال هستند و طرح‌های اجرایی از طرح‌های تأثبرگذار در سطح استان و کشور بوده است. هدف این است که ثمره فعالیت‌های پژوهشی به جامعه برسد. بیش از 20 سال است که مرکز خدمات تخصصی در استان فعال است و در حال حاضر تحت عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

غفاری‌زاده فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا را قابل قبول و مورد اعتماد مسئولان استان دانست و افزود: خوشبختانه این رسانه توانسته اعتماد مسئولان را به خود جلب کند و اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌های این رسانه مورد استنادست. رویکرد جدید خبرگزاری تولید محتوا و ورود به عرصه‌های جدید قرآنی است. البته فعالیت‌های انجام شده خوب است، اما کافی نیست و قطعاً برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باید دغدغه بیشتر داشت. خبرگزاری در راستای مهجوریت زدایی از قرآن گام‌های خوبی برداشته است، اما برای ادامه راه باید طرح‌های بهتر، کاربردی‌تر و متناسب با ذائقه نوجوانان و جوانان ارائه داد.

ضرورت احصای کارهای برزمین مانده قرآنی

حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، فعالیت قرآنی در دو گروه مؤسسات و مراکز قرآنی از یک سو و و بازتاب و انعکاس اخبار، گزارش‌ها و مصاحبه‌های تخصصی از سوی دیگر در گروه فعالیت‌های قرآنی تعریف می‌شود.

وی تصریح کرد: بازتاب و انعکاس اخبار و رویدادهای قرآنی در توسعه طرح‌ها و ایده‌های مختلف در حوزه قرآن و معارف دینی نقش به‌سزایی را ایفا کرده و زمینه تشویق نوجوانان و جوانانی را فراهم می‌کند. نشر اخبار قرآنی در معرفی الگوهای مناسب و دادن انگیزه‌های جدید به افراد علاقمند به فعالیت در حوزه قرآن از اهمیت بسیاری برخوردارست.

تقویت ظرفیت‌های قرآنی؛ گامی در راستای جبران کمبودها

دانشی ضرورت احصاء کارهای برزمین مانده قرآنی و خدمات صورت نگرفته را مورد تأکید قرار داد و افزود: خبرگزاری و مؤسسات فرهنگی در دوره‌ای مورد حمایت خوبی بودند، اما این حمایت‌ها روز به روز کاسته شد و تنها علاقه، دانش و تخصص است که این کمبودها را جبران می‌کند.

وی ادامه داد: بارها در مورد مظلوم واقع شدن استان در حوزه‌های فرهنگی و هنری صحبت‌هایی شده است، ولی خوشبختانه این استان در حوزه قرآن درخشش خوبی داشته است و فعالان قرآنی از فعالان بخش فرهنگی موفق‌تر عمل کردند. برخی از رویدادهای کشوری از استان مرکزی کلید خورده است که با انعکاس خوب ازسوی رسانه می‌تواند این استان را به عنوان یکی از قطب‌های قرآنی در کشور معرفی کند. استان ما از لحاظ استعداد و ظرفیت چیزی از سایر استان‌ها کم ندارد و قطعاً استعدادها و ظرفیت‌های موجود باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان گفت: وجود مفاخر بلندآوازه قرآنی همچون کربلایی کاظم را نشانگر ظرفیت بالای استان برشمرد و اظهار کرد: این زیرساخت‌ها فراهم است و وظیفه ما مسئولان است که از آن بهره کافی را ببریم. تأکید دارم ظرفیت‌های خوب استان را تقویت کرده تا گامی برای جبران کمبودها برداریم.

انتهای پیام
captcha