مفهوم «جهاد کبیر» برای مردم شناخته شده نیست
کد خبر: 3968308
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
جرعه‌ای از زلال وحی / ۱۸

مفهوم «جهاد کبیر» برای مردم شناخته شده نیست

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با باین اینکه مفهوم جهاد کبیر برای بسیاری از مردم شناخته شده نیست گفت: امروز با گسترش فضای مجازی و آسیب‌های این حوزه جهاد کبیر در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مصداق بیشتری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: ازدواج یکی از مهم‌ترین مسائل مورد تأکید تمام ادیان الهی است که در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) نیز به آن اشاره و جوانان به ازدواج به هنگام توصیه شده‌اند.

وی با بیان اینکه ازدواج امروز به دلایل مختلف با مشکلات بسیار گره خورده است و جوانان از این امر الهی سر باز می‌زنند، تصریح کرد: اشتغال و مسکن از جمله مواردی است که جوانان با آن درگیر هستند و باعث شده تا از انجام این امر الهی صرف نظر کرده و یا با تأخیر انجام دهند.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام میرمهدی به آیه 32 سوره «نور» که می‌فرماید: «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ، و البته باید مردان بی‌زن و زنان بی‌شوهر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید، اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود و خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و (به احوال بندگان) آگاه است» استناد کرد و گفت: دهه‌های قبل کمتر جوانی پیدا می‌شد که در زمان ازدواج صاحبخانه باشد، اغلب جوانان در منزل پدر و تنها در یک اتاق زندگی می‌کردند و بعدها که صاحب فرزند می‌شدند با صلاحدید خانواده منزلی برای اقامت انتخاب می‌کردند.

وی ادامه داد: وضعیت ازدواج امروز محصول دست والدین است، آنان هستند که برای فرزند خود تصمیم می‌گیرند و دختر به پسری که منزل شخصی نداشته باشد نمی‌دهند و یا بیان می‌کنند که پسر حتماً باید شغلی با درآمد کافی و یا دولتی داشته باشد. با تغییر دیدگاه‌ها و شرایط شغلی امروز جوانان قادر به ازدواج نیستند و همین عامل باعث شده تا سن ازدواج در دختران و پسران افزایش یافته و از سوی دیگر آمار باروری‌ها به شدت کاهش یافته و تا چند سال آینده کشور به مرز پیری می‌رسد.

میرمهدی ضرورت توجه والدین به امر ازدواج جوانان را مورد تأکید قرار داد و افزود: والدین در مسیر ازدواج فرزندان خود سنگ‌اندازی نکنند، سنگ‌اندازی بدون حساب، نشان از عدم ایمان به وعده الهی است، گاه والدین در جلسات قرآن و مذهبی نیز شرکت می‌کنند، اما در ازدواج فرزندان بسیار سخت می‌گیرند که این رفتارها با یکدیگر تناقض دارد.

وی به رسوم‌ برخی استان‌ها اشاره کرد و افزود: در برخی استان‌ها رسم بر این است که وقتی زمان ازدواج جوانی فرا می‌رسد تمام بستگان جمع می‌شوند و با اهدای هدایای نقدی او را حمایت می‌کنند، حتی گاهی مبلغ جمع‌آوری شده به اندازه‌ای است که پسر هم می‌تواند منزلی اجاره کند و هم برای کسب و کار سرمایه‌گذاری کند. اگر این سنت‌های حسنه در تمام شهرها نهادینه شود، قطعاً جوانان با کمترین استرس ازدواج کرده و تشکیل خانواده می‌دهند.

این مقام مسئول همچنین به آیه 52 سوره مبارکه «فرقان» که می‌فرماید: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا، پس تو هرگز تابع کافران مباش و با آنها چنان که مخالفت قرآن و دین حق کنند سخت جهاد و کارزار کن» اشاره و ادامه داد: قرآن در بیان تمام امورات فردی و اجتماعی با دقت و ظرافت تمام سخت گفته و جای هیچ‌گونه ابهام و شبهه‌ای باقی نگذاشته است. در خصوص ارتباط با کفار نیز نظرات صریح و روشنی را ارائه داده است که لازم است سیاستمداران مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: جبهه کفر تابع جبهه دین و مسلمانان نشده و نخواهد شد و مسلمانان نیز برابر نیرنگ آنان باید هوشیار عمل کنند و مسلمانان نیز هیچ‌گاه نمی‌توانند تابع جبهه کفر باشند و نظرات آنان را تبعیت کنند. ارتباط بین کفار و مسلمانان باید ارتباطی حساب شده باشد، البته که مسلمانان جنگ طلب نیستند و تنها در مواردی همچون دفاع مقدس از میهن و کیان اسلام دفاع کردند.

حجت‌الاسلام میرمهدی با اشاره به اینکه با کفار باید از راه جهاد کبیر وارد شد، اضافه کرد: جهاد کبیر به این معناست که اگر دشمن به مرزهای اسلام حمله کرد، پاسخ مسلمانان باید سنگین‌تر از آنان باشد تا هیچ‌گاه نتوانند فکر تجاوز به مرزهای جهان اسلام را در سربپرورانند. بدون تردید شجاعت سردار سلیمانی و دیگر رزمندگان ریشه داعش را خشکاند و اجازه هرگونه فعالیت علنی را گرفت.

وی در پایان گفت: مفهوم جهاد کبیر برای بسیاری از مردم شناخته شده نیست و لازم است که پژوهشگران در این زمینه بیشتر وارد شوند. امروز با گسترش فضای مجازی و آسیب‌های این حوزه جهاد کبیر در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مصداق بیشتری دارد و فعالیت در این زمینه‌ها از نزدیک شدن دشمن به نوجوانان و جوانان جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام
captcha