نقش و رسالت معلم قرآن / جای خالی قاریان در لیالی قدر محسوس است
کد خبر: 3968888
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

نقش و رسالت معلم قرآن / جای خالی قاریان در لیالی قدر محسوس است

حافظ کل و استاد حوزه علمیه شازند داشتن نگاه مثبت را از شاخصه‌های معلم قرآن بیان کرد و گفت: جای خالی نام قاریان و مفسران در بنرهای تبلیغاتی شب‌های قدر به چشم می‌خورد و اثری از قرائت قرآن در این ایام را شاهد نیستیم و متأسفانه برخی هیئت‌ها فقط به تلاوت چند آیه از قرآن از سوی قاری در ابتدای جلسه اکتفا می‌کنند.

نگاه مثبت؛ شاخصه معلم قرآن / جای نام قاریان در تبلیغات لیالی‌قدر خالی است

حجت‌الاسلام مجتبی احمدی‌زکریا، حافظ کل و استاد حوزه علمیه امام رضا(ع) شازند، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: معلمان سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند و این هفته فرصتی مغتنم برای بازشناسی نقش تعلیم و تربیت در توسعه پایدار و احیای ارزش‌های دینی است و این امر به دست توانمند تمامی معلمان به‌ویژه معلمان قرآن محقق خواهد شد.

وی به آیه چهارم و پنجم سوره «علق» که می‌فرماید: «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، همان كس كه به وسيله قلم آموخت، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ، آنچه را كه انسان نمى‏ دانست [بتدريج به او] آموخت» اشاره کرد و افزود: معلمی، رسالت و شغل انبیای الهی است و همین آیات ارزش و جایگاه این شغل شریف را برای همگان ترسیم می‌کند.


بیشتر بخوانید: 


احمدی به بخشی از آیه 32 سوره «مائده» که می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا، هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است» نیز استناد و تصریح کرد: منظور از زنده کردن بدین معنا نیست که فردی، فرد دیگری را از مرگ نجات دهد، بلکه بالاترین نوع زنده کردن تعلیم و تربیت انسان‌ها، معرفت افزایی و آگاه ساختن آنان از راه رستگاری است.

وی با بیان اینکه توسعه و ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی برعهده معلمان به‌ویژه مربیان قرآنی است، اظهار کرد: معلم قرآن دارای شاخصه‌هایی است که او را از سایر معلمان متمایز می‌کند. داشتن حسن‌خلق یکی از ویژگی‌های معلمان به‌ویژه معلمان قرآنی است. چراکه اگر معلم متخلق به اخلاق قرآنی نباشد، قطعاً نمی‌تواند در جذب افراد برای ورود به حوزه قرآن موفق عمل کند.

استاد حوزه علمیه شازند داشتن نگاه مثبت به جامعه هدف در مؤسسات قرآن و مدارس را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: نگاه معلم باید به همه مخاطبان یکنواخت و یک‌ اندازه باشد و زمینه را برای رقابت سالم فراهم کند. معلم واقف است که دانش‌آموزانی که در اختیارش هستند دارای توانایی‌های بالقوه‌ای است که باید از سوی او به بالفعل تبدیل شود و از آنان سربازی با ایمان برای امام عصر(عج) تربیت کند.

وی در ادامه به پیشرفت‌های علمی و صنعتی در جوامع اشاره و اضافه کرد: متأسفانه با پیشرفت تکنولوژی، مبانی اخلاقی و معنوی سیر نزولی به خود گرفته است و قطعاً مسیر پیشنهادی علم به‌ تنهایی مسیر سعادت نیست، اما فرهنگ اسلامی و ترویج مبانی قرآنی به عنوان مرجعی قابل اعتماد ارشاد و راهبری تمام جوامع بشری را برعهده گرفته است.

احمدی در تشریح وضعیت آموزش قرآن در مدارس اظهار کرد: درست است که همه برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی تلاش دارند، اما واقعیت این است که حق مطلب ادا نمی‌شود و تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم. انتظار از فعالیت قرآنی در مدارس بسیار بیشتر از فعالیت فعلی است. برای رسیدن به نقطه مطلوب باید از معلمان به‌ویژه معلمان قرآن آغاز کرد که در گام اول جایگاه خود را شناخته و قدر خود را بدانند و در گام دوم نسبت به شأن و منزلت خود معرفت پیدا کنند.

وی از رها شدن قرآن در سطح مقدماتی در مدارس و دانشگاه‌ها ابراز تأسف کرد و افزود: بیشتر برنامه‌ها حول محور مسابقات برنامه‌ریزی می‌شود و طرح‌ها در همین جایگاه باقی مانده است، درصورتی‌که برای ترویج فرهنگ قرآن باید ذهن‌ها خلاق و پویا باشد تا بتواند جلوی هجمه دشمن را بگیرد. همه ما چه مسئول، چه روحانی و غیره در مقابل ورود مفاهیم کاربردی قرآن در زندگی فردی و اجتماعی همه مردم مسئولیم، امروز زمان شانه خالی کردن از مسئولیت نیست و برای ترویج قرآن باید عزم ملی داشت.

این حافظ کل در پایان به شب‌های قدر نیز اشاره کرد و افزود: جای خالی نام قاریان و مفسران در تراکت‌ها، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی این شب‌ها به چشم می‌خورد و در واقع اثری از قرآن در این ایام را شاهد نیستیم و متأسفانه گاه برخی هیئت‌ها فقط به تلاوت چند آیه از قرآن از سوی قاری در ابتدای جلسه اکتفا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha