رسانه ملی الگویی برای ارتقای ایمان جوانان باشد
کد خبر: 3969333
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
جرعه‌ای از زلال وحی / ۲۲

رسانه ملی الگویی برای ارتقای ایمان جوانان باشد

پیشکسوت و مدرس قرآن ورود رسانه به منظور تقویت فرهنگ دینی و معنوی را مورد تأکید قرار داد و افزود: رسانه ملی باید الگویی برای ارتقای ایمان و اعتقاد نوجوانان و جوانان باشد، اما متأسفانه گاهی مواردی مشاهده می‌شود که خلاف مبانی دینی است.

بی‌حجابی، محصول فقر فرهنگ دینی است

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و مدرس قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه در تمام ادیان الهی امر به رعایت عفت و پاکدامنی و پوشش شده است، اظهار کرد: در خصوص اهمیت و ضرورت رعایت حجاب بانوان سخنان و روایات بسیار وارد شده است و لازم است این امر از سوی خانواده‌ها مورد توجه واقع شود.

وی رعایت در نگاه، رفتار و گفتار را شکلی از حجاب یاد کرد و افزود: در خصوص هر یک از این حجاب‌ها آیه‌ای در قرآن کریم ذکر شده است که در جای خود باید بحث شود. در آیه 59 سوره «احزاب» که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» به رعایت حجاب از سوی بانوان تأکید دارد و از کرامت بانوان دفاع می‌کند.


بیشتر بخوانید:


صابری‌نسب ضرورت توجه به حجاب در خانواده را مورد تأکید قرار داد و گفت: شخصیت نوزاد در گام اول در خانواده شکل گرفته  پس از 7 سال شکل‌گیری شخصیت به دست آموزش و پرورش سپرده می‌شود، تأثیرپذیری کودک از محیط اطراف غیرقابل انکار است و قطعاً برای 12 سال دوران تحصیل در مدرسه و رشد روحی و معنوی او برنامه‌ریزی داشت. چراکه دانش‌آموز پس از گذران تحصیل در مدرسه وارد جامعه بزرگتری همچون دانشگاه می‌شود و باید بتواند خود را از آسیب‌ها حفظ کند.

وی به فلسفه حجاب از نگاه استاد شهید مطهری نیز اشاره و تشریح کرد: این استاد آرامش روانی، استحکام بنای خانوادگی و استواری اجتماعی را از پیامدهای رعایت حجاب در جامعه بیان کرده است. نسل امروز با پیامدهای رعایت و یا عدم رعایت حجاب در جامعه آشنا نیست و این امر بدین معناست که ما معلمان نتوانستیم به تکالیف خود درست عمل کنیم. آگاهی‌رسانی درست صورت نگرفته که بخواهیم انتظار رعایتش را داشته باشیم.

صابری‌نسب با اشاره به اینکه دختران محجبه محصول خانواده‌های مذهبی هستند، آموزش کاربردی مبانی اسلامی همچون رعایت حجاب در جامعه را متذکر شد و گفت: رعایت حجاب و پیشه کردن عفاف و پاکدامنی دارای آثار بسیار خوشایندی است که اگر نوجوان آن را به خوبی لمس کند قطعاً از آن فاصله نخواهد گرفت. تربیت نیروهای مؤمن و با اخلاق در مدرسه سبب می‌شود تا دیگر دانش‌آموزان نیز تحت تأثیر قرار گیرند، چراکه آنان بهتر از یکدیگر تأثیر خواهند پذیرفت.

وی بی‌حجابی را محصول فقر فرهنگ دینی دانست و با بیان این مطلب که رعایت حجاب اسلامی از سوی خداوند ابلاغ شده و این امر لازم‌الاجراست، اظهار کرد: متأسفانه تبعیت از فرهنگ غربی یکی از مشکلات بانوان امروزی است که بدون کمترین تفکر از آن پیروی می‌کنند و به دنبال بی‌حجابی ممکن است دیگر ارزش‌های خود را نیز از دست می‌دهند.

این مدرس دانشگاه ورود رسانه به منظور تقویت فرهنگ دینی و معنوی را مورد تأکید قرار داد و افزود: رسانه ملی باید الگویی برای ارتقای ایمان و اعتقاد نوجوانان و جوانان باشد، اما متأسفانه گاهی مواردی مشاهده می‌شود که خلاف مبانی دینی است و این امور نباید از دید کارشناسان دینی رسانه نادیده گرفته شود. همچنین مدارس نیز با معرفی الگوهای مورد تأیید و پسند نوجوانان می‌توانند در عرصه رعایت حجاب نقش آفرین باشند.

وی در ادامه به آیه دوم سوره «سبأ» که می‌فرماید: «يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِى الْأَرْضِ وَ مَا يخْرُجُ مِنْهَا وَ مَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ مَا يَعْرُجُ فِيهَا وَ هُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُور، هر چه را كه در زمين فرو شود و هر چه را كه از زمين بيرون آيد و هر چه را كه از آسمان فرود آيد و هر چه را كه بر آسمان بالا رود، مى‌داند و او مهربان و آمرزنده است» استناد و بیان کرد: پوشاندن عیوب یکی از ویژگی‌های خداوند است و ما انسان‌ها نیز باید از این امر تبعیت کنیم. اینکه خداوند بر همه احوالات دنیا آگاه است، نشان از ستارالعیوب بودن دارد. ماه مبارک رمضان بهترین فرصتی است تا شاخصه‌های حسن رفتار را در خود تقویت و دیگران را نیز به آن سفارش کنیم.

انتهای پیام
captcha