اعمال انسان نقش غیرقابل انکار در سرنوشت فرزند و آینده او دارد
کد خبر: 3970140
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد:

اعمال انسان نقش غیرقابل انکار در سرنوشت فرزند و آینده او دارد

معاون آموزش حوزه گفت: یکی از موضوعات مهم قرآن، نقش اعمال انسان در تعیین سرنوشت او هست؛ اگر این قاعده در ما نهادینه شود، نگاهمان به زندگی تغییر خواهد یافت؛ به محض اینکه فعلی از انسان صادر شود، او هست که باید دنبال فعل خود برود، این فعل بر خود انسان، فرزندانش و بر طبیعت اثر می‌گذارد.

ارسال/ اعمال انسان نقش غیرقابل انکار در سرنوشت فرزند و آینده او داردبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه 18 اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث تفسیری گفت: توجه به اخلاق و معنویت یکی از محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب است، زیرا اگر اخلاق درست شود، بسیاری از گرفتاری‌های اجتماعی و حتی مسائل اقتصادی از منظر قرآن اصلاح خواهد شد.

وی افزود: اخلاق دارو و نسخه شفابخش قرآن برای همه است؛ اگر اتصال انسان به عالم ملکوت درست شد، مسائل دنیایی انسان هم درست خواهد شد.

رستم‌نژاد بیان کرد: یکی از موضوعات مهم قرآن نقش اعمال انسان در تعیین سرنوشت او هست؛ اگر این قاعده در ما نهادینه شود، نگاهمان به زندگی تغییر خواهد یافت؛ به محض اینکه فعلی از انسان صادر شود، او هست که باید دنبال فعل خود برود، این فعل بر خود انسان و بر طبیعت اثر می‌گذارد؛ فعلی که معلول انسان است، فاعل و عامل بر انسان شده و بر فکر و جوارح و جوانح او اثر می‌گذارد.

رستم‌نژاد تصریح کرد: در آیه 96 اعراف فرمود: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»؛ یعنی اگر اهل آبادی‌ها تقوا و ایمان داشتند، برکات از آسمان‌ها وزمین بر آنها می‌بارید. در آیه 41 روم هم فرموده است: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»؛ پس معلوم است اعمال انسان در کائنات اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه اعمال انسان حتی بر شریعت و تغییر احکام الهی هم اثر می‌گذارد، افزود: درباره قوم بنی اسرائیل بیان شده که به خاطر ظلمی که یهود کردند، ما بخشی از احکامی را که حلال بود، برای آنها حرام کردیم. اعمال حتی بر نسل آینده هم تأثیر می‌گذارد، در آیه 9 نساء فرموده است: «وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَلْيَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا»؛ یعنی کسانی که از داشتن فرزندان ضعیف و آینده آن می‌ترسند، باید نسبت به ضعفای مردم بترسند و تقوا پیشه کنند.

وی تأکید کرد: این فرمول قرآن بر ما حاکم است که اگر مراعات ضعفای مردم را نداشته باشیم، گرفتار ضعف فرزند می‌شویم؛ در قصه موسی و خضر، خضر مأمور شد دیوار مخروبه‌ای را اصلاح کند، این همه یتیم در عالم است، اما دو پیامبر مأمور هستند برای یتیمی کارگری کنند که پدرش جزء صالحان بود، بنابراین کسب حرام در ذریه تأثیر دارد و این فرمول عجیبی است.

وی تصریح کرد: عمل ما در عاقبت خودمان هم اثر دارد؛ اعمال امروز چارچوب اعمال فردا را هعم تعیین می‌کند؛ در آیه 36 زخرف فرمود: «وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ»؛ هر کسی که از ذکر پروردگار روی بگرداند، خیال نکند آزاد شده است؛ شیطانی را بر او مسلط می‌کنیم که قرین و همراه و رفیق او خواهد بود، انسان با سوء اختیار از ذکر خدا دوری کرده و نتیجه کار خود را می‌بیند؛ فرموده شیطان اعمالشان را زینت داده و شیطان سرپرست آنهاست.

رستم‌نژاد بیان کرد: شیطانا در اینجا لزوماً ابلیس نیست، می‌تواند یک ابزار شیطانی باشد، مخصوصاً امروز که ابزار فضای مجازی وجود دارد؛ می‌تواند مال و اولاد و همسر باشد. شیطان سیاست گام به گام دارد، ابتدا وسوسه کرده و بعد تماس می‌گیرد و بعد همراه انسان می‌شود و با او زندگی و عضو‌گیری می‌کند و برای خود حزب دارد و کار به جایی می‌رسد که شیطان ولی انسان می‌شود و نهایتاً انسان خودش تبدیل به شیطان خواهد شد.

استاد جامعةالمصطفی گفت: شیطان به عزت خدا قسم خورده که من همه انسان‌ها را گمراه می‌کنم و فقط اولیاء الله مستثنی هستند.

انتهای پیام
captcha