ایمان و استقامت بر آن شرط داشتن آرامش روحی است
کد خبر: 3970190
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷
جرعه‌ای از زلال وحی/ ۲۳

ایمان و استقامت بر آن شرط داشتن آرامش روحی است

پژوهشگر و فعال قرآنی ایمان و استقامت بر آن را شرط داشتن آرامش روحی دانست و بیان کرد: زینت انسان، ایمان اوست و قطعاً برای حرکت در مسیر قرب الهی باید جان و روح خود را به زینت ایمان آراسته کنیم.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پژوهشگر و فعال قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به نکته مورد توجه جزء بیست و ششم قرآن کریم در آیه 14 از سوره مبارکه «احقاف» که می‌فرماید: «أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ، آنان اهل بهشتند و به پاداش اعمال نیک همیشه در بهشت ابد مخلّد خواهند بود» اشاره کرد و افزود: استقامت در برابر سختی نشانه‌ای از نشانه‌های ایمان است و مؤمنان در عمل این شاخصه را به تصویر می‌کشند.

وی با اشاره به اینکه مؤمنان در میدان عمل و در مواجه با سختی صبور هستند، اظهار کرد: مؤمن در این آیه به یگانگی و ربوبیت خداوند متعال اقرار کرده و او را ناظر بر رفتار و اعمال خود می‌داند. شهادت به حقانیت باعث می‌شود که فرد در مسیر دچار انحراف نشده و برخلاف احکام دینی و قرآنی عمل نکند.


بیشتر بخوانید:


صابری‌نسب ایمان و استقامت بر آن را شرط داشتن آرامش روحی دانست و اضافه کرد: اکثر ما مسلمانان مدعی ایمان و عامل به موازین دینی و الهی هستیم، اما باید مراقب بود اعمال ما تکذیب‌کننده ادعای ما نباشد. در واقع صبر در سه قالب تحمل سختی‌ها، ایستادگی در برابر ارتکاب به گناه و صبر در مقابل ناملایمات تعریف می‌شود.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه گلوگاه‌های زندگی را باید به نسل نوجوان و جوان شناساند، تصریح کرد: برای آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان با ناملایمات زندگی و آماده کردن آنان با مصائب روزمره باید با حساسیت بیشتر پیش رفت تا علاوه بر اینکه آنان را از استرس ناملایمات آینده دور می‌کنیم، از سوی دیگر نحوه درست برخورد با مشکلات را به آنان بیاموزیم.

وی در ادامه به آیه 7 سوره مبارکه «حجرات» که می‌فرماید: «وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ،  خداوند ایمان را محبوب شما و آن را مایه زینت دل‌هایتان قرار داد و در مقابل، کاری کرد که شما نسبت به کفر و فسق و گناه، نفرت داشته باشید» استناد کرد و افزود: تمایل داشتن به زیبایی، ذاتی است و این اصل یکی از شاخصه‌های فطری انسان‌هاست که همه بالفطره به زینت و آراسته بودن علاقه دارند، اما باید دقت کرد برای کسب زینت در مسیر درست قرار گرفته و راه را به بیراهه تبدیل نکنیم.

صابری‌نسب با استناد به آیات قرآن زینت آسمان را ستارگان، زینت زمین را مخلوقات و زینت انسان را ایمان معرفی و اظهار کرد: قطعاً برای حرکت در مسیر قرب الهی باید جان و روح خود را به زینت ایمان آراسته کنیم. چراکه آراستگی روح زمینه آراستگی جسم و رعایت بهداشت را نیز فراهم می‌کند و به همین سبب آراستگی و نظافت در همه حال از توصیه‌های دینی است و پیامبر(ص) نیز فرمودند: «النظافة من الایمان».

این فعال قرآنی آیه تجسس (سوره حجرات، 12) که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ» را یادآور شد و گفت: به نظر می‌رسد معانی و مفاهیم آیات کاربردی‌تر قرآن همچون آیه 12 «حجرات» کمتر با زبانی شیوا برای مردم بازگو شده است و عموم مردم همچون جوانان فقط معنای ظاهری را می‌دانند.

وی با بیان اینکه تجسس در زندگی شخصی دیگران ممنوع است و خداوند اجازه چنین رفتاری را به جهت حفظ آبرو و امنیت نمی‌دهد، ادامه داد: قرآن سرشار از نکات نغزی است که در روزمرگی زندگی به فراموشی سپرده شده‌اند، برای نهادینه کردن آموزه‌های دینی و کاربردی که بیش از دیگر آیات به زندگی فردی و اجتماعی ما گره خورده‌اند باید برنامه داشت و با هدف پیش رفت، اجرای برنامه‌های مقطعی تنها مسکن است و دردی از جامعه درمان نمی‌کند. برخی آیات همچون این آیه ماهیت بازدارندگی دارند که مفهوم آن باید به دقت بازگو شود.

انتهای پیام
captcha