تجارت نجات‌دهنده را بشناسیم / قانون روابط بین‌الملل از نگاه قرآن
کد خبر: 3970731
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
جرعه‌ای از زلال وحی / ۲۴

تجارت نجات‌دهنده را بشناسیم / قانون روابط بین‌الملل از نگاه قرآن

مدرس دانشگاه و پژوهشگر قرآن با استناد به آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره «صف»، اظهار کرد: در این آیات به مسئله تجارت (تجارت نجات‌دهنده) که همان تجارت با مال و جهاد است اشاره شده است.

حبیب‌الله صابری‌نسب، مدرس دانشگاه و پژوهشگر قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی،  تقوا را یکی از شاخصه‌های ایمان بیان و با استناد به آیه 18 سوره «حشر» که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ، ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و هر کسی باید با تأمل بنگرد که برای فردای خود چه چیزی پیش فرستاده است، و از خدا پروا کنید یقیناً خدا به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است»، اظهار کرد: این آیه مؤمنان را به تقوای الهی سفارش می‌فرماید.

وی عدم فراموش کردن خدا و تشخیص عمل صالح از گناه را یکی از مراتب تقوا دانست و با بیان اینکه اعمال صالح فقط باید برای رضایت حضرت حق باشد، تصریح کرد: خداترس بودن از دیگر نشانه‌های تقوای الهی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است قبل از اینکه به اعمال ما رسیدگی شود، رفتار و کردارمان توسط خودمان حسابرسی شود.


بیشتر بخوانید:


صابری‌نسب با اشاره به اینکه قرآن کریم برای تمامی لحظات زندگی انسان برنامه و دستورالعمل دارد، داشتن قانون روابط بین‌الملل در این مصحف شریف را از جمله موارد مورد توجه دانست و افزود: هیچ‌گاه دین اسلام و دستورات الهی انسان را از نیکی کردن به همنوع ملامت نکرده است، اما برقراری ارتباط و داشتن حس نوع‌دوستی و داد و ستد با افرادی که در دین با ما از سر جنگ وارد می‌شوند منع شده است.

وی در خصوص روابط بین‌الملل از نگاه قرآن به آیه 9 سوره «ممتحنه» که می‌فرماید: «إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ، فقط خدا شما را از دوستى با كسانى باز مى‌دارد كه در [كار] دين با شما جنگ كرده و شما را از خانه‌هايتان بيرون رانده و در بيرون‏ راندنتان با يكديگر همپشتى كرده‏‌اند و هر كس آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمگرانند» اشاره و ادامه داد: آیات 8 و 9 همین سوره از مهم‌ترین آیات در عرصه بین‌المللی است و حمایت از میزان تعامل کشورهای اسلامی با کشورهای غیر اسلامی دارد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: حس‌ نوع‌دوستی مسلمانان زبانزد خاص و عام است و کمک آنان فقط به جوامع اسلامی محدود نمی‌شود و اگر ندای مظلومی در دورترین کشور جهان به گوش رسد، مسلمان کمک و محکوم کردن ظلم ظالم را تکلیف خود می‌داند.

صابری‌نسب در ادامه سخنان خود به آیات 10 تا 12 سوره مبارکه «صف» که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ(10)، تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ(11)، يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» استناد و تشریح کرد: در این آیات به مسئله تجارت (تجارت نجات‌دهنده) که همان تجارت با مال و جهاد است اشاره شده است.

وی ادامه داد: رزمندگان دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت با جهاد، مسیر تجارت را به خوبی طی کرده و مقرب الهی شدند. مدافعان حرم با گام نهادن در مسیر جهاد راه تجارت را بر خود هموار کردند و همواره در تپه‌ها و خاکریزهای سوریه، عراق، لبنان و ... شهادت را جست‌و‌جو کردند و همچون سردار شهید سلیمانی به آرزوی قلبی خود رسیدند.

این پژوهشگر قرآن در پایان بیان کرد: داشته‌های دنیایی فانی و زودگذر بوده و دیر یا زود از دست خواهند رفت، انسان باهوش تجارتی را در پیش می‌گیرد تا علاوه بر سود دنیوی سود اخروی نیز داشته باشد و معامله و تجارت با خدا در میدان جهاد و کمک به نیازمندان در بخشش بخشی از اموال راه میان‌بری برای رسیدن به اهداف است.

انتهای پیام
captcha