بی‌تفاوتی به محرومان؛ گناهی هم تراز کفر به خداوند
کد خبر: 3971067
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
جرعه‌ای از زلال وحی/ ۲۵

بی‌تفاوتی به محرومان؛ گناهی هم تراز کفر به خداوند

چهره برتر قرآنی کشور بی‌تفاوتی به وضعیت مستمندان از نگاه قرآن را گناهی بزرگ در زمره کفر به خداوند متعال دانست و بیان کرد: تقوا پیشه‌کنندگان علاوه بر پرداخت خمس و زکات، رفع نیاز نیازمندان برایشان اهمیت دارد و از این مهم غافل نخواهند شد.

حبیب‌الله صابری‌نسب، چهره برتر قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به نقش عقل و نقل در هدایت انسان‌ها اشاره کرد و افزود: تمامی آیات قرآن به نوعی مسیر زندگی فردی و اجتماعی را برای ما مشخص کرده است، دقت و بررسی آیات زمینه را برای استفاده کاربردی از مفاهیم میسر می‌کند.

وی به آیات 8 تا 10 سوره «ملک» که می‌فرماید: «تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ(8)، قَالُوا بَلَى قَدْ جَاءَنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ (9)، وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ» استناد و تصریح کرد: خداوند برای هدایت بشر به آنان عقل داده و از سوی دیگر پیامبرانش را برای هدایت بیشتر نازل کرده است، اما دوزخیان تکذیب کرده و از راه خدا تبعیت نکردند و اگر از ابزار هدایت بهره گرفته بودند هرگز عاقبت آنان به دوزخ منتهی نمی‌شد.

صابری‌نسب روح انسان را از دیگر ابزار هدایت برشمرد و اظهار کرد: خداوند انسان را به چشمه درونی یعنی عقل و چشمه‌سار بیرونی یعنی وحی تجیهز کرده است که با استفاده از این دو عنصر مهم انسان می‌تواند راه درست را تشخیص داده و قدم بردارد، اما اگر چشمه عقل انسان کور و محیط اطراف را نادیده گرفت، قطعاً از مسیر اصلی خارج شده و راه را گم خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


این مدرس دانشگاه کمک به نیازمندان و ترغیب دیگران به انجام این کار را یکی از امتحان‌های الهی دانست و با اشاره به آیات سوره «الحاقه» که می‌فرماید: «وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ(25)، ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ (31)، إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ (33)، وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ (34)» اضافه کرد: علامه طباطبایی(ره) در شرح آیه 34 می‌نویسد: «در مورد بینوایان سهل‌انگاری می‌کردند و رنجی که فقرا می‌کشیدند اهمیتی برای آنها نداشت».

وی بی‌تفاوتی به وضعیت مستمندان از نگاه قرآن را گناهی بزرگ هم‌تراز کفر به خداوند متعال دانست و بیان کرد: وضعیت کرونا و کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از بیماری درس مواسات را محقق و ثابت کرد که بسیاری از مردم ایران در بدترین شرایط اقتصادی محرومان را از یاد نخواهند برد. تقوا پیشه‌کنندگان علاوه بر پرداخت خمس و زکات، رفع نیاز نیازمندان برایشان اهمیت دارد و از این مهم غافل نخواهند شد.  

صابری‌نسب در ادامه به آیه 15 سوره «جن» که می‌فرماید: «وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكاَنُواْ لِجَهَنَّمَ حَطَبًا، ستمگران که منحرفین از جاده عدالتند هیزمان جهنمند» اشاره و تصریح کرد: شعله‌ور کردن آتش گناه در دنیا زمینه فساد و تباهی را فراهم می‌کند و باید از زمینه‌سازی گناه جلوگیری کرد. گویا این افراد مانند فردی هستند که هیزم در آتشدان معصیت ریخته و به مردم ظلم می‌کنند، بی‌تردید همین افراد با ورود به جهنم سوخته و هیزمی برای آتش جهنم خواهند بود.

این فعال قرآنی ضرورت آشنایی نوجوانان و جوانان را با عمق مفاهیم قرآنی متذکر شد و افزود: وظیفه معلمان، اساتید دانشگاه و رسانه این است که از کنار آیات قرآن بی‌تفاوت عبور نکنیم و در هر رشته‌ای که تدریس داریم نکته‌ای متناسب با احوال دانش‌آموز و دانشجو بازگو کنیم. اگر خوراک فکری درست به جامعه هدف منتقل کنیم، بی‌شک خروجی بهتری را شاهد خواهیم بود.

صابری‌نسب اقامه را یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباط با خداوند بیان کرد و افزود: خداوند در آیات 42 تا 47 «مدثر» می‌فرماید: «مَا سَلَكَكمُ‏ْ فىِ سَقَرَ(42)، قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ(43)، وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ(44)، وَ كُنَّا نخَوضُ مَعَ الخْائضِینَ(45)، وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ(46)، حَتىَّ أَتَئنَا الْیَقِینُ». با استناد به این آیات می‌توان دلیل ورود افراد به جهنم را بی‌تفاوتی به اقامه نماز و بی‌اهمیت جلوه دادن کمک به نیازمندان عنوان کرد. در واقع عامل بدعاقبتی دوزخیان در بی‌تفاوتی به اقامه نماز، اطعام مسکین، همراهی با ظالم و تأیید آنان و توجه به باطل تعریف شده است.

انتهای پیام
captcha