رعایت اخلاق انتخاباتی مطالبه عمومی شود / فقدان نهاد نظارتی بر وعده‌‌های ناممکن
کد خبر: 3975845
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۰
اخلاق حکمرانی؛ انتخابات ۱۴۰۰ / ۲

رعایت اخلاق انتخاباتی مطالبه عمومی شود / فقدان نهاد نظارتی بر وعده‌‌های ناممکن

یک تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه افرادی که بداخلاقی دارند و قوانین را رعایت نمی‌کنند مورد پذیرش مردم نیستند، اظهار کرد: رسانه با کمک مردم رعایت اخلاق در انتخابات را به مطالبه عمومی تبدیل کند.

تبدیل بداخلاقی انتخاباتی به مطالبه عمومی / نهاد نظارتی بر وعده‌های نامزدها وجود ندارد

محمدجواد یاری، تحلیل‌گر سیاسی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تأکید بر ضرورت نهادینه شدن اخلاق در همه عرصه‌ها به‌ویژه سیاست و انتخابات، تصریح کرد: اخلاق، یکی از موضوعات بحث‌برانگیز و پر چالش در فرهنگ انتخابات است که نقش مهمی در فضای رقابتی و انتخابات سالم و قانونی دارد.

وی اظهار کرد: نظام سیاسی ما در سایه مجاهدت مردم و رهبری امام راحل، برگرفته شده و مبتنی بر احکام اسلامی و مبانی دینی و قرآنی است. اخلاق انتخاباتی گامی فراتر از قانون بوده و نشئت گرفته از باورها، رفتارها، اصول و ارزش‌های اخلاقی حاکم بر جامعه است. رعایت اخلاق اسلامی به زور نیست و ما مکلف هستیم در همه امور اخلاق را مدنظر داشته باشیم.

یاری اضافه کرد: منشور اخلاقی در انتخابات به رشته تحریر درآمده است، اما متأسفانه این منشورها ضمانت اجرایی و قانونی ندارد و در طول انتخابات شاهد بداخلاقی‌ها در عرصه‌های مختلف انتخابات هستیم و نمونه بارز آن را در سال 88 تجربه کرده‌ایم. ایران، کشوری است که نظام جدیدی از مردم‌سالاری دینی را به منصه ظهور رساند و بی‌شک بداخلاقی انتخاباتی در آن جایگاهی ندارد. حتی در کشورهای لیبرال دمکراتیک که اعتقادی به اصول دینی و مردمی ندارند، سعی شده است اخلاق رعایت شود.


بیشتر بخوانید:


این استاد دانشگاه ادامه داد: در کشور ما که حکمرانان قصد دارند در کشوری اسلامی مطابق مبانی اسلامی حکومت کنند، طبیعی است اگر اخلاق را رعایت نکنند در ادامه مسیر ناکام خواهند ماند و نمی‌توانند اهداف نظام و انقلاب را برآورده کنند. اخلاق انتخاباتی، افراد و طیف گسترده‌ای را مخاطب قرار می‌دهد. التزام به آموزه‌های دینی، ارزش‌های اسلامی، حفظ کرامت انسانی و عزت نفس، وفای به عهد و امانت‌داری از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که هر کاندیدایی باید رعایت کند.

پرهیز از ایجاد جنگ روانی در انتخابات

یاری از عدالت‌محوری، قانون‌گرایی، همبستگی اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، ترویج منافع ملی، تقوا و پاک‌دستی به عنوان دیگر شاخصه‌های کاندیدای تراز انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: درست است که برای کاندیدای انتخاباتی شاخصه‌هایی مدنظر است، اما متأسفانه کمتر شاهد بروز این شاخصه‌ها هستیم و بداخلاقی انتخاباتی بین هواداران و نامزدها وجود دارد.

وی با بیان اینکه وعده‌های دروغین، خلاف اخلاق انتخاباتی است، اظهار کرد: کاندیداها حق ندارند با ایجاد تاکتیک‌های اتخاذ شده علیه کاندیدای دیگری جنگ روانی راه بیندازند و با تهمت‌های دروغ آنان را از میدان بیرون کرده و در پایان نیز پاسخگوی مردم نباشند. پاسخگویی یکی از مؤلفه‌های اخلاق انتخاباتی است و البته رعایت نکردن اخلاق انتخاباتی ممکن است از ضعف قانون نیز باشد، بنابراین بهتر است نهادی برای بررسی وعده‌های کاندیدها و نظارت بر پاسخگو بودن در برابر مردم راه‌اندازی شود، که متأسفانه این مرجع در کشور وجود ندارد.

یاری ادامه داد: بدگویی و زشت‌گویی از دیگر عواملی است که اخلاق در انتخابات را به حاشیه برده است، به جای آنکه بخواهند توانمندی فرد مقابل را مورد نقد قرار دهند، برای اثبات خود و وعده‌هایشان دست به هر کاری می‌زنند. اخلاق انتخاباتی در قالب رعایت قانون معنا پیدا می‌کند، بسیار لازم است که کاندیداها و هواداران آنان رفتار انکاری و سلبی با یکدیگر نداشته باشند.

این تحلیل‌گر سیاسی از توسعه جریانات غرب‌گرایانه در کشور به‌ویژه صحنه انتخاباتی انتقاد کرد و افزود: طرفداران مکتب ماکیاولیسم برای رسیدن به قدرت از هیچ اقدامی ابا ندارند. اگر فردی قصد فعالیت در نظام اسلامی ایران دارد، در همه مراحل مکلف است تا قوانین را بپذیرد و در صورت عدم تأیید صلاحیت نباید آن را بهانه‌ای برای اغتشاش کند.

خانه‌تکانی جدی در حوزه اخلاق انتخاباتی

وی با بیان اینکه ورود بیش از حد به زندگی خصوصی یکدیگر خلاف اخلاق انتخاباتی است، گفت: مرجع ذی‌صلاحی وجود دارد که این بررسی‌ها را در حد لازم انجام داده است و طبق تحقیقات صلاحیت افراد را رد یا تأیید می‌کند، بررسی و ارزیابی برعهده قانون‌گذار است و مردم به سیره و حرکت کاندیداها در مسیر اهل‌بیت(ع) و ارزش‌های انقلابی توجه دارند. به نظر نیاز به خانه تکانی جدی در حوزه اخلاق انتخاباتی داریم، ناظران و مجریان نیز باید به روند فعالیتی نامزدها نظارت دقیق داشته باشند و در صورت رعایت نکردن اخلاق به آنان تذکر دهند.

یاری ضرورت ورود رسانه‌های دولتی و غیرحزبی به عرصه انتخابات و توسعه اخلاق در حکمرانی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: رسانه‌ها آموزش مردم را در رعایت اخلاق انتخاباتی جدی گرفته و مختصات دولت و مجلس تراز انقلاب و نیازمندی‌ها را در دسترس عموم قرار دهند و با ایجاد حس بی‌طرفی فضا را به سمت انتخاب نیروهای اصلح هدایت کنند. رسانه‌های حزبی نیز لازم است در صورت طرفداری از کاندیدای خاص، رعایت اخلاق را مدنظر داشته باشند.

وی نخبگان و شخصیت‌های تأثیرگذار را مروج رعایت قانون و اخلاق انتخاباتی دانست و اظهار کرد: نخبگان قادرند مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان را به سمت توسعه احکام دینی و اخلاق قرآنی هدایت کنند. همچنین مردم و رأی‌دهندگان نیز موظف به کسب اطلاعات دقیق و رعایت اخلاق در انتخابات هستند. دشمن‌شناسی بخشی از اخلاق انتخاباتی است که از سوی مردم باید مهم شمرده شود و قطعاً نباید از شیوه انتخاباتی آنان الگوبرداری کنیم.

این تحلیل‌گر سیاسی در پایان گفت: مردم با حضور در صحنه انتخابات قادرند به برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی واکنش نشان دهند افرادی که بداخلاقی دارند و قوانین را رعایت نمی‌کنند مورد پذیرش مردم نیستند و رسانه با کمک مردم رعایت اخلاق در انتخابات را به مطالبه عمومی تبدیل کند. حفظ کرامت انسان‌ها در انتخابات ضروری است و اگر مورد توجه قرار نگیرد می‌تواند به عنوان مطالبه از سوی مردم مطرح شود.

انتهای پیام
captcha