رونق کسب و کارهای قرآنی در سایه آموزش‌های نوین
کد خبر: 3977066
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

رونق کسب و کارهای قرآنی در سایه آموزش‌های نوین

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه در استان کسب‌وکارهای قرآنی رونق چندانی ندارد و سبک‌های تدریسی و آموزشی اغلب با نوآوری همراه نیست اظهار کرد:‌ اگر در حوزه آموزش به روز باشیم می‌توان به رونق کارهای قرآنی امیدوار بود.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در تشریح کسب‌وکارهای قرآنی و رونق این حوزه، ضرورت توجه به فضای مجازی در فعالیت‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای استفاده از این فضا باید برنامه داشت، برای فعالیت در این فضا باید علاوه بر فراهم شدن زیرساخت، فرهنگ استفاده از آن نیز نهادینه شود، چراکه اگر اپلیکیشن‌های قرآنی با مخاطب کمی مواجه شوند برای طراحان آن مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی هنر خوشنویسی را یکی از هنرهای اصیل و سنتی دانست و تصریح کرد: برای رونق این رشته باید فضایی ایجاد کرد که هنرمندان این رشته بتوانند با آن نگاه فعالیت کرده و یا شاگردانی را تربیت کند. باید قبول کرد نوع کسب‌وکارهای قرآنی نسبت به سایر کارها متفاوت‌تر است.

سرلکیان با تأکید براینکه برای ایجاد کسب‌وکارهای قرآنی باید برنامه داشت، اظهار کرد: در استان مرکزی این نوع فعالیت رونق چندانی نداشته است و آموزش‌های لازم در این بخش نیز کافی نیست. افرادی که در این حوزه کاری انجام داده‌اند از استعداد خودشان استفاده کرده‌اند، چراکه سبک‌های تدریسی و آموزشی ما اغلب با نوآوری همراه نبوده و همین عامل باعث شده است که در حوزه قرآن به روز نباشیم، اگر در حوزه آموزش به روز باشیم می‌توان به رونق کسب و کارهای قرآنی امیدوار بود.

وی ادامه داد: بدون برنامه و علم کافی نمی‌توان در حوزه کسب‌وکارهای قرآنی قدمی برداشت، چراکه تولیدات باید بتوانند خدماتی برای عموم ارائه دهند. اگر تولیدات منتج به خدمات برای جامعه قرآنی نباشد، تقریباً ورود به این حوزه اقدامی تبلیغاتی و نمایشی خواهد بود. لذا ورود به این حوزه باید با تأمل و تحقیق بیشتر همراه باشد.

سرلکیان رونق کسب‌وکارهای قرآنی را گامی در راستای ترویج سبک زندگی قرآنی بیان کرد و افزود: فعالان در این حوزه می‌توانند سبک یا الگوی زندگی اسلامی در ازدواج و یا شبکه‌سازی‌های قرآنی در مساجد را مورد توجه قرار دهند. کسب‌وکارهای قرآنی در بخش‌های مختلف همچون آموزش افراد برای ترویج فرهنگ قرآن و نهادینه شدن مبانی الهی در جامعه تعریف شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه استارتاپ در حوزه قرآن قابل اجرا و تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، بیان کرد: تبلیغات اسلامی نیز می‌تواند در انجام استارتاپ‌های قرآنی پیشقدم باشد، اما برای انجام این اقدام نیز اهداف و مسیر باید روشن باشد. ایده کسب‌وکارهای قرآنی وجود دارد، اما راه‌حل، برنامه دقیق و علمی برای اجرا وجود نداشته و قطعاً باید با دقت بیشتر بررسی شود.

سرلکیان در خصوص اجرای طرح تولیدات قرآنی همراه بانک یا تلفن بانک، به عدم موفق بودن طرح علی‌رغم پیشرفت کار اشاره و تصریح کرد: فناوری اطلاعات و نرم‌‌افزارهای تلفن همراه می‌تواند به خلق تولیدات قرآنی منتج شود. همچنین هنرهای قرآنی همچون خوشنویسی، منبت، تذهیب، نقاشی، خط نقاشی و ... می‌توانند در قالب کسب‌وکارای قرآنی تعریف شوند، اما برای بازار فروش این محصولات باید فکری اساسی کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در حوزه آموزش قرآن در فضای مجازی با مشکل مواجه هستیم، لازم است مربیان با رویکرد تسلط بر فضای مجازی و با سبک و سیاقی نوین تربیت شوند، تربیت مربیان به شیوه سنتی پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست. برای چگونگی ورود مبانی دینی و قرآنی در حوزه کسب‌وکار برنامه جدی نداریم و باید دنبال آن باشیم مبانی تجاری‌سازی را فرا گرفته و با دقت آموزش دهیم، باید استعدادها را کشف و تقویت کرد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان اظهار کرد: مباحث اقتصادی، اهم موانع برای فعالیت تجاری در حوزه علوم انسانی و به تبع آن قرآنی است. تمام مجموعه‌ها برای انجام تحقیقات خود ابعاد اقتصادی را لحاظ می‌کنند. جوان خوش‌فکر و خلاق کم نداریم برای رونق کسب و کارهای قرآنی باید با علم، هدف و برنامه‌ریزی دقیق با چشم‌اندازی صحیح برای آینده پیش رفت.

انتهای پیام
captcha