«کوو ایران برکت»؛ کم عارضه‌ترین و مؤثرترین واکسن کرونا
کد خبر: 3977480
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
وزیر بهداشت در آیین «پویش سلامت» بیان کرد:

«کوو ایران برکت»؛ کم عارضه‌ترین و مؤثرترین واکسن کرونا

وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسن کرونای ایرانی کم عارضه‌ترین، مؤثرترین و بی‌خطرترین واکسنی است که می‌توان نام برد، اظهار کرد: یک روز نه در کسوت وزیر بهداشت، بلکه در کسوت معلم خواهم گفت واکسن ایرانی چیست و چه تلاشی برای تولید آن صورت گرفت.

«کوو ایران برکت»، کم عارضه‌ترین و مؤثرترین واکسن است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز، 24 خرداد در بیست و نهمین جلسه «پویش راه سلامت» که در سالن غدیر استانداری این استان برگزار شد، اظهار کرد: استان مرکزی یکی از استان‌های عالم‌خیز و مورد توجه است و امام خمینی(ره) که تربیت شده در این استان هستند توانست با اندیشه خود دنیا را متحول کرده و دستاوردهای مطلوبی از خود برجای بگذارد.

وی از اجرای طرح شهید سلیمانی در کنار این وزارتخانه در راستای کنترل بیماری کرونا ابراز خرسندی کرد و گفت: جوانان بسیجی و سپاهی در اجرای این طرح خوش درخشیدند و منشأ خیرات بسیار برای کشور شدند. اجرای طرح مواسات و کمک مؤمنانه بخشی از حمایت‌های مردمی برای رفع آسیب‌های ناشی از کروناست و استان مرکزی به واسطه مدیران لایق همچون شهید امیر جلیلوند توانست بحران‌ها را به خوبی پشت سر بگذارد.

نمکی از کادر درمان استان به منظور مهار بیماری کرونا تقدیر کرد و افزود: استان مرکزی به جهت نزدیکی با کانون‌های ابتدایی شیوع بیماری دومین استانی بود که درگیر بیماری شد و امروز بعد از گذشت ۱۶ ماه از این بیماری نقش‌آفرینی استان بسیار موفق‌آمیز بود و دارای جایگاه و رتبه خوبی است.

بیماران کرونایی معطل و یا سرگردان نبودند

وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های بنده از همان ابتدای ورود بیماری کرونا رصد لحظه‌ای گردش ویروس در کشور بود و با همکاری بسیار خوب توانستیم این بحران را مدیریت کنیم. به واسطه تلاش‌های خالصانه کادر درمان، جهادگران بسیجی و سپاهی، روحانیت، مردم و مسئولان نه تنها در باتلاق کرونا گرفتار نشدیم، بلکه در کنار مدیریت این بیماری به موفقیت‌های بزرگی نیز رسیدیم.

وی ادامه داد: به جرئت می‌گویم در بحران‌های ایجاد شده در فازهای مختلف بیماری هیچ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها معطل و سرگردان نشد، ولی در بسیاری از کشورها که آوازه آنان گوش جهان را کر کرده است در اوج سرگردانی بوده و نتوانستند خدمات را شایسته عرضه کنند.

نمکی در تشریح وضعیت وجود دستگاه‌های اکسیژن در بیمارستان‌ها، اظهار کرد: در طول یک سال گذشته بیش از ۴۶۰ دستگاه اکسیژن‌ساز به بیمارستان‌های کشور ارسال شدند. در زمان بحران بیش از ۵۰ درصد از بیمارستان‌های ما کمبود اکسیژن داشتند و این امر طبیعی بود. در حالت طبیعی یک بیمار نیازمند به اکسیژن در دقیقه یک تا پنج لیتر اکسیژن مصرف می‌کند، اما یک بیمار کرونایی در شرایط عادی ۲۵ لیتر در دقیقه و بیمار ویژه کرونایی در ICU تا ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن مصرف می‌کند. این کمبودها با تزریق کپسول‌های اکسیژن برطرف شده و در هیچ نقطه‌ای با کمبود اکسیژن مواجه نیستیم.

وی با اشاره به ادامه تحریم‌ها و دروغ دولت‌های استکباری مبتنی بر برداشتن تحریم‌ها، ادامه داد: در سال 99 علی‌رغم فشارها، کسب موفقیت‌های بزرگ در حوزه دارویی باعث شد تا دشمنان آرزوی خود را نافرجام یابند. کادر درمان در 16 ماه گذشته از خود کارنامه درخشانی که برجای گذاردند که برای آیندگان خواهد ماند.

اخذ مجوز مصرف واکسن کوو ایران برکت

وزیر بهداشت در بخشی از سخنان خود از راه‌اندازی 14هزار تخت بیمارستانی تا مرداد ماه، بهره‌برداری از 140 مرکز تصویربرداری و  1400 مرکز بهداشتی خبر داد و افزود: امروز در زادگاه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی خبر بسیار خوبی به ملت ایران می‌دهم و آن هم اخذ اجازه مصرف واکسن ایرانی (کوو ایران برکت) است که دیشب این خبر اعلام شد و واقعاً خوشحال هستم.

نمکی ادامه داد: امروز ایران اجازه مصرف اضطراری واکسن ایرانی کوو برکت را اخذ کرده و مجوز واکسن پاستور نیز هفته آتی صادر می‌شود. همچنین اعلام می‌کنم در آینده نزدیک تزریق واکسن رازی و فخرا نیز به جمع واکسن‌های مصرفی اضافه می‌شود و این خبرها به برکت تلاش‌های شبانه‌روزی و عنایت‌های شهدا و دعای خیر خانواده‌های آنان است.

وی اضافه کرد: زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی به‌گونه‌ای پیشرفت که بودن و نبودن هر فردی درروند تزریق واکسن مشکلی ایجاد نکند و با فراهم شدن زیرساخت‌ها همه جمعیت هدف ایران تا پایان آذر ماه امسال واکسینه خواهند شد.

نمکی از تولید سریال 10 قسمتی «شنا با دست‌های بسته» از هفته آینده خبر داد و افزود: کادر درمان با چشمانی باز در اقیانوس بلا و بیماری شنا کردند و پخش این سریال پرده از بسیاری حقایق در رابطه با فشار دشمنان برمی‌دارد. آنان در این مدت اهداف و آرزوهایی داشتند که ناکام ماند و قطعاً با خود به گور خواهند برد.

تسریع روند واکسیناسیون از هفته جاری در کشور

نمکی در ادامه تشریح وضعیت واکسیناسیون در کشور، اظهار کرد: روند واکسیناسیون از هفته جاری و هفته‌های آتی با شتاب بیشتری انجام شده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد. قولی که برای اخذ مجوز واکسن ایرانی تا پایان بهار به شبکه تزریق داده بودم عملیاتی شد. در این مدت سعی کردم روی تمام قول‌هایم بمانم.

وی بیان کرد: تعهد واکسن کواکس برای ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز بود که تعداد اندکی را ارسال کردند و همچنین مابقی تعهدات تاکنون محقق نشده است. در این راه و مسیر با خدا معامله کردم و این فشارها ذره‌ای بر اراده‌ام اثر نخواهد گذاشت. ما تا دقیقه ۹۰ هرجا که باشیم سربازیم و قضاوت‌ها مبتنی بر اینکه میلیون‌ها واکسن پشت دروازه‌ها بود و ما نخریدیم درست نیست.

نمکی با بیان اینکه در زمان درمان بیماران و خرید واکسن‌های مورد تأیید، به تولید داخلی نیز فکر می‌کردیم، اضافه کرد: در مدت یک سال راه 20 ساله طی شد، همه دل به دریا زدند تا ایرانی با صلابت بماند. با افتخار می‌گویم واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم عارضه‌ترین، مؤثرترین و بی‌خطرترین واکسنی است که می‌توان نام برد. یک روزی نه در کسوت وزیر بهداشت، بلکه در کسوت معلم خواهم گفت واکسن ایرانی چیست و چه کارها برای آن شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ظرفیت تولید داخل در این ماه و ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دُز است و در ماه‌های آینده به صورت تصاعدی تا مرز 50 یا 60 میلیون دز بالا خواهد رفت، افزود: از زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشورهایی متقاضی واکسن انجام می‌شود.

نمکی در خصوص تجهیز بیمارستان‌های استان مرکزی، گفت: برای تجهیز بیمارستان خمین دستورات لازم داده شد و تأکید کردم کار این بیمارستان تا پایان تیرماه به اتمام رسد و دلیل برای کم‌کاری قبول نمی‌کنم. تخت‌های ویژه این استان نیز دو برابر می‌شود. همچنین برای احداث بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) نیز 200 میلیارد تومان تأمین اعتبار می‌شود. برای مرکز درمان ناباروری نیز اولین گروه متخصصین به آنجا اعزام می‌شوند.

انتهای پیام
captcha