آتش به اختیار در راه‌اندازی انجمن‌های قرآنی / فرصت‌ها را قدر بدانیم
کد خبر: 3977537
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
اگر من مسئول بودم / ۵

آتش به اختیار در راه‌اندازی انجمن‌های قرآنی / فرصت‌ها را قدر بدانیم

یک فعال قرآنی با بیان اینکه برای توسعه فعالیت‌های قرآنی نباید منتظر مسئولان ماند، گفت: اگر مجموعه‌های قرآنی به صورت آتش به اختیار پای کار آمده و وارد میدان شوند، قطعاً بازخورد مثبت آن را در جامعه و خانواده‌ها خواهیم دید.

عبدالرضا هدایتی، قاری و فعال قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: پذیرفتن مسئولیت باید هوشمندانه و در نگاه اول برای رضای خدا و خدمت به مردم باشد، مسئول واقعی فردی است که خود را در سمت پیشنهادی توانمند ببیند و اگر این توان را در خود نمی‌یابد از پذیرفتن صرف‌نظر کند.

وی با بیان این مطلب که در دهه‌های اخیر فعالیت‌های قرآنی با تحول رو به رو بوده و از رخوت و سکون دوران قبل از انقلاب خارج شده است، با استناد به فرمایش رهبری مبتنی بر اینکه فرمودند: «در مسیر اسلامی شدن جامعه هستیم»، تصریح کرد: جامعه در مسیر قرآنی شدن است و تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد. ارزیابی از  فعالیت‌های قرآنی امروز نسبت به 10 سال قبل رشد قابل قبولی را گزارش می‌دهد.

هدایتی با اشاره به اینکه استراتژی طراحی و نوشتن برنامه‌ها با تزریق بودجه و اعتبارات هم‌خوانی ندارد، اضافه کرد: طرح و برنامه‌های خوبی در سطح کشور و استان تدوین می‌شود، اما بودجه‌ای برای اجرای آن در نظر گرفته نمی‌شود یا اگر تأمین اعتبار شده است، جذب آن با مشکل مواجه است.

این فعال قرآنی ضرورت توجه به فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی از دانشگاه‌های شهرستانی با مشکل اعتباری مواجه هستند و اگر قرار باشد طرح فوق برنامه‌ای انجام دهند باید فی‌ سبیل‌الله باشد. متأسفانه استان‌ها تنها در مرکز استان و کشور تنها به پایتخت خلاصه می‌شود.

هدایتی با بیان اینکه معرفی خیرین قرآنی به ایجاد انگیزه برای ترویج این فرهنگ کمک می‌کند، اما بسیاری از خیرین تمایلی به مطرح شدن ندارند، اظهار کرد: بودجه، مهم‌ترین نقیصه و مشکل فعالیت‌های قرآنی است و اگر تمام مجموعه‌های قرآنی به صورت خودجوش پای کار آمده و وارد میدان قرآن شوند، قطعاً بازخورد مثبت آن را در جامعه و خانواده‌ها خواهند دید و منابع مالی آن نیز بیشتر از هزینه صورت گرفته بازخواهد گشت. برای توسعه فعالیت‌های قرآنی نباید منتظر مسئولان ماند. اگر انجمن و مرکزی در استان راه‌اندازی شود که با نگاه آتش به اختیار وارد میدان شوند، قطعاً می‌توان کار کرد.

اُفت شرکت‌کنندگان استان مرکزی در مسابقات قرآن

وی با اشاره به اُفت شرکت‌کنندگان استان مرکزی در مسابقات مهم قرآنی همچون اوقاف در سه سال اخیر، اضافه کرد: تحقیقات استان و آسیب‌شناسی‌ها نموداری را نشان داد که تعداد منتخبان ما در مسابقات قرآن سال گذشته اوقاف به صفر رسید. دلایل عدم کسب رتبه مورد واکاوی قرار گرفته است و بی‌شک در دستور کار جهت رفع دلایل قرار دارد.

هدایتی ضرورت تمرکز بر محور اصول و عقاید را مورد تأکید قرار داد و افزود: به نظر من همه مبانی و سرفصل‌های فرهنگی همچون حجاب و عفاف، نماز و ... را باید کنار گذاشت و برای مدتی تنها به مبانی اصول و عقاید پرداخت و برای جامعه هدف از نوزادان تا کهنسالان برنامه تدوین کرد. اگر اصول و عقاید در جامعه به معنای واقعی تبیین و نهادینه شود، به خودی خود تمام اصول فرهنگی عملیاتی خواهد شد. فردی که اصول و عقاید بداند، خدا را بهتر خواهد شناخت و همین شناخت او را به حرکت در مسیر اقامه نماز، احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، رعایت حجاب و ... سوق می‌دهد.

وی با تأکید براینکه در بحث خداشناسی مشکل اساسی وجود دارد، تصریح کرد: اگر انسان خود و خدا را بشناسد، قطعاً هیچ‌گاه خود را در معرض گناه قرار نخواهد داد. اصول و عقاید را می‌توان برای دوره‌هایی طراحی و در ادارات نهادینه کرد. ادارات برای برگزاری این دوره‌ها از طرح‌های تشویقی به جای لفظ «باید» استفاده کنند. نگاه ما به خدا باید تغییر کند و بروز مشکلات در جامعه همه نشئت گرفته از عدم شناخت پروردگار است. خداشناسی، نیازمند استانداردسازی است، همه خدا را قبول داریم، اما باور نداریم و به دلیل عدم باور مرتکب گناه می‌شویم.

هدایتی بیان کرد: مدیران و متولیان امر فرهنگ و قرآن در حوزه خداشناسی استانداردها را در نظر گرفته و با اعمال سلیقه و هنر خداباوری را در روح و روان همه مردم تزریق کنند. استانداردسازی‌ها و انجام طرح‌ها طبق معلومات، میزان اعتقادات افراد، سطح و جایگاه اجتماعی آنان سطح‌بندی شوند. تجربه نشان داده است اگر روی اصول و عقاید کار کنیم تمام مشکلات رفع می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش خداشناسی در ادارات، توضیح داد: برای گام برداشتن در این حوزه باید با یک یا دو اداره شروع کرد و پس از گرفتن خروجی آن را به دیگر ادارات تعمیم داد، سپس دوره را برای سطح مقدماتی تا تکمیلی طراحی کرد. بدون تردید فردی که با علاقه از کلاس‌ها استفاده کند، پس از اتمام دوره دنبال آموزه‌های دینی و قرآنی را در زندگی خود جاری می‌کند و بدین طریق می‌توان جامعه را به سمت قرآنی شدن هدایت کرد.

این فعال قرآنی در پایان با تأکید بر حفظ و قدردانستن فرصت‌ها، اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت‌ها، توانمندسازی و دقت در کار باید از هرز رفتن بخش بسیاری از فرصت به دست آمده جلوگیری کرد. گاه طرح‌های قرآنی در نظر گرفته می‌شود، اما تنها درصد پایینی از آن قابل استفاده است و به دلیل اینکه خروجی مناسب ندارند مابقی از دست می‌رود.

انتهای پیام
captcha