اهمیت محبت به پدر و مادر + فیلم
کد خبر: 3979013
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
رئیس مجلس علمای شیعه اروپا شرح داد:

اهمیت محبت به پدر و مادر + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علیرضا رِضوی گفت:‌ پدر و مادر لایق محبت، مهربانی و هرچیزی هستند که از سوی خداوند درباره والدین مورد تکریم قرار گرفته است. قرآن به صراحت در این باره دستور می‌دهد که باید با پدر و مادر خود مهربان باشید.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علیرضا رِضوی، رئیس مجلس علمای شیعه اروپا در سلسله مباحث «سبک زندگی قرآنی» که به همت مرکز اسلامی انگلیس و دفتر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در لندن در قالب ویدئو تهیه شده است، تصریح کرد:  در طول زندگی افرادی که بیشترین حق را بر گردن ما دارند، والدین ما هستند و والدین ما برای تأمین نیازهای ما خود را فدا می‌کنند. به همین دلیل باید به آنها محبت کرد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام رضوی در این فیلم بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ وَصَّینَا الاْنْسانَ بِوالِدَیهِ احسْانا: ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند». افرادی که بیشترین حق را در طول زندگی بر گردن ما دارند، والدین ما هستند و والدین برای تأمین نیازهای ما مانند لباس، غذا، سرپناه و  برای همه چیز خود را فدا می‌کنند.

آنها لایق محبت، مهربانی و هرچیزی هستند که از سوی خداوند درباره والدین مورد تکریم قرار گرفته است. قرآن به صراحت در این باره دستور می‌دهد که باید نسبت به پدر و مادر خود مهربان باشید.

وقتی که کودکان به محبت نیاز دارند، والدین به کودک محبت می‌کنند اما هنگامی که والدین پیر می‌شوند به همان محبتی نیاز دارند که کودکان محتاجش بودند. اما جوانان و کودکانی که حالا بزرگ شده‌اند برخی اوقات نمی‌توانند محبت و علاقه‌ای که از والدین خود در کودکی دیده‌اند، به آنها ادا کنند.

خداوند به وضوح تأکید می‌کند افراد وارد بهشت نمی‌شوند، مگر آنهایی که از والدین خود محافظت کرده‌ باشند.

نباید اینگونه باشد که در کارهای خوب به آنها گوش فرا دهید یا همه آنچه را که می‌گویند تحمل کنید. باید به آنها گوش دهید و اگر دلیلی برای مخالفت دارید با مهربانی و نرمی به آنها بگویید. خصوصاً هنگامی که آنها پیر شده‌اند، قرآن می‌فرماید: به پدر و مادر احسان کنید و اگر یکى از آن دو یا هر دو در کنار تو به سالخوردگى رسیدند با آنها به خوبی سخن بگو.

به دلیل اینکه هنگامی که آنها جوان بودند و با آنها نامهربان و بدون احترام برخورد می‌کردید، آنها تحمل می‌کردند اما در پیری تحمل کمتری دارند. حتی اگر هم زیاد پیر نبودند، حق ندارید با آنها با بی‌احترامی برخورد کنید، اما اینکه با آنها در پیری با بی‌احترامی رفتار کنید، گناه بزرگی است.

به همین دلیل است که پیامبر(ص) می‌فرمایند: والدین شما به عشق و احترام بیشتری نیاز دارند.

انتهای پیام
captcha