حضرت معصومه(س) قبل از ولادت مورد تکریم پیامبر(ص) و ائمه(ع) بود
کد خبر: 3979229
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
در وبینار شمیم ولایت و عصمت بیان شد:

حضرت معصومه(س) قبل از ولادت مورد تکریم پیامبر(ص) و ائمه(ع) بود

گلگیری در وبینار شمیم ولایت و عصمت به تبیین جایگاه حضرت معصومه(س) پرداخت و گفت: در شب معراج شهر قم و قبه حضرت معصومه(س) به پیامبر(ص) معرفی شد. نزهت‌السادات شیرازی، استاد حوزه و دانشگاه، نیز به تبیین مقام عصمت، علم و تقوای ان حضرت پرداخت و تأکید کرد که عفاف و تقوای آن حضرت زبانزد است.

ارسال// حضرت معصومه(س) قبل از ولادت مورد تکریم پیامبر و ائمه بودبه گزارش ایکنا، وبینار «شمیم ولایت و عصمت» شامگاه 31 خردادماه به همت معاونت ایران امور بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی و با حضور 12 تن از شخصیت‌های شیعه و اهل تسنن از جمله بانو مجتهد معصومه گلگیری؛ حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی، امام جمعه ساوه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری، استاد حوزه و دانشگاه و نزهت‌السادات شیرازی، استاد حوزه و دانشگاه، در آستانه میلاد باسعادت امام رضا(ع) برگزار شد.

معصومه گلگیری در این وبینار گفت: در زیارت حضرت معصومه(س) می‌خوانیم: «فان لک عندالله شان من الشان»، شما نزد خدا جایگاه والا و شان بزرگی دارید و از شما تقاضا داریم که در قیامت ما را شفاعت کنید یعنی از آبروی خود برای آمرزش ما بهره ببرید و وساطت کنید تا به بهشت برسیم. تنها امامزاده‌ای که برای ایشان از زبان یک معصوم زیارتنامه وارد شده حضرت معصومه(س) هستند. همچنین امام رضا فرمودند که هر کسی خواهر مرا در قم زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد. در لسان اهل علم داریم که معرِف باید اجلا از معرَف باشد؛ یعنی وقتی می‌خواهیم از شخصیت فاطمه معصومه سخن بگوییم باید کسی سخن بگوید که از او برتر است؛ پس باید دنبال امام معصومی برویم که بتواند معصومه را برای ما معرفی کند.

گلگیری تصریح کرد: قبل از ولادت ایشان، پیامبر و ائمه در مورد ولادت معصومه(س) سخن گفته‌اند؛ چنانچه در شب معراج جایگاه آن حضرت و قم به پیامبر نشان داده شد؛ پیامبر از جبرئیل پرسیدند که این قبه و بارگاه از آن کیست؟ و جبرئیل فرمود که متعلق به فرزندی از فرزندان شماست؛ در حقیقت ماکت شهر قم و قبه حضرت معصومه در معرض دید نبی اکرم قرار گرفت و پیامبر بعدها آن را نقل کردند و فرمودند در آینده فرزندی از فرزندان من در قم دفن خواهد شد. همچنین امام صادق(ع) فرمودند در آینده دختری از فرزندان من در قم دفن خواهند شد و چنانچه مکه و مدینه حرم است قم هم حرم ما اهل بیت است و در آینده دختری از فرزندانم در این شهر دفن خواهد شد.

همچنین نزهت‌السادات شیرازی، استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مورد حضرت معصومه(س) مطلب چندانی نداریم، ولی همان مقداری هم که هست دریایی از مطالب را می‌توان استخراج کرد؛ امام رضا(ع) در تعبیر معروفی فرمودند: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی»؛ در منابع زیاد جست‌وجو کردم که لقب معصومه از چه زمانی به ایشان داده شده است و به این نتیجه رسیدم که این لقب بعد از رحلت حضرت، از سوی امام رضا(ع) به ایشان داده شده و قبل از آن به فاطمه بنت موسی بن جعفر(ع) معروف بودند.

وی افزود: امام رضا(ع) معصوم و عالم به غیب هستند، در زیارت حضرت امام(ع) می‌خوانیم: «اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی»؛ چنین امام معصومی شهادت می‌دهد که فاطمه معصومه(س) به مقام عصمت رسیده است؛ وقتی انسان گناه نکند و مراقبه کند به عصمت می‌رسد. این را همه فرق مسلمین قبول دارند که انسان‌ها می‌توانند به این مقام برسند. همچنین سن آن حضرت 28 سال ذکر شده است و ایشان ازدواج نکردند، ولی فردی اجتماعی بودند و از مدینه به قم مهاجرت کردند. لقب دیگر ایشان عالم آل محمد(ص) است؛ در مورد حضرت زینب از امام سجاد(ع) داریم که فرمودند: «انت عالمة غیر معلمه»؛ در قرآن فرموده است: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ»؛ یعنی وقتی انسان با تقوا باشد معلم او خدا خواهد بود.

ارسال// حضرت معصومه(س) قبل از ولادت مورد تکریم پیامبر و ائمه بود

وی تأکید کرد: پیامبر به غمزه مسئله‌آموز صد مدرس شد؛ پیامبر ما معلمی نداشت و درس نخوانده بود، ولی معلم او خدا بود؛ لذا حضرت فاطمه هم معلمش خدا بود. صفت دیگر آن حضرت، بصیرت است؛ بصیرت عمدتاً در فتنه‌ها مشخص می‌شود؛ در دوره مامون، فتنه و مخلوط شدن حق و باطل رخ داد که تشخیص شرایط برای مردم سخت بود ولی حضرت معصومه با بصیرتی که داشتند حق را شناختند. عفاف و تقوای آن حضرت زبانزد بود و روز میلاد ایشان روز دختر نامیده شده است؛ وی با اینکه ازدواج نکرده بود ولی الگوی قرآنی برای تمامی عالم هستند، خانمی که اجتماعی بوده و دوهزار کیلومتر هجرت کردند ولی یک نقطه منفی در مورد رفتار و گفتار و حجاب و عفاف و حیای ایشان ذکر نشده است و این باید برای دختران الگو باشد.

شیرازی بیان کرد: قرآن 9 شرط را برای زنانی که می‌خواهند وارد اجتماع شوند قرار داده است؛ حجاب مجوز حضور اجتماعی است وگرنه زن در خانه و  در جمع محارم نیازی به حجاب ندارد؛ اینکه قرآن محارم را برشمرده است برای این است که مرزها روشن شود. در سوره نور هم شرایط بیرون آمدن زن از جمله نزدیک کردن جلباب و آشکار نشدن زینت به عنوان شروط ورود زن به اجتماع بیان شده است.

انتهای پیام
captcha