ره‌آوردهای تربیتی یک انتخاب سیاسی
کد خبر: 3979323
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
یادداشت/

ره‌آوردهای تربیتی یک انتخاب سیاسی

معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، در یادداشتی به مناسبت برگزاری شکوهمند انتخابات به بیان ره‌آوردهای تربیتی یک انتخاب و اهتمام به مقام شکرگزاری پرداخت.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، در یادداشتی به مناسبت برگزاری شکوهمند انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و نیز ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرو روستا با بیان ره‌آوردهای تربیتی انتخابات و اهتمام به شکرگزاری از نعمت‌های انقلاب اسلامی  پرداخت. متن این یادداشت در ادامه از نظر می‌گذرد؛
 
چگونگی حفاظت از نعم الهی
 
از پیروزهای انقلاب اسلامی با چه وسایل و وسائطی در گام اول محافظت شده است و همچنین در نصرت‌های متحیر کننده گام دوم به ویژه این پیروزی بزرگ انتخابات 1400 را با کدام ابزار باید از آفات و بلیات در امان داشت تا حضور فرشتگان آسمان و زمین سر سلسله جنبان مهرورزی خدمات به محرومین و مستضعفان را در خود داشته باشد، تا شعار صدور انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) در جهان جهت حمایت از آزادیخواهان و آزاداندیشان مسلمان و غیرمسلمان طنین افکن گردد، به همین منظور ضروری است به مبانی حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی بپردازیم.
 
مقام شکر و حفظ انقلاب اسلامی
 
در سوره مبارکه ابراهیم آیه 7 متفاوت بودن حفظ ارزش‌های با دیگر ملل و نحل به خوبی تبیین گردیده است: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ» و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شكر كنيد، قطعاً (نعمت‌هاى) شما را مى‌افزايم، و اگر كفران كنيد البتّه عذاب من سخت است. اين آيه، مهم‌ترين و صريح‌ترين آيه قرآن در مورد شكر نعمت و يا كفران آن است، كه بعد از آيه‌ مربوط به نعمت آزادى و تشكيل حكومت الهى، به رهبرى حضرت موسى مطرح شده است و اين، رمز آن است كه حكومت الهى و رهبر آسمانى مهم‌ترين نعمت‌هاست، و اگر شكرگزارى نشود خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شديدى گرفتار مى‌كند. با توجه به آیه شریفه شكر نعمت مراحلى دارد:
 
الف: شكر قلبى كه انسان همه‌ى نعمت‌ها را از خداوند بیابد و بداند.
 
ب: شكر زبانى از روی تعظیم و تکریم، نظير گفتن‌ «الْحَمْدُ لِلَّهِ»
 
ج: شكر عملى كه با انجام عبادات صحیحه و صرف كردن عمر و اموال در مسير رضاى خدا و خدمت به مردم به دست مى‌آيد.
 
از آیات وحی استنباط می‌کنیم که انقلاب اسلامی با مصادیق سه گانه شکر متفاوت از انقلابات جهان استوار مانده و به افتخار آفرینی‌های خود ادامه می‌دهد، و این مهم ضرورت دارد برای جوانان و مردم غیور کشورمان فهم گردد که شکرانه حقیقی از این پیروزی و بهروزی فریادرسی از قلوبی است که بر اثر ثقل مشکلات فرودگاه لبان آنان تحمل خنده را در خود نمی‌یابند. چراکه  این شالوده کاری را باید از این حدیث امام صادق(ع) بیاموزیم- داوودبن‌سرحان گوید: نزد امام صادق (ع) بودیم که سَدیر صیرفی وارد مجلس شد سلام کرد و نشست، امام(ع) فرمود: «ای سَدیر! هرکس ثروت بیشتری داشته باشد، حجت خدا هم بر او زیاد است (مسئولیت بیشتری دارد) و اگر شما می‌توانید ثروت خود را به خودتان بدهید».
 
سدیر عرض کرد: «یعنی چه و چگونه انسان مال خودش را به خودش می‌پردازد»؟ فرمود: «به این ترتیب که نیازهای برادران دینی را از همین اموال تأمین نمایید و با بذل اموال، احتیاج آنان را برطرف سازید». سپس فرمود: «ای سدیر! نعمت‌های الهی را با حسن مجاورت و سپاسگزاری برخورد کرده و فراگیرید و از کسی که درباره شما احسان نموده، تشکر کنید و به کسی که از احسان شما تشکر می‌کند، انعام و بخشش کنید که اگر شیوه شما چنین باشد، مستوجب افزایش نعمت از خدا خواهید شد و از برادران خود محبت و خیرخواهی می‌بینید».
 
سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمود: لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ، از این کلام امام معصوم علیه السلام درس می‌آموزیم که احسان و نیکوکاری اگر در دولت مراحل فرهنگ‌سازی را به خود بیابد و در زندگی مردم جلوگری کند در حقیقت حفاظی از برای نعمات الهی و ناکامی دشمنان و استمرار ارزش‌های ناب را رویکرد افزایشی بخشیده و بخشی از بهشت موعود یا همان جیات طیبه را در دنیا مادی به منصه ظهور و بروز برساند. (ابراهیم/ ۷) تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۴۲ بحارالأنوار، ج۶۸، ص۴۷/ الأمالی للطوسی، ص۳۰۲/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۳۲۸/ نورالثقلین)
 
انقلاب اسلامی مولد وسایل نجات
 
مردم ایران عزیز قادرند از حماسه‌های پیروز خود وسایل مهرورزی و نشاط مردمان در بند فقر و استکبار جهانی را تولید و توزیع نماید، و با طرح های عمیق و دقیق و فرامرزی طمع محبت خداوند مهربان را در ابتدا با اندیشه ورزی توحیدی، و در ادامه با راه کار آفرینی جهت مشکلات اجتماعی و سبک زندگی شهد عدالت را به کام انسان‌های محروم برساند و بچشاند، چراکه امام صادق(ع) فرموند: شكر نعمت، دورى از گناه است و هم چنین فرمود: شكر آن است كه انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زيركى و علم و عقل و پست و مقام وتلاش خود يا ديگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت‌هاى الهى را وسيله‌ى گناه قرار ندهد، شكر واقعى آن است كه انسان نعمت خدا را در مسير خدا قرار دهد.
 
شكر در برابر نعمت‌هاى الهى بسيار اندک و ناچيز و غيرقابل بیان است، به فرمایش مصلح الدین سعدى شیرازی: «بنده همان به كه ز تقصير خويش‌ - عذر به درگاه خدا آورد- ورنه سزاوار خداوندي‌اش‌- كس نتواند كه بجا آورد»  در این حديث چه پیامی نهفته است این كه خداوند متعال به موسى(ع) وحى كرد: حقّ شكر مرا به جا آور، موسى گفت: اين كار امكان ندارد، زيرا هر كلمه‌ى شكر نيز شكر ديگرى لازم می‌دارد. وحى آمد: همين اقرار تو و اين كه مى‌دانى هر چه هست از من است، بهترين شكر من است. در همین راستا حضرت امام رضا علیه السلام  می‌فرماید، كسى كه از مردم تشكر نكند از خدا نيز تشكر نكرده است. «من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر الله». لهذا تشکر از خداوند مهربان در این نصرت دشمن سوز و  امید ساز باید نشاط و شادی‌های مردم را قالب قرآنی و توحیدی داد. 
 
انواع شکرگزاری در انقلاب اسلامی
 
در انقلاب اسلامی ایران عزیز در صحنه‌های مختلف و متعدد شاهد شکرگزاری‌هایی بوده‌ایم که نظام اسلامی در مقابل استکبار جهانی و مزدوران و پادو‌های آن بیمه کرده است که بخشی از آنها در حوزه فردی و جمعی و برخی در ساحت‌های بین‌المللی و عرصه‌های عاطفی و عقلی قابل مشاهده است. 
 
1- شکرگزاری با واسطه و بی‌واسطه 2- شکرگزاری موقتی و مقطعی 3- شکرگزاری تراز آموزه‌های قرآنی 4- شکرگزاری حسی و عقلی 5- شکرگزاری شهودی 6- شکرگزاری جمع پذیر و خانوادگی 7- شکرگزاری فردی و پنهان 8- شکرگزاری ناب توحیدی 9- شکرگزاری جهادی 10- شکرگزاری گام به گام 11- شکرگزاری بدون مرز 12- شکرگزاری فراملیتی 13- شکرگزاری عاشقانه 14- شکرگزاری کودکان.
انتهای پیام
captcha