«تنظیم و قفلات» در آیین‌نامه مسابقات قرآن + فیلم
کد خبر: 3979683
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
تبیین شیوه‌نامه صوت و لحن مسابقات قرآن ۱۴۰۰ / 3

«تنظیم و قفلات» در آیین‌نامه مسابقات قرآن + فیلم

به منظور همراهی با شرکت‌کنندگان در تمامی مسابقات قرآن نهادها و ارگان‌ها، به ویژه در چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و نیز با توجه به آخرین تغییرات شیوه‌نامه داوری در بخش صوت و لحن، در این‌جا به تبیین یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم برای امتیازگیری در رشته «لحن» یعنی «تنظیم و قفلات» می‌پردازیم.

به گزارش ایکنا، فرایند اجرایی و ثبت‌نام متقاضیان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ آغاز شد و در نهایت ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند. نکته مهم در این دوره تغییرات شیوه‌نامه بود، به طوری که مجدد بازنویسی و تناقض برخی از بندها برطرف و بخش‌های فنی و اجرایی تفکیک شد.

برای شفاف‌سازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن برای شرکت‌کنندگان این مسابقات و حتی دیگر رقابت‌های قرآنی کشور، که از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف براساس این شیوه‌نامه برپا می‌شود، به سراغ محسن یاراحمدی، مؤلف و داور مسابقات، رفتیم. در ذیل، متن و فیلم سومین قسمت این مجموعه آموزشی آمده است.


بیشتر بخوانید:


«در این جلسه به بحث «تنظیم و قَفَلات» می‌پردازیم، طی مباحث جلسات گذشته، «جاذبه کلی تلاوت» که دارای هفت امتیاز در آیین‌نامه مرحله سراسری مسابقات قرآن و دارای امتیاز هشت در بخش شهرستانی و استانی است و «قدرت نغمه‌پردازی» که در دو بخش (شهرستانی و استانی) دارای امتیاز چهار است، پرداختیم. نمره بخش تنظیم و قفلات در سطح شهرستانی و استانی چهار و در مرحله سراسری، امتیاز سه است.

منظور از تنظیم که از آن به اندازه‌گیری یاد می‌شود، ناظر بر تنظیم و اندازه آهنگ با کلام است، یعنی اینکه قاری می‌تواند آهنگ را به شکل متوازن روی کلام پیاده کند و این بحث مهمی در تلاوت است. اساساً فرق قاری آماتور(مبتدی) و حرفه‌ای همین است، قاری آماتور آهنگی دارد که مشخص است. قرائت قرآن، شعر نیست، به طوری که با وزن ثابت، مواجه باشی، بلکه بحث تنظیم در هر جایی متفاوت است. قاری باید به اندازه‌ای ورزیده باشد تا آهنگ را با کلام تنظیم کند، یعنی آهنگ با کلام متوازن و درست باشد. قاری اگر در هر بخشی نتواند تنظیم را انجام دهد، داور در هر بخش 25 صدم کسر می‌کند.

اما بحث قفلات؛ قفله به معنای پایان یک ملودی در موسیقی و قرائت قرآن است و در آواز ایرانی نیز هست و در موسیقی غربی در اصطلاح به آن کادنس یا فرود می‌گویند، یعنی پایان یک بخش که بسیار نیز مهم است و در قرائت قرآن نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، به طوری که قاری صاحب سبک را با قفلاتش می‌شناسند که آیا قفله‌اش برای خودش است، یعنی پای‌بندی‌هایش درست است. برای داور مهم است که قاری، علاوه بر اینکه آهنگ را با کلام تنظیم می‌کند، آخر کلام را هم خوب جمع کند و  پایان‌بندی هر بخش زیبا و به جا باشد. اگر هر مورد ایراد داشته باشد و نتواند به خوبی قفله را پیاده کند، داور به ازای هر مورد، 25 صدم کسر می‌کند.» 

انتهای پیام
captcha