54 سال اشغال قدس و تداوم یهودی‌سازی رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3980374
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

54 سال اشغال قدس و تداوم یهودی‌سازی رژیم صهیونیستی

در چنین روزی یعنی 27 ژوئن 1967 میلادی کنست اسرائیل قانون الحاق بخش شرقی قدس اشغالی به اسرائیل را تصویب کرد. این اقدام راه را برای تبدیل قدس به پایتخت این رژیم هموار کرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی صفا، امروز 27 ژوئن (6 تیرماه) مصادف با پنجاه و چهارمین سال الحاق قدس اشغالی به اسرائیل است و رژیم اشغالگر صهیونیستی از آن زمان به بعد، تلاش‌های خود را برای مصادره بخش‌های بیشتری از سرزمین فلسطین و ساخت شهرک‌های صهیونیست‌‌نشین در راستای یهودی‌سازی این سرزمین ادامه می‌دهد.
 
رژیم صهیونیستی با اشغال شهر قدس و بخش شرقی آن، قصد داشت ساکنان اصلی این شهر را آواره کرده و منازل آنها را به سود شهرک‌نشینان تخلیه کند، مدارک شناسایی فلسطینی آنها را گرفته و مالیات‌های بسیار بالایی برای آنها وضع کند.
 
در سال‌های اخیر حملات اشغالگران به این شهر مقدس و هویت اسلامی آن افزایش چشمگیری داشته و تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تغییر چهره بیت‌المقدس و تمدن اصیل آن و هدف قرار دادن مسجد‌الاقصی و بازداشت و تبعید کارکنان و خادمان آن ادامه دارد.
 
رژیم صهیونیستی تلاش دارد اهالی بیت‌المقدس را اقلیت جلوه دهد و با تمام توان برای خالی کردن این شهر از فلسطینیان می‌کوشد تا زمین‌های آنها را به سود جمعیت‌های افراطی یهود مصادره کرده و شهرک‌های صهیونیست‌نشین بر روی آنها بنا کند به طوری که این شهرک‌ها محلات بیت‌المقدس را در بر گیرد.
 
شمار شهرک‌نشینان صهیونیست و واحدهای صهیونیست‌نشین در قدس اشغالی طی سال 2020 میلادی چند برابر شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی تعداد شهرک‌نشینان در قدس اشغالی به یک میلیون و 200 هزار نفر برسد.
 

متن حکم کنست درباره الحاق قدس به اسرائیل
 

در 27 ژوئن 1967 میلادی کنست اسرائیل پیش‌نویس حکم الحاق بخش شرقی قدس به اسرائیل را ارائه کرد و در همان روز این حکم تصویب شد تا قدس از جهت سیاسی و اداری به اسرائیل ملحق شود.
 
بر اساس اسناد تاریخی، در آن زمان عملیات انتقال دفاتر وزارتخانه‌ها و نهادهای رسمی اسرائیل به شرق قدس انجام شد.
 
در متن این حکم آمده بود که «قدس یکپارچه (بخش‌های شرقی و غربی) پایتخت اسرائیل است. در همین راستا کنست اسرائیل در آگوست 1980 قانونی با عنوان «قانون اساس» را تصویب کرد که در آن، اعلام کرده است که قدس پایتخت یکپارچه برای اسرائیل است.
 
بر اساس این حکم، مناطق مقدس این شهر از هرگونه بی‌حرمتی یا خسارتی یا هرچیزی که بر رسیدن آزادانه پیروان ادیان به اماکن مقدس این شهر تأثیر می‌گذارد، حمایت خواهند شد.
 
طبق حکم مذکور، قدس از اولویت ویژه‌ای در اقدامات ادارات دولتی در راستای توسعه بخش‌های اقتصادی و دیگر بخش‌ها برخوردار است.
 
این در حالی است که حکم کنست از مشروعیت دولتی برخوردار نشد و به عکس این اتفاق اقتاد. لذا سازمان ملل متحد چندین قرارداد صادر کرد که در آنها از اسرائیل خواستار عقب‌نشینی از اقداماتش در قدس شرقی شده بود.
 
اما رژیم صهیونیستی با پشتیبانی و حمایت آمریکا، همچنان با توافقنامه‌های بین‌المللی و سازمان ملل در زمینه تسلط اداری و سیاسی بر شهر قدس سر باز می‌زند و سعی دارد این مسئله را به فلسطینیان و جوامع بین‌المللی تحمیل کند که تمام بخش‌های قدس پایتخت اسرائیل است.
 
این درحالی است که فلسطینیان ساکن قدس اشغالی پایداری و ایستادگی خود را ادامه داده و به رغم استمرار سیاست‌های اشغالگرانه و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی، به ماندن در شهر مقدس خود اصرار می‌ورزند.
انتهای پیام
captcha