مؤسسات قرآن استان مرکزی کارنامه عملکردی ندارند / بهره‌مندی از نهادهای دینی در پیشگیری از جرم
کد خبر: 3981017
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱

مؤسسات قرآن استان مرکزی کارنامه عملکردی ندارند / بهره‌مندی از نهادهای دینی در پیشگیری از جرم

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی با بیان این نکته که مؤسسات تربیتی و قرآنی در استان هیچ کارنامه عملکردی ندارند، بیان کرد: برخی از مؤسسات استان به تهران وصل هستند، اما عملکردی از آنان شاهد نیستیم و درخواست من از خبرگزاری ایکنا این است که در این حوزه ورود پیدا کند.

مؤسسات قرآن استان مرکزی کارنامه عملکردی ندارند / از پذیرفتن پیشنهاد ایکنا تا پایین بودن سطح اجتماعی جامعه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علی‌اصغر غفاری‌زاده، سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی، در دیدار محسن خیرمند، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی از این خبرگزاری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، صداقت را لازمه کار  ایکنا و ایسنا دانست و بیان کرد: خوشبختانه عملکرد این دو مجموعه خبری در استان مثبت و تأثیرگذار است و بسیاری از مسئولان به این امر اذعان دارند. کسب رتبه‌های برتر کشوری از سوی دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا مایه مباهات و افتخار است. برنامه‌های این دو مجموعه رسانه‌ای بر اساس تحلیل بنا شده است و قرار است در حوزه رسانه و رفع مشکلات اثرگذار عمل کنند. بخشی از عملکرد جهاددانشگاهی به حوزه فرهنگی اختصاص دارد، در این حوزه سعی شده معیارها و استانداردهای لازم که مدنظر مقام معظم رهبری است، رعایت شود و خوشبختانه این مجموعه در بخش‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، پزشکی، علمی و پژوهشی مورد توجه آن ایشان است.

غفاری‌زاده از همکاری و همراهی دادگستری استان با مجموعه‌های رسانه‌ای ایکنا و ایسنا تقدیر کرد و تعامل هرچه بیشتر این دستگاه با مجموعه خبری و همچنین جهاددانشگاهی را خواستار شد و افزود: جهاددانشگاهی در حوزه تسهیلگری و مبانی اجتماعی اقدامات خوب و مطلوبی انجام داده است که در سایه تعامل با دادگستری این خدمات‌رسانی می‌تواند قوی‌تر پیش رود.

خط‌مشی ایکنا نشان از پختگی است

محسن خیرمند، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی، هم در این دیدار خبرگزاری ایکنا را خبرگزاری مورد تأیید دانست و بیان کرد: در این مجموعه بدون دغدغه می‌توان صحبت کرد، چراکه سلامت مجموعه خبری ایکنا و خط و منش حرکتی آنان نشان از پختگی است. در مدت دوسالی که خبرگزاری ایکنا را بیشتر از قبل پیگیری می‌کنم شاهد رقم خوردن اتفاقات خوب در این رسانه هستم که این امر نشان‌دهنده مدیریت خوب و داشتن عرق و علاقه در حوزه خبری ایکنا است.

وی با اشاره به اینکه معاونت اجتماعی دادگستری کل استان همواره تعامل سازنده و مطلوبی با مجموعه خبری ایکنا داشته است و در این امر دغدغه‌ای وجود ندارد، اضافه کرد: این معاونت آمادگی همکاری با مجموعه جهاددانشگاهی در بخش تسهیلگری را دارد و مجدانه علاقه دارد در این بخش ورود داشته باشد. برای انجام کار بهتر دنبال تضارب و هم‌افزایی هستیم تا خروجی بهتری را شاهد باشیم. پس از هفته قوه قضاییه جلسه هم‌افزایی جهت اعلام ظرفیت دادگستری و تدوین برنامه‌ها با مجموعه جهاددانشگاهی استان برگزار شود.

مؤسسات قرآن استان مرکزی کارنامه عملکردی ندارند / از پذیرفتن پیشنهاد ایکنا تا پایین بودن سطح اجتماعی جامعه

خیرمند ضرورت توجه به مناطق کمتر برخوردار را مورد تأکید قرار داد و گفت: مردم از وضعیت این مناطق گلایه دارند و ما گلایه آنان را به‌جا می‌دانیم. اینکه مردم نسبت به وضعیت اجتماعی بی‌تفاوت نیستند جای بسی خرسندی است، بی‌تفاوتی اجتماعی خطرناک است، چراکه ممکن است به ضداجتماعی تبدیل شود و ما برای جلوگیری از این اتفاق از تمام ظرفیت خود و دستگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: حضور مردم در انتخابات، معنادار است، آنان با شرکت در انتخابات ثابت کردند که به روحیه فسادستیزی امید هست و انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی نوید این امر را می‌دهد که مردم به دولت آینده و گوش شنوا بودن آن امید دارند. منتخبان شورا دقت داشته باشند برنامه‌های خود را دقیق و برنامه‌ریزی شده در مدت زمانی مشخص کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اعلام کرده و طبق برنامه پیش روند تا اعتماد اجتماعی ارتقا یابد. وضعیت مدیریت شهری فعلی مناسب نیست و برای رفع این مشکل باید نظام مسائل از سوی شورای جدید چیده شود و براساس آن مردم را امیدوار کنند. متأسفانه حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی قوی نیست، اگر در این حوزه قوی شویم می‌توان انتظار داشت همه منتظر ورود دستگاه‌ها برای پیگیری و رفع مشکلات نباشند.

وی از پایین بودن سطح سرمایه اجتماعی در استان و به‌ویژه نقاط حاشیه‌نشین ابراز تأسف کرد و گفت: برای رفع مشکلات مردم باید به دل آنان رفت و پای دغدغه و درد دلشان نشست. تغییرات در منطقه و اهمیت دادن به مطالبات باید برای مردم ملموس باشد تا آنان در مراجعات بعدی راحت‌تر درخواست‌های خود را برای پیگیری اعلام کنند.

پیشنهاد خبرگزاری ایکنا در استفاده از ظرفیت جامعه قرآنی

خیرمند گفت: چندی پیش در جلسه‌ای خبرنگار ایکنا سؤالی در خصوص استفاده از ظرفیت جامعه قرآنی و مؤسسات در پیشگیری از وقوع جرم از بنده پرسید، از آن پس این موضوع خیلی ذهنم را درگیر کرد، اما نتوانستیم ساز و کاری برای آن تعریف کنیم، اما از خبرگزاری ایکنا خواهش دارم که ساز و کاری برای استفاده کاربردی از ظرفیت جامعه قرآنی برای پیشگیری از جرائم ارائه دهد تا ما آن را اجرا کنیم.

وی به قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب اشاره و تصریح کرد: در این حوزه فقط بحث ارسال پیامک و انجام دادن آن کار نیست، در شهرستان‌ها باید مراکزی جهت تهیه لباس فاخر و در شأن بانوان چادری و محجبه وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد اراک فاقد این مراکز است و این امر نشان می‌دهد در حوزه مد و لباس اسلامی اقدامات خوبی انجام نشده است.

خیرمند ادامه داد: در قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف تمام دستگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب آمده است، تمام وظایف را بومی‌سازی و استانی کرده و در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت ارائه در شورای فرهنگ عمومی گذاردیم تا در این شورا وظایف بومی‌سازی شده مصوب و اجرا شود، اما هنوز بعد از گذشت 8 ماه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

مؤسسات قرآن استان مرکزی کارنامه عملکردی ندارند / از پذیرفتن پیشنهاد ایکنا تا پایین بودن سطح اجتماعی جامعه

وی در بخشی از سخنان خود خواستار تبیین و فرهنگ‌سازی مقوله‌های دینی همچون صبر و گذشت در جامعه از سوی خبرگزاری ایکنا شد و اضافه کرد: صبر و گذشت دو مؤلفه دینی هستند که اگر در جامعه نهادینه شود، قطعاً آمار جرم و جنایت کاهش خواهد داشت. این خبرگزاری مؤلفه‌هایی تهیه کرده و جهت بررسی و اجرا در اختیار دادگستری قرار دهد.

عملکرد بهتر دستگاه‌ها در سایه قوی بودن خبرگزاری‌ها

خیرمند ضرورت توجه به اخبار تحلیلی را مورد تأکید قرار داد و افزود: رسالت رسانه این نیست که تنها اخبار را پوشش دهد، اگر اتفاقی در حوزه اجتماعی رخ می‌دهد باید مورد تحلیل خبرنگاران قرار گیرد، نه اینکه تنها به درج همان خبر از قول فردی اکتفا کنند. در حوزه اجتماعی تعمیق بسیار اثرگذار است و اصحاب رسانه به بهانه درج خبری اجتماعی توسط یک خبرگزاری از انعکاس خبر تحلیلی و ... شانه خالی نکنند.

وی از بازخورد اخبار خبرگزاری‌های استان در سطح جامعه ابراز خرسندی کرد و افزود: جای بسی خوشحالی است که اخبار خبرگزاری‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و بعضاً برخی از افراد از درج اخبار توسط خبرگزاری‌ها واهمه دارند. ما در حوزه سواد رسانه‌ای در بخش‌های مختلف مشکل داریم، پیشنهاد ارتقای سطح سواد رسانه‌ای ویژه مدیران داده شده است، اگر در این بخش وارد شویم اثرات آن را در جامعه خواهیم دید. هرچه خبرگزاری‌ها قوی‌تر باشند، دستگاه‌ها بهتر عمل می‌کنند.

خیرمند با اشاره به اینکه از ظرفیت افراد تأثیرگذار در مناطق حاشیه‌نشین نباید غافل شد، بیان کرد: این مناطق فقط محلی برای شیوع آسیب نیست، بلکه افرادی در این مناطق زندگی می‌کنند که به دلایل شرایط مالی مجبور به سکونت هستند. دانشجویان با استعداد این مناطق باید برای رفع آسیب آستین بالا زده و همت کنند، حتی برخی از رجال سیاسی استان برخاسته از دل همین مردم هستند که باید معرفی شوند تا نوجوانان و جوانان انگیزه گرفته و خود به رفع آسیب و ناهنجاری از محیط زندگی‌ کمک کنند.

وی مردم حاشیه‌نشین را انسان‌های شریف، سنتی و مؤمن خطاب کرد و افزود: حتی در این مناطق جمعیت جوانانشان در مسجد بیشتر از سالمندان است که این امر نشان‌دهنده فطرت پاک مردم این مناطق دارد و وظیفه ما این است که از این فطرت‌ها حفاظت کنیم.

گسترش سرقت‌های خرد آزاردهنده است

خیرمند با بیان اینکه فراوانی سرقت‌های خُرد در جامعه آزاردهنده است، اظهار کرد: سرقت‌های خرد بیشتر از سوی معتادان و افرادی صورت می‌گیرد که از وضعیت معیشتی خود راضی نیستند. عوامل تأثیرگذار بر سرقت همچون زیاده‌خواهی و یا عدم تأمین مالی افراد از سوی دولت و ... می‌تواند در افزایش آمار سرقت مؤثر باشد. البته از بی‌احتیاطی برخی از مردم نیز نباید گذشت که زمینه را برای فرصت‌طلبان آماده می‌کنند. حتی شاهدیم برخی از سارقان با وجود تمکن مالی سرقت می‌کنند که اگر خبرگزاری ایکنا این مبحث را از ابعاد مختلف بررسی کند خالی از لطف نیست.

مؤسسات قرآن استان مرکزی کارنامه عملکردی ندارند / از پذیرفتن پیشنهاد ایکنا تا پایین بودن سطح اجتماعی جامعه

وی با بیان اینکه مؤسسات تربیتی و قرآنی در استان هیچ کارنامه عملکردی ندارند، بیان کرد: برخی از مؤسسات استان به تهران وصل هستند، اما عملکردی از آنان شاهد نیستیم و درخواست من از خبرگزاری ایکنا این است که در این حوزه ورود پیدا کند.

خیرمند در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار ایکنا مبتنی بر استفاده از ظرفیت مؤسسات قرآنی جهت کمک به معاونت اجتماعی دادگستری در کاهش آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: تاکنون این اتفاق نیفتاده است و این پیشنهاد خوب است و می‌تواند مؤثر واقع شود. طرحی در مساجد حاشیه‌نشین با حضور معاونان دادگستری، حقوقدانان و رئیس کل دادگستری در حال برگزاری است که مورد استقبال قرار گرفته است. بنا داریم این طرح گسترش پیدا کند و اگر بتوانیم حلقه اتصال بین مردم با مساجد و مؤسسات قرآنی را افزایش دهیم و از مؤسسات کارهای مردمی مطالبه کنیم قطعاً به نتایج مثبت خواهیم رسید. این پیشنهاد شما را به گروه مردمی معاونت ارجاع داده و دستور پیگیری می‌دهم.

وی ضرورت ورود خیرین به حوزه پیشگیری از اعتیاد و کمک به بهبودیافتگان از این مهم را مورد تأکید قرار داد و افزود: متأسفانه در این حوزه ضعف داریم و خیرین تمایلی به ورود ندارند. در عرصه اجتماع همه موادفروشان را می‌بینند و کمتر به معتاد توجه می‌شود، تا معتاد هست، موادفروش نیز هست. تا زمانی که حمایت‌های سه جانبه از خود فرد، خانواده و اجتماع و گروه دوستان صورت نگیرد نمی‌توان انتظار بهبود داشت، علاوه بر بهبود جسمی باید بهبود روحی نیز  مورد توجه باشد.

فعالیت قرآنی در زندان

سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل دادگستری استان در خصوص انجام فعالیت‌های قرآنی در زندان‌ها بیان کرد: استان مرکزی، مبتکر اجرای فعالیت قرآنی در زندان‌ها در جهت بازاجتماعی کردن محکومان است، در حال حاضر در زندان اراک و اردوگاه کاردرمانی بند قرآنی داریم که حتی لباس این افراد با دیگر زندانیان متفاوت است. رفتار قبل و بعد محکومانی که با قرآن آشنا می‌شوند به هیچ‌عنوان قابل مقایسه نیست. تعدادی از محکومان به دلیل اینکه حافظ قرآن شدند، مجازات آنان با پیشنهاد عفو از سوی استان به مرکز ارسال شد و مجازات اعدام آنان به حبس مدت‌دار تبدیل شده است.

خیرمند بازاجتماعی شدن مجرمان را یکی از اهداف اصلی دانست و اضافه کرد: مدت زمان زندانی محکومان روزی به پایان می‌رسد و وظیفه ماست که افراد مددجو را برای زندگی اجتماعی و سالم آموزش دهیم و قرآن بهترین ابزاری است که باعث می‌شود محکومان از تخلفات بعدی پرهیز کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در پایان، گفت: حسب فرمایش خداوند در قرآن کریم در برخی شهرها و روستاها برای رفع اختلافات زوجین حکَم مورد اعتماد تعیین شده است در این راستا طرحی تحت عنوان «مصلحین» با استفاده از ظرفیت روحانیون، معتمدان محلات، ریش‌سفیدان، صاحب نفوذ و تأثیرگذاران در جامعه به عنوان مصلح اجتماعی معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha