نقدی بر مسابقات قرآن «مشکات» / طرحی نو دراندازیم
کد خبر: 3983427
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
یادداشت /

نقدی بر مسابقات قرآن «مشکات» / طرحی نو دراندازیم

مرتضی مختاری، داور ملی و مدرس دانشگاه به دنبال برگزاری سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم «مشکات» نقدی براین مسابقات در قالب یادداشت به رشته تحریر درآورده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

نقدی بر مسابقات سراسری قرآن «مشکات» / کاهش کمی و کیفی مسابقات قرآن محسوس است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مرتضی مختاری، داور ملی و مدرس دانشگاه به دنبال برگزاری سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم «مشکات» ویژه بانوان و آقایان در دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال نقدی براین مسابقات در قالب یادداشت به رشته تحریر درآورده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

«به نام خدا

... بعد از یک سال و نیم وقت گذاشتن برای حفظ 10 جزء قرآن با انگیزه اینکه خود را محک زنم در مسابقات «مشکات» ثبت‌نام کردم. روز مسابقه با سؤالات عجیب و غریب مواجه شدم که تصور می‌کنم نه به درد دنیا بخورد و نه آخرت. با خود فکر کردم هدف از این سؤالات چیست؟

زمانی که بنده به‌عنوان مصاحبه‌گر کمیته مصاحبه پذیرش دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کشور از داوطلبان ورود به دانشگاه آزمون روخوانی و روان‌خوانی می‌گرفتم بیش از 90 درصد آنان که خروجی‌های آموزش و پرورش بودند حتی قادر به خواندن معمولی و روان کتاب آسمانی نبودند. یکی از مسئولان امر پاسخ دهد ما با چه حقی و با چه مجوزی جوانان و نوجوانان عزیزمان را با این مسابقات بی‌هدف و معماگونه و سرگردان‌کننده سرگرم کرده‌ایم و هیچ نتیجه‌ای که نمی‌گیریم بماند، یقین دارم آنان را از کتاب شریف قرآن کریم گریزان خواهیم کرد.

وقتی صفحه اینستاگرامی یک بازیگر یا فوتبالیست صدها هزار و گاه یک میلیون دنبال‌کننده دارد، اندیشیده‌ایم که آیا فعالیت‌های قرآنی همین مقدار دنبال‌کننده دارد؟ آیا تدبیر کرده‌ایم که چرا مسابقات قرآن روز به روز از رونق افتاده و عده‌ای محدود و ثابت، مظلومانه در این مسابقات شرکت می‌کنند و آن هم روز به روز از نظر کمی و کیفی رو به کاهش است. در واقع بخش مهمی از مسئولیت این کار برعهده تصمیم‌گیرندگان و متصدیان فرهنگی و قرآنی و نیز برگزارکنندگان اینگونه مسابقات بی‌هدف و بی‌عاقبت قرآنی است.

نمونه‌ای عرض کنم و سخنم تمام، به طور مثال در اینگونه مسابقات قرآنی با کمترین فرصت پاسخگویی حدود 30 ثانیه‌ای از متسابق می‌پرسند که سه آیه قبل از عبارت «وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ ...» با چه کلمه‌ای تمام می‌شود؟ «قدیر، علیم، عظیم، الیم». بدون تعصب از شما می‌پرسم بگویید دانستن یا ندانستن پاسخ این سؤال چه میزان در ایجاد علاقه، انس و الفت جوان به قرآن می‌افزاید، آیا به جز بی‌حوصلگی و دلزدگی و فرار از این عرصه، نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت؟

اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای وجود دارد منتظر شنیدن آن هستم وگرنه باید طرحی نو دراندازیم....».

یادداشت از مرتضی مختاری؛ کارشناس ارشد قرآن و حدیث  

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۵:۳۵
0
0
سلام. بسیار نقد منصفانه، درست و به جایی بود، به نحوی که بنده هم بعد از این مسابقه تصميم به عدم شرکت در مسابقه حفظ مشابه را گرفتم!
captcha