سازش‌کنندگان با مغضوبان فلسفه نماز را نمی‎‌فهمند
کد خبر: 3985658
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب:

سازش‌کنندگان با مغضوبان فلسفه نماز را نمی‎‌فهمند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه کسی که مسلمان است و با صهیونیست‌ها دست می‌دهد، اسلام را نشناخته است، گفت: از این افراد باید پرسید مفهوم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم که بارها در نماز تکرار می‌شود، چیست؟

دست دادن با مغضوبین خداوند و نفی برائت/ انها نماز را نمی‎فهمند

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز چهارشنبه 30 تیرماه در کنگره بین‌المللی «حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» که با حضور جمعی از علما و اندیشمندان داخلی و خارجی به صورت مجازی برگزار شد، به بیان جایگاه مسئله تولی و تبری در اسلام پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های ارزشمند دینی تولی و تبری است. خداوند در آیه 29 سوره فتح در خصوص پیامبر (ص) می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ...؛ محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند». در زیارتنامه معصومین هم می‌خوانیم «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ».

وی ادامه داد: در برنامه‌های دینی نه فقط دین اسلام بلکه در تمام مکاتب، همگرایی نسبت به همفکران و واگرایی نسبت به دیگران یک مسئله عقلی است و همیشه در جامعه انسانی و بشری و بلکه در جوامع دیگر موجودات هم وجود دارد. یعنی ابراز تنفر از دشمن می‌کنند و در مقابل او موضع می‌گیرند و با جبهه خودی همراهی و دلسوزی می‌کنند. حج یکی از جایگاه‌های بلندی است که ندای تنفر از دشمنان باید در آن باشد.

نواب با اشاره به آیاتی که در ابتدای سوره توبه بیان شده و در آن بیزاری از مشرکین و کسانی که در مقابل پیامبر(ص) ایستاده و برای نابود کردن دین برنامه ریخته‌اند، در مکه پوست گندیده گوسفند را به صورت آن انسانِ کامل مالیدند، خاکستر بر روی ایشان ریختند، سنگ بر پای او زدند، دندان و پیشانی مبارکش را شکستند، عموی او را شهید و یاران او را اسیر کردند و ... گفت: در این آیات مطرح شده که باید در مقابل تفکر این افراد ایستاد.

وی با تأکید بر اینکه این دشمنی‌ها همین امروز هم هست، گفت: مگر دشمنان انقلاب در رسانه‌ها نسبت‌های ناروا به انقلاب و انقلابیون نمی‌دهند، مگر اسلام را زیر سؤال نمی‌برند و مگر همان کارهایی که گذشتگان آنها در برابر پیامبر انجام دادند امروز در مقابل رهبران پاک نظام اسلامی به کار نمی‌برند؟ گفت: آن روز توطعه می‌کردند امروز هم توطعه و جنگ و ترور می‌کنند. پیامبر أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ بودند. امامان انقلاب نیز در برنامه برائت از مشکرین و پیامی که به این برنامه می‌دادند، دفاع از مردم مظلوم و اتحاد قلمرو کشورهای اسلامی را مطرح می‌کنند و به صهیونیسم می‌تازند و در مقابل مردم مظلوم با مهربانی سخن می‌گویند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: خداوند در آغاز سوره توبه می‌فرماید این اعلان الهی است در روز بزرگ که خداوند و رسول خدا بیزار است از مشرکان؛ اکنون هم همینطور است و روح ایشان (پیامبر اسلام) از حرکات صهیونیسم کودک‌کش بیزار است.

وی ادامه داد: امام علی (ع) در وصیتشان می‌فرمایند ستمگر را دشمن و مظلوم را یار باشید؛ اگر رهبر نظام اسلامی در برنامه حج مسئله برائت از مشرکین را بیان می‌کند و می‌فرماید حج بدون برائت، حج نیست، برای این است که همه حج همگرایی دینی و برائت از مشرکین است و کسی که مسلمان است و با صهیونیست‌ها دست می‌دهد، اسلام را نشناخته است. باید از او پرسید وقتی نماز می‌خوانی و می‌گویی غیر المغضوب علیهم، این مغضوب‌های خدا چه کسانی هستند؟ مغضوبین ظالمین و ستمکاران هستند. اگر انسان نمازش را با معنا بخواند و عملکردش را بر طبق نماز که انسان را از فحشا و منکر دور می‌کند، قرار دهد با صهیونیسم دست دوستی نمی‌دهد. این افراد یا نماز را نفهمیده‌اند یا نماز نمی‌خوانند یا مفهوم مغضوبین را درک نکرده‌اند.

نواب تصریح کرد: اگر انسان دستورات دینی را عمل کند نمی‌تواند با مشرکین دست دوستی بدهد. در قرآن خداوند از گروهی که محبوب و گرهی که مغضوب خدا هستند، یاد می‌کند. محبوبان خدا مثل محسنین (کسانی که کمک‌های مومنانه می‌کنند)، متقین، مقسطین (کسانی که اهل عدالت هستند)، توابین (کسانی که از راه غیر صحیح باز می‌گردند)، صابرین، و ... هستند. مغبوضان خدا هم متجاوزان، فسادگران، پوشانندگان حق هستند. خداوند 13 گروه مغضوب و 9 گروه محبوب را مطرح کرده است از خدا می‌خواهیم محبوبان را بر مغضوبان حاکم کند و برائت از مشرکان سال به سال گسترش پیدا کند و بیداری که در جهان اسلام رخ داده است، روز افزون شود.

انتهای پیام
captcha