دولت سیزدهم رابطه با مردم را براساس «صداقت، صراحت، شفافیت» تنظیم کند
کد خبر: 3985691
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
حجت الاسلام اکرمی:

دولت سیزدهم رابطه با مردم را براساس «صداقت، صراحت، شفافیت» تنظیم کند

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه دولت سیزدهم باید از همان روز اول کاری بر مبنای «صداقت، صراحت، شفافیت» با مردم روبرو شود و با آنها صحبت کند، گفت: لازم است مشکلات کشور به طور واقعی برای مردم بیان شود و همانطور که قوای سه گانه و نیروهای مسلح باید دست در دست هم به یکدیگر کمک کنند، مردم هم به منزله صاحبان اصلی کشور باید بر مبنای تعاون و همیاری با هم رفتار کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مسئله کاهش اعتماد مردم به دولت و اقدامات دولت سیزدهم د راستای احیای اعتماد عمومی گفت: من مسائل کشور را اینگونه که عده ای تحلیل می کنند و مشکل را فقط از دولت می دانند و سایر عوامل مهم خارجی را در شرایط امروز بی تأثیر می دانند، قبول ندارم.

فشارهای تحمیلی امروز به کشور در طول این 43 سال بی سابقه بود

وی افزود: کشور ما در طول سال های پس از انقلاب شرایط گوناگونی اعم از جنگ و تحریم و فشار را به خود دیده اما الان بدترین شرایط را به لحاظ مشکلات تحمیل شده از بیرون داریم؛ کرونا دنیا را مورد هجمه قرار داده، تحریم های همه جانبه درآمد نفتی ما به را کمتر از نصف رسانده و در کنار اینها مشکلاتی از قبیل خشکسالی و گرمای بی سابقه را داریم و اگر منصفانه نگاه کنیم در طول این 43 سال کشور این قدر تحت فشار نبوده است.

اکرمی اظهار کرد: لذا مشکلات امروز کشور فقط ناشی از عملکرد یک دولت و یک قوه نیست بلکه بخشی عمده آن به دلیل بلایای طبیعی، بلایای جهانی و مشکلات سیاسی و اقتصادی تحمیل شده از بیرون به کشور است و لذا نمی توان بدون در نظر گرفتن این مؤلفه ها به راحتی قضاوت کرد و همه تقصیرها را گردن دولت انداخت.

امیدواری به حداقل رسیدن اختلافات قوا در دولت سیزدهم

حجت الاسلام اکرمی درباره وضعیت دولت آینده در مدیریت کشور گفت: من حداقل امیدوارم در دولت آینده دعواها و اختلافات امروز قوا دیگر مشاهده نشود و وحدت و انسجام و هماهنگی مطلوبی شکل بگیرد. یکی از مشکلات اصلی کشور که ریشه داخلی داشت همین اختلافات، دعواها و تنش های میان قوا بود که پیشبرد کارها و طرح ها را با مشکل مواجه می کرد.

عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز کرد: مسئله مهم دیگری که دولت سیزدهم باید از همان روز اول کاری اجرایی کند این است که با «صداقت، صراحت و شفافیت» با مردم روبرو شود و با آنها صحبت کند. دولت باید به مردم بگوید که لازم است از خانه های خالی مالیات گرفته شود، مصرف انرژی بهینه شود و پروتکل های بهداشتی بیشتر رعایت شود. در واقع هم دولت و هم مردم باید نکاتی را رعایت کنند تا بخشی از مشکلات کاهش پیدا کند و باید خواسته ها و مطالبات به صراحت بیان شود. سال گذشته 24 میلیون تن دور ریز موارد غذایی داشتیم که در صورت مصرف بهتر و رعایت این مسائل می توان شرایط بهتری داشت.

اکرمی تأکید کرد: به اعتقاد من گام اول برای کاهش مشکلات آینده، صراحت، صداقت و شفافیت دولت و مجموعه قوا با مردم است و در وهله اول باید مشکلات کشور به طور واقعی و بدون هرگوه پرده پوشی برای مردم بیان شود و همانطور که قوای سه گانه و نیروهای مسلح باید دست در دست هم به یکدیگر کمک کنند، مردم هم به منزله صاحبان اصلی کشور باید بر مبنای تعاون و همیاری با هم رفتار کنند.

همه قوا و نهادها ابتدا عملکرد خود را بررسی کنند

رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری درباره فرصت های هماهنگی و یکدست شدن قوای سه گانه با حضور دولت سیزدهم گفت: من این سخن را قبول ندارم، همین الان مجلس و نمایندگان هنوز دولت سیزدهم بر سر کار نیامده، از انتظارات خود از دولت سیزدهم سخن می گویند. مجلس باید اصلاح را از خودش شروع کند و ببیند در این یکسال اخیر چه کار کرده است؛ آیا راه حل و طرح های کارشناسی ارائه داده یا فقط دولت را متهم کرده است؟

وی اضافه کرد: باید همه قوا و مسئولان دور یک میز بنشینند و کارنامه عملکرد خود را ارائه دهند. بهتر است برای همه ادوار مجلس یک تحقیق و تفحص بگذاریم تا ببینیم خود مجالس چگونه عمل کرده اند یا وقتی رهبر معظم انقلاب سخن از جفا و ظلم به برخی نامزدهای انتخابات در جریان عدم احراز صلاحیت ها فرمودند و بر جبران این اتفاق تأکید کردند چه کسی مسئولیت این اتفاق را پذیرفت و آن را جبران کرد؟

حجت الاسلام اکرمی اظهار کرد: بهتر است هر دستگاهی خودسازی و انتقاد را اول از خودش شروع کرده و عملکرد خود را بررسی کند و الا با فرافکنی و انداختن تقصیرها به گردن دیگری هیچ یک از مشکلات کشور حل نمی شود و اتفاقا این باعث سلب اعتماد مردم به همه قوا می شود چون مردم می بینند هیچ یک از قوا و نهادهای حاکمیتی مسئولیت کار خود را نمی پذیرند.

انتهای پیام
captcha