نماز جمعه تجلی بُعد اجتماعی اسلام است
کد خبر: 3985849
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
امام‌جمعه سلطانیه:

نماز جمعه تجلی بُعد اجتماعی اسلام است

امام‌جمعه سلطانیه گفت: نماز جمعه تجلی اسلام اجتماعی، تقویت‌کننده جبهه حق، زبان گویا و تربیون مردم و کانون امید، نشاط، مطالبه‌گری و آگاهی‌بخشی است.

نماز جمعه تجلی بعد اجتماعی اسلام استبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعمران حسینی‌نسب، امام‌جمعه سلطانیه، اول مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه سلطانیه، با اشاره به اینکه دولت جدید حدود 10 روز دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد، اما با انبوهی از مشکلات روبه‌رو است، اظهار کرد: ۲۰ شهر و ۷۰۰ روستای خوزستان که در هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم مبارزه با دشمن بودند، بنا به دلایلی با کم‌آبی مواجه است.

وی با بیان اینکه بی‌ثباتی بازار، گرانی‌های لجام گسیخته که در روزهای پایانی دولت نیز ادامه دارد، دیگر مشکل دولت جدید است، اضافه کرد: نمونه این بی‌ثباتی‌ها در بازار سیمان مشاهده می‌شود و هر کسیه سیمان به ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. گرانی سیمان به‌خاطر قطعی برق بهانه‌ای بیش نیست؛ چراکه صنعت برق اعلام کرده قطعی برق فقط یک درصد در تولید سیمان تأثیر داشته است.

خطیب جمعه سلطانیه با بیان اینکه اگر هر کیسه سیمان ۷۰ هزار تومان شود، پس قیمت مسکن به کجا خواهد رسید، تأکید کرد: اگر قطعی برق عامل گرانی سیمان بود، حالا که مشکل قطعی برق حل شده، باید سیمان به قیمت قبلی برگردد. دولت جدید باید با کار و تلاش جهادی و رفع مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان و توجه به اقشار ضعیف، وضعیت را به نفع مردم تغییر دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه مشکلات توجیه می‌شود، و توجیه‌ها و بهانه فقط در گرانی‌ها نیست، تصریح کرد: به نتیجه نرسیدن برجام را هم یک روز به ترامپ و یک روز به مصوبه مجلس نسبت دادند، نتیجه نافرجام برجام و لغو نشدن تحریم‌ها، اعتماد و اتکا به دشمن بود، پس دنبال بهانه دیگر نگردید.

وی با گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور شد: اولین نماز جمعه به امامت پیامبر اکرم(ص) در ۱۲ ربیع‌الاول سال اول هجرت در مدینه و اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پنجم مرداد یعنی بعد از پنج ماه از پیروزی انقلاب اسلامی اقامه شده است، هم اقدام پیامبر اکرم(ص) و هم اقدام حضرت امام خمینی(ره) در اقامه نماز جمعه در اولین فرصت، نشانه اهمیت نماز جمعه در اسلام است.

حسینی‌نسب با بیان اینکه نماز جمعه همیشه مردمی و همیشه انقلابی بوده و خواهد بود، افزود: نماز جمعه تجلی اسلام اجتماعی، تقویت‌کننده جبهه حق، زبان گویا و تربیون مردم و کانون امید، نشاط، مطالبه‌گری و آگاهی‌بخشی است.

وی به فلسفه وجود خطبه در روز جمعه اشاره کرد و گفت: علت قرار دادن خطبه در روز جمعه برای این است که خطیب هم مردم را با موعظه به اطاعت خدا تشویق و از گناه و معصیت نهی کند و هم مردم را نسبت به مسائل جهان و آنچه که به مصلحت و ضررشان است، آشنا کند، دو خطبه نماز جمعه جایگزین دو رکعت نماز است.

امام‌جمعه سلطانیه با بیان اینکه با توجه به آیات آخر سوره جمعه، عجله کردن برای رفتن به نماز جمعه و ترک هر کاری که مانع رسیدن مردم به نماز جمعه است، دستور خداوند است، ادامه داد: ائمه معصومین(ع) نیز که به‌خاطر کنار نهاده شدن از حکومت امکان اقامه نماز جمعه نداشتند، ولی در نمازهای جمعه شرکت می‌کردند.

وی با گرامیداشت ۱۸ ذی‌الحجه سالروز اعلان امامت و ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و روز عید غدیر، به اهمیت این روز اشاره کرد و افزود: در اهمیت ولایت و امامت همین بس که خداوند به پیامبر اسلام(ص) هشدار می‌دهد که اگر ولایت امیرالمؤمنین امام علی(ع) را ابلاغ نکند، رسالت خدا را انجام نداده و در واقع پایان رسالت پیامبر(ص) وابسته به ابلاغ ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی(ع) بود.

حسینی‌نسب با تأکید بر اینکه برای بزرگداشت غدیر نباید به جشن‌های ساده اکتفا شود و بلکه طبق دستور پیامبر در خطبه غدیر، باید ماجرای غدیر حتی برای فرزندان بیان و پیام غدیر به جامعه منتقل شود، گفت: ولایت‌پذیری و ولایت‌محوری و سبک زندگی علوی پیام غدیر است.

وی به سالروز تصویب کاپیتولاسیون در سوم مرداد سال ۱۳۴۳ در ایران اشاره کرد و با بیان اینکه با این مصوبه، اتباع آمریکایی برای هر نوع جنایت در ایران مصونیت قضایی پیدا می‌کردند و دادگاه‌های ایران حق محاکمه آنان را نداشت، یادآور شد: این نهایت وابستگی رژیم پهلوی بود که در برابر آمریکا، ملت ایران را تحقیر می‌کرد.

انتهای پیام
captcha