تغییر گفتمان را بپذیریم / ضرورت بازشناسی هویت ایرانی ـ اسلامی
کد خبر: 3985896
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱

تغییر گفتمان را بپذیریم / ضرورت بازشناسی هویت ایرانی ـ اسلامی

حافظ کل و دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن با بیان اینکه در عصر حاضر باید تغییر گفتمان را بپذیریم و برای آن برنامه و طرح داشته باشیم، اظهار کرد: باید دید چگونه می‌توان کلام قرآن و مفاهیم آن را با ذائقه امروز مردم متناسب کرد.

مسعود اکبری، حافظ کل و دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه به ایجاد انگیزه در روزهای پس از مسابقات قرآن را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای این روزها باید برنامه داشت و متسابق را به حال خود رها نکرد. مسابقات قرآن اوقاف فرصت خوبی است تا ظرفیت دیگر شهرستان‌ها و حتی روستاها کشف و نسبت به آموزش تخصصی آنان اقدام شود.

وی در تشریح حوزه‌های دیگر ایجاد انگیزه به تغییر گفتمان اشاره و تصریح کرد: در عصر حاضر باید تغییر گفتمان را بپذیریم و برای آن برنامه و طرح داشته باشیم. باید دید چگونه می‌توان کلام قرآن و مفاهیم آن را با ذائقه امروز مردم متناسب کرد. ذائقه امروز عموم مردم در چهار موضوع روانشناسی، ادبیات، ارتباطات و مباحث اقتصادی خلاصه می‌شود که همه این محورها زیرمجموعه فلسفه است و شاهدیم در تاریخ بسیاری از شعرا و حکما، فیلسوف بودند. جای بسی خرسندی است که مردم به واسطه داشتن وقت کافی در خصوص بنیادی‌ترین مسائل زندگی که قبل از کرونا به واسطه پذیرش مسئولیت وقت فکر نداشتند، سؤال می‌کنند.  

این حافظ کل قرآن ادامه داد: روح مردم ایران با شعر و ادبیات عجین است و کمتر ایرانی به ادبیات علاقه ندارد و این روزها نیز مخاطب بیشتری نسبت به قبل را به خود اختصاص داده است. اشعار شعرایی همچون حافظ، مولانا، سعدی و حتی شعرای معاصر جذابیت خاص خود را برای عموم مردم دارد. برقراری ارتباط و داشتن مهارت رفتاری و کلامی بسیار حائز اهمیت است و این نیاز در دوران کرونا تشدید شد. این ارتباط در فضای مجازی و حقیقی از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از این مهم به‌راحتی گذشت. فراگیر شدن بیماری کووید 19 و محدود شدن ارتباط‌های فیزیکی باعث شد تا ارتباطات مجازی گسترش پیدا کند و این گسترش بدون آموزش تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

اکبری با بیان اینکه آیات قرآن باید در قالب این چهار محور (روانشناسی، ادبیات، ارتباطات و اقتصاد) برای مردم بازگو شود، اظهار کرد: مباحث روان‌شناختی و دیگر محورها در قرآن آمده است و امروز ما به این گفتمان نیاز داریم. باید قبول کرد حوصله مردم اندک است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید مبانی قرآنی و دینی را انتقال داد. اگر بتوان اصلی‌ترین مبانی الهی را در کمترین زمان و با سرعت بالا منتقل کرد، قطعاً موفق خواهیم شد. چراکه با گسترش این بیماری وقت بسیار است و همین عامل باعث شده تا وقت‌ها و فرصت‌ها هرز رود و چون در دایره ارتباطی خارجی محدود شدند به فضای مجازی روی آوردند.

وی همچنین بازشناسی هویت ایرانی ـ اسلامی را اهم نیاز امروز جامعه دانست و با ابراز تأسف از اینکه این هویت به شدت خدشه‌دار شده است، اضافه کرد: در 6 آیه از کلام وحی دقیقاً ایرانیان را مورد تمجید و تعریف قرار داده است، اگر آیات درست تبیین شود قطعاً دودستگی‌ها، تفرقه‌ها، اختلافات بین سلایق مردم از بین خواهد رفت. برای رفع اختلاف سلیقه‌ها و ایجاد وحدت رویه مسئولان نقش به‌سزایی دارند.

این حافظ کل در پایان اظهار کرد: دولت جدید باید اعتماد را به جامعه بازگرداند. عموم شهروندان با شرایط بیماری، تورم و گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند باید با استفاده از آیات قرآن نسبت به رفع مشکلات مردم اهتمام داشت و به واسطه همین آیات الهی حال آنان را خوب کرد. رسالت جامعه قرآنی نیز در کنار نخبه‌پروری، این است که با طرح و برنامه گامی در راستای حال خوب مردم بردارند.

انتهای پیام
captcha