نیازمند تغییر نگاه در موسیقی اصیل هستیم/ موسیقی نواحی هویت ماست
کد خبر: 3986101
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
ابراهیم کهندل‌پور:

نیازمند تغییر نگاه در موسیقی اصیل هستیم/ موسیقی نواحی هویت ماست

ابراهیم کهندل‌پور، خواننده موسیقی نواحی بیان کرد: نگاه‌ها به موسیقی نواحی باید اندکی جدی‌تر و از حالت جشنواره‌ای بیرون بیاید. بعد از جشنواره نباید هنرمندان به حال خود رها شوند. این نوع موسیقی هویت ماست و نباید اجازه داد که بعضی از موسیقی‌هایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد جای موسیقی نواحی و اصیل ما را بگیرد.

موسیقی نواحی هویت ماستبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در برنامه امشب «ایل بانگ» از سری برنامه‌های موسیقی نواحی در رادیو فرهنگ که به موسیقی قشقایی و آلبوم تازه منتشر شده «یاغه» اختصاص داشت؛ صادق چراغی با ابراهیم کهندل‌پور، خواننده موسیقی نواحی به گفت‌وگو پرداخت.

چراغی در ابتدای این برنامه با اشاره به متن دامون شش‌بلوکی در این آلبوم بیان کرد: به گفته او در مقدمه‌ این آلبوم، شیوه آواز و نوازندگی آقای کهندل‌پور به سبک حسینقلی‌خان ملقب به صمصام‌السلطنه استوار شده است. صمصام‌السلطنه نوازنده و آوازخوانی متبحر و صاحب سبک در آواز و ساز چگور قشقایی بوده است. این شیوه از گذشتگان به صمصام انتقال یافته است. این آلبوم به روایات و آفرینش‌های موسیقی و  ادبی قشقایی پرداخته است.

سپس مهمان برنامه ابراهیم کهندل‌پور شرح داد: من حدود سه دهه در زمینه موسیقی قشقایی فعالیت دارم. موسیقی در خانواده ما به صورت موروثی به فرزندان منتقل می‌شد.  من در 23 سالگی با خانواده شادروان گرگین‌پور آشنا شدم و به این ترتیب وارد فعالیت حرفه‌ای شدم.

خواننده آلبوم «یاغه» با بیان اینکه در این آلبوم سعی شده است چهارچوب‌ها و اصالت‌ها حفظ شود، گفت: در این اثر اندکی رنگ کار تغییر کرده است. این آلبوم از کوارتت زهی استفاده شده است که ممکن است کمی به گوش افراد غیرقشقایی متفاوت باشد. تنظیم کننده این اثر آقای فردین رستمی که خود نیز قشقایی و دانش آموخته موسیقی است. دوستداران این سبک از موسیقی می‌توانند این آلبوم را از فروشگاه بتهوون به صورت نسخه فیزیکی و از سایت بیپ‌تونز نسخه اینترنتی آن را تهیه کنند.

وی بیان کرد: امیدوارم نگاه‌ها به موسیقی نواحی اندکی جدی‌تر شود؛ نگاه‌ها باید از حالت جشنواره‌ای بیرون بیاید. نباید به این صورت باشد که بعد از جشنواره هنرمندان به حال خود رها شوند. امیدوارم که در دولت جدید این دیدگاه از چند جنبه تغییر کند. مقداری چتر حمایتی نسبت به هنرمندان موسیقی نواحی گسترده‌تر کنند و به وضعیت اقتصادی اساتید مطرح این حوزه توجه بیشتری شود. مخصوصا در این دوران موسوم به کرونا که راه‌های درآمدی بسته شده است.

کهندل‌پور ادامه داد: عمده مشکل ما بودجه مورد نیاز برای انتشار آثار فاخر است. به هرحال انتشار یک آلبوم هزینه‌های بسیاری دارد. من از دوستان و علاقه‌مندان موسیقی نواحی درخواست می‌کنم که مثل بقیه ژانرها که اسپانسر دارند؛ از این نوع موسیقی نیز حمایت کنند. حضور آنها می‌تواند گره‌گشا باشد و به پیشرفت و توسعه موسیقی نواحی کمک شایانی کند. البته همه اینها در کنار کمک‌هایی که مسئولان دولتی باید انجام دهند معنا پیدا می‌کند.

این خواننده موسیقی نواحی تصریح کرد: پیشنهاد شخصی من این است که ما باید یک انجمنی با عنوان «انجمن موسیقی نواحی» داشته باشیم تا به مشکلات و دغدغه‎‌های فعالان این حوزه بپردازد. حتی اگر در بخش کشوری هم امکان آن نباشد در هر استان به وجود بیاید تا به مشکلات هنرمندان آن حوزه رسیدگی شود.

 کهندل‌پور در پایان بیان کرد: پیام من به جوان‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند این است که اگر این نوع موسیقی را انتخاب کردند؛ مستلزم کار، وقت و شیکبایی بیشتر است. قطعا با این انتخاب می‌توانند به جامعه خود خدمت کنند چرا که موسیقی نواحی هویت ماست و نباید اجازه داد که بعضی از موسیقی‌هایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد جای موسیقی نواحی ما را بگیرد.

انتهای پیام
captcha