اختلاف اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر تداوم حضور آمریکایی‌ها
کد خبر: 3986311
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴

اختلاف اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر تداوم حضور آمریکایی‌ها

درحالی که مسئول روابط خارجی حکومت اقلیم کردستان عراق تصریح کرده که از خروج نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی حمایت نمی‌کند، نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که دیگر نیازی به حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور ندارد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، صفین دزه‌ای، مسئول روابط خارجی حکومت اقلیم کردستان عراق تصریح کرد که این حکومت از خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق حمایت نمی‌کند، وی دلایل این عدم حمایت را بی‌ثباتی عراق، دخالت سایر کشورها در امور داخلی و عدم وجود توانایی لازم در نیروهای نظامی عراق برای دفاع از این کشور در برابر تهدیدهای موجود معرفی کرد.

دزه‌ای در ادامه افزود: ادامه حضور نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به دلیل وجود خلأ امنیتی در مناطقی که نیروهای پیشمرگه و نیروهای عراقی را جدا می‌کند، ضروری است چرا که جنگجویان داعش به سهولت قادر به بهره‌برداری از این ضعف هستند.

وی خاطرنشان کرد که خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 زمینه را برای ظهور داعش و تصرف مناطق وسیعی از این کشور توسط این گروه هموار کرد و این اتفاقی است که می‌تواند دوباره تکرار شود.

این اظهارات هم‌زمان با تصریحات نخست‌وزیر عراق مصطفی الکاظمی - قبل از سفر فردا، دوشنبه به پایتخت آمریکا، واشنگتن - صورت گرفت.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرده است که کشورش دیگر برای مقابله با داعش به نیروهای میدانی آمریکایی احتیاج ندارد و افزود که بازه زمانی حضور رسمی این نیروها به نتیجه گفت‌وگوها با مقامات آمریکایی بستگی خواهند داشت.

الكاظمي در مصاحبه با آسوشيتدپرس تأکید کرد که نيازي به نيروي رزمی خارجی در خاك عراق نيست و افزود كه نيروهای امنيتی و ارتش عراق قادر به دفاع از كشور بدون نيروهای ائتلاف تحت رهبری آمريكا هستند.

در همین حال گروه‌های مقاومت عراق نیز خواهان خروج کامل نیروهای نظامی خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

انتهای پیام
captcha