اُفت شدید متسابقان قرآن جبران شود / ضرورت برپایی همایش‌های قرآنی
کد خبر: 3988114
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸
گزارش ایکنا از مسابقات قرآن سپاه؛

اُفت شدید متسابقان قرآن جبران شود / ضرورت برپایی همایش‌های قرآنی

بیستمین دوره مسابقات سراسری نیمه‌نهایی قرآن کریم ویژه بانوان شاغل سپاه روز دوشنبه، 11 مرداد با حضور 90 شرکت‌کننده برگزار شد و بررسی نقاط ضعف از سوی خبرگزاری ایکنا و برطرف کردن آن می‌تواند به ارتقای سطح متسابقان قرآنی استان در مرحله کشوری کمک کند.

اُفت شدید متسابقان قرآن جبران شود / ضرورت برپایی همایش‌های قرآنی

بیستمین دوره مسابقات سراسری نیمه‌نهایی قرآن کریم ویژه بانوان شاغل سپاه روز دوشنبه، 11 مرداد با حضور 90 شرکت‌کننده در رشته‌های قرائت شامل ترتیل و تحقیق و در رشته‌های حفظ ۳ جزء، ۵ جزء، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل و رشته مفاهیم برگزار شد.

سرهنگ محمد گودرزی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه روح‌الله استان مرکزی، در حاشیه برگزاری این مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مسابقات قرآن این نهادانقلابی است سال‌ها در حال برگزاری است و مورد توجه کارکنان و خانواده آنان قرار گرفته است.

وی شیوع کرونا را مهم‌ترین دلیل عدم برگزاری دوره‌های حضوری آموزش قرآن بیان کرد و افزود: قبل از شیوع این بیماری آموزش قرآن در رشته‌های مختلف انجام می‌شد و به‌دنبال برگزاری این دوره‌ها شاهد رشد قرآن‌آموزان در رده‌های سنی بوده‌ایم، پس از اتمام کرونا باردیگر دوره‌های حضوری آموزش کلام وحی جدی‌تر از سال‌های قبل دنبال خواهد شد.

گودرزی ظرفیت فضای مجازی را فرصتی برای گسترش مبانی قرآنی دانست و بیان کرد: خوشبختانه این ظرفیت در سطح کشور مورد استفاده بهینه در حوزه قرآن و ترویج معارف دینی قرار گرفته است. سپاه تلاش دارد در کنار مأموریت خود توسعه و ترویج فرهنگ قرآن بین کارکنان را نیز دنبال کند و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کند.

اُفت محسوس شرکت‌کنندگان در مسابقات

اعظم تشیعی‌فرد، داور ملی مسابقات قرآن اوقاف و داور این مرحله از مسابقات سپاه، سطح برگزاری مسابقات را بسیار پایین توصیف کرد و افزود: بنده چندین سال داور مسابقات سپاه هستم و متأسفانه هر سال نسبت به سال قبل سطح متسابقان با اُفت همراه بود. برای ارتقای سطح متسابقان با شرایط کرونایی بهترین راه برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی است که نیروهای نظامی و انتظامی باتوجه به محدودیت‌ها و حساسیت کاری خیلی موافق برگزاری کلاس در فضای مجازی نیستند. در حالیکه برای جبران این امر باید فکری شود.

اُفت شدید متسابقان قرآن جبران شود / ضرورت برپایی همایش‌های قرآنی

وی ادامه داد: باید پذیرفت در شرایط فعلی و شیوع کرونا، فضای مجازی تنها راه ارتقای سطح متسابقان و قرآن‌آموزان است. باید از تمام ظرفیت خود استفاده کنیم تا نسبت به دیگر استان‌ها درجا نزنیم. اگر کلاس‌های مجازی در شبکه‌های داخلی و مورد تأیید مسئولان، برگزار شود قطعاً شاهد پیشرفت شاغلان در مجموعه‌های نظامی خواهیم بود.

تشیعی‌فرد با بیان اینکه مسابقات قرآن باید به سمت یک‌پارچه شدن پیش رفته و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود، اظهار کرد: اگر ادارات، سازمان‌ها و نهادها با یکدیگر هماهنگ شده و مسابقات را ادغام کنند، بدون شک رقابت سالم شکل گرفته و افراد راه‌یافته به مراحل بعد قوی‌تر هستند. متأسفانه در مسابقات سپاه فقط یک نفر حدنصاب را کسب و به مرحله بعد راه یافت.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری مسابقات علاقمند کردن کارکنان و شاغلان در دستگاه‌ها و ارتقای سطح آنان است. علاقه که وجود دارد و به دلیل عدم ارتقا در همان سطح باقی می‌مانند. وقتی متسابق آموزش ندیده در مسابقات شرکت می‌کند، عملاً گواه براین است که مسابقات در حال فرمایشی شدن پیش می‌رود.

برگزاری آموزش قرآن ویژه شاغلان با حساسیت همراه است

معصومه حیدری، مشاور بانوان نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه روح‌الله استان مرکزی، شیوع کرونا را مهم‌ترین عامل اُفت متسابقان مسابقات قرآن سپاه بیان کرد و افزود: پس از فراگیر شدن بیماری کرونا تمام کلاس‌های حضوری قرآن تعطیل شد، در مدت 18 ماه گذشته هیچ کلاس قرآنی در سپاه به دلیل حفظ سلامتی کارکنان و مجموعه این نهاد برگزار نشد.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی یکی از راهکارهای ارتقای سطح متسابقان قرآن در رشته‌های مختلف است، اما در مجموعه‌های نظامی این اقدام باید با دقت، حساسیت و محدودیت انجام شود، بیان کرد: اگر قرارست دوره آموزشی حتی در حوزه قرآن برگزار شود، باید از طریق شبکه‌های داخلی همچون ایتا و سروش باشد که اخذ مجوز نیز با سختی‌هایی همراه است.

حیدری شاغل بودن بانوان را از دیگر دلایل اُفت شرکت‌کنندگان سپاه در مسابقات قرآن دانست و تصریح کرد: بانوان شاغل در سپاه در کنار وظیفه مادری و خانه‌داری باید تمرین قرائت و یا حفظ را نیز داشته باشند که این امر کمی ارتقای سطح آنان را با مشکل مواجه می‌کند. حال اگر بتوان در فضای مجازی برای آنان کلاسی برگزار کرد، قطعاً شاهد رشد آنان در رشته‌های مختلف قرآنی هستیم.

وی اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های قرآن به صورت حضوری فقط در سطح شهر اراک به‌علت تعدد بالای بانوان شاغل امکان‌پذیرست، اما این امکان برای بانوان شاغل در شهرستان‌ها به علت تعداد کم آنان وجود ندارد که برای ارتقای سطح این افراد می‌توان از مؤسسات قرآن کمک گرفت. امیدست با برگزاری دوره‌های حضوری و مجازی سال آینده مسابقاتی در سطح بالاتر برگزار شود.

تلاوت‌ها نشان از عدم تمرین داشت

عائده محبی، داور این دوره از مسابقات قرآن سپاه، نظم برگزاری مسابقات را قابل قبول توصیف کرد و افزود: متأسفانه سطح مسابقات نسبت به سال گذشته اُفت محسوسی داشت، حتی مرتلان 2 سال قبل که با تمرین در مسابقات حاضر شده بودند از سطح بسیار بهتری نسبت به امسال برخوردار بودند.

اُفت شدید متسابقان قرآن جبران شود / ضرورت برپایی همایش‌های قرآنی

وی با اشاره به اینکه نوع تلاوت مرتلان نشان از عدم تمرین آنان داشت، اظهار کرد: به نظر می‌رسید بانوان شرکت‌کننده در مسابقات تمرین را رها کرده و برای کسب موفقیت تلاشی نکرده‌اند. برای موفقیت هرچه بیشتر متسابقان در رشته‌های مختلف باید کلاس برگزار شود تا دانش قرآنی آنان همواره به روز باشد. بنده ماه مبارک رمضان سال‌های 97 و 98 سپاه کلاس داشتم و در این مدت پیشرفت بانوان عالی بود، اما وقتی فاصله ایجاد شده و تمرین‌ها رها می‌شود دانسته‌های قبلی نیز فراموش می‌شود. در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا فعالیت‌ها و آموزش‌های قرآن باید از طریق فضای مجازی صورت گیرد.

محبی ضرورت ورود جدی به فضای آموزش مجازی قرآن را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای توسعه فرهنگ و فعالیت قرآنی باید دست از سهل‌انگاری برداشت، ورود به مسابقات مستلزم پیش‌زمینه‌هایی است که باید فراهم شود، صرف برگزاری به‌صلاح جامعه نیست و متأسفانه در برخی دستگاه‌ها شاهدیم این اتفاق در حال رخ‌دادن است. اگر قرارست دستگاه‌های مختلف مسابقات قرآن با خروجی مطلوب داشته باشند باید به برگزاری دوره‌های حضوری و مجازی با استمرار در طول سال اقدام کنند. برپایی دوره آموزشی یک ماه قبل از مسابقات بازدهی لازم را نخواهد داشت.

ضرورت برگزاری همایش‌های قرآنی

زینب حیدری، حافظ کل قرآن و تنها راه‌یافته بخش بانوان به مرحله نهایی مسابقات قرآن سپاه، اظهار کرد: زحمات این مجموعه در حوزه قرآن را نمی‌توان منکر شد، اما برای ارتقای بیشتر کارکنان و فعالان شاغل در سپاه در رشته‌های مختلف قرآن باید از مربیان مجرب استفاده شود. این نهاد باید انتظار قرآنی خود را از کارکنان بالا برد. چراکه بالا بودن انتظار مجموعه به تلاش بیشتر قرآنیان منتج می‌شود.

حیدری ضرورت برگزاری همایش‌های مختلف قرآنی در سطح شهر، برگزاری کارگاه، بازدید و آشنایی فعالان سپاه با مجموعه‌ها و اساتید قرآنی استان و حتی کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: برپایی محافل قرآنی ویژه بانوان در سطح شهر کم است و دستگاه‌های متولی و دیگر ارگان‌ها باید نسبت به برگزاری این محافل اهتمام بیشتر داشته باشند.

حیدری با اشاره به اینکه مشغله بانوان در منزل، تصریح کرد: بانوان شاغل در سازمان‌ها و دستگاه‌ها زمان کمتری نسبت به آقایان برای ارتقای سطح قرآنی خود دارند و ارتقای سطح باید در طول سال و در مدت زمان‌های کم انجام شود، تا بانوان هم به به وظیفه مادری و همسرداری خود برسند و هم به آموزش و ارتقای سطح قرآنی. همچنین استفاده از قراء و حافظان ملی و بین‌المللی می‌تواند به پیشرفت شاغلان کمک کند.

فعالیت‌های سپاه پاسداران در سطح کشور و همچنین سپاه روح‌الله در استان از دید هیچ شهروندی پوشیده نیست و انجام خدمات این مجموعه در عرصه‌های مختلف همچون محرومیت‌زدایی، کمک به کادر درمان و ... قابل تقدیرست، گزارش‌های صورت گرفته از سوی خبرگزاری ایکنا گامی برای رفع نقاط ضعف و داشتن فضای قرآنی مناسب است، بررسی نقاط ضعف و برطرف کردن آن می‌تواند به ارتقای سطح متسابقان قرآنی استان در مرحله کشوری کمک کند. امیدست با برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی شاهد ارتقای سطح شرکت‌کنندگان در این مجموعه در سال‌های آینده باشیم.

انتهای پیام
captcha