شکوه اتحاد زائران اربعین به روایت محقق دانشگاه آکسفورد + فیلم
کد خبر: 3993452
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵

شکوه اتحاد زائران اربعین به روایت محقق دانشگاه آکسفورد + فیلم

پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد گفت: توصیه من به زائران اربعین این است که اتحاد خود را حفظ کرده و به دلیل مسائل تاریخی، دینی و منطقه از یکدیگر جدا نیفتند و نگذارند که این مسائل مانعی برای رسیدن به آنچه می‌خواهند، شود.

به گزارش ایکنا، مراسم اربعین به عنوان یکی از بزرگترین اجتماعات انسانی، هر ساله زائران و عاشقان امام حسین(ع) را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کند.
با این همه و برخلاف تصور، حضور در پیاده‌روی اربعین تنها مختص به شیعیان و مسلمانان نیست و هر ساله غیرمسلمانانی هم از سراسر جهان در این گردهمایی شرکت می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که این مراسم تنها از یک برنامه صرفاً مذهبی خارج شده و به نوعی به نماد فرهنگی مسلمانان در جهان تبدیل شده است.

توبی ماتیسن(Toby Matthiesen)، محقق سیاست تطبیقی و روابط بین‌الملل با تمرکز بر خاورمیانه است. وی هدف خود را از تحقیق و تدریس، مطالعه ارتباطات بین خاورمیانه و جهان اسلام  و همچنین با اروپا، روسیه، آسیا و ایالات متحده می‌داند. در ویدئوی زیر اظهارات وی در مورد اربعین در حاشیه سمیناری بین‌المللی در عراق را مشاهده‌ می‌کنید.

در این ویدئو توبی ماتیسن، پژوهشگر ارشد بخش روابط بین‌الملل خاورمیانه در دانشگاه آکسفورد در مورد دیدار خود از عراق گفت که این دومین دیدار من از این کشور است اما اولین اقامت طولانی‌مدت من در کربلا است.

ماتیسن در پاسخ به این سؤال که تفاوتی بین اولین دیدار و بازید فعلی‌ وجود دارد، گفت: آخرین دیدار من، سال گذشته بود اما به طور کلی کاملاً تحت تأثیر وضعیت به خصوص اینجا در مکان حرم مقدس قرار گرفتم. احساس کردم به گرمی مورد استقبال قرار گرفتم.

وی در مورد این گردهمایی تصریح کرد: افراد بسیار جالبی را در اینجا ملاقات کردم. میزبانی بسیار خوبی از ما شد و موقعیت خوبی برای بازدید از اینجا به دست آمد.

ماتیسن ادامه داد: مطمئن نیستم که در موقعیتی باشم که به مردم عراق پیامی بدهم. توصیه من این است که اتحاد خود را حفظ کرده و به دلیل مسائل تاریخی، دینی و منطقه از یکدیگر جدا نیفتند و نگذارند که این مسائل مانعی برای رسیدن به آنچه می‌خواهند، بشود.

این محقق مسائل خاورمیانه گفت: من از تعداد افرادی که موفق به حضور در این مراسم شدند، بسیار شگفت‌زده شدم و اینکه این بارگاه چطور برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان مکانی دلپذیر باشد و در عین حال جایگاه خود را به عنوان یک مکان تاریخی حفظ کند.

وی با تأیید اینکه به دیگران توصیه می‌کند که به عراق بیایند، گفت: متأسفانه همچنان دولت‌ها در مورد دیدار از عراق هشدار می‌دهند و سفر به اینجا مشکل است. اما به طور کلی مردم بسیار رفتار دوستانه‌ای دارند و مهمان‌نوازند و این بسیار موضوع مهمی است.

ماتیسن در پایان تصریح کرد: در صورتی که فرصت دیگری برای سفر به عراق داشته باشم به این کشور می‌آیم.

انتهای پیام
captcha