شرایط اعزام زائران اربعین اعلام شد/ موکب‌داران هوایی راهی اربعین می‌شوند
کد خبر: 3995605
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
رئیس ستاد اربعین حسینی:

شرایط اعزام زائران اربعین اعلام شد/ موکب‌داران هوایی راهی اربعین می‌شوند

رئیس ستاد اربعین حسینی با اعلام اینکه مقرر شده فقط موکب‌داران و اعضای کمیته‌هایی که در عراق وظایفی دارند برای مراسم پیاده‌روی اربعین عازم عراق شوند، گفت: از تمام زائران هنگام بازگشت تست pcr گرفته می‌شود.

شرایط اعزام زائران اربعین اعلام شد/ موکب‌داران هوایی راهی اربعین می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین حسینی، امروز دوشنبه 15 شهریورماه در جمع خبرنگاران به تشریح روند اعزام 30 هزار سهمیه زائران اربعین حسینی سال جاری پرداخت و اعلام کرد: از چند ماه قبل با توجه به روند بیماری کرونا موضوع پیاده‌روی اربعین در دستور کار مسئولان کشور ایران و عراق قرار گرفت. با توجه به وضعیتی که وجود دارد، کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور و ستاد مرکزی اربعین با حضور مسئولان وزارت بهداشت موضوع را مورد بررسی قرار داد و پیشنهاد شد کسانی که دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند در صورت موافقت عراق امسال در مراسم اربعین  شرکت کنند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه این موضوع در ستاد ملی مدیریت کرونا مطرح و اعلام شد در صورتی که کشور عراق شرایط خود را اعلام کند امسال در مراسم اربعین شرکت خواهیم کرد، گفت: دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی لازم در داخل مرزهای ایران و عراق نیز تهیه شد. در ادامه مسئولان وزارت بهداشت و وزارت کشور عراق با حضور مسئولان سفارت ایران جلسه تشکیل دادند و با کلیات موضوع حضور زائران ایرانی در اربعین موافقت شد اما این موافقت به بررسی روند بیماری و تصویب دولت عراق منوط شد تا اینکه روز گذشته دولت عراق به ما اعلام کرد که حداکثر ۳۰ هزار ایرانی در اربعین شرکت کنند.

رئیس ستاد اربعین حسینی ادامه داد: شروط دولت عراق برای حضور زائران ایرانی در اربعین داشتن تست منفی PCR  ؛‌72 ساعت قبل از عزیمت و انجام سفر صرفاً به صورت هوایی بود. براساس همین اعلام امروز ما جلسه تشکیل داده و این مسئله را بررسی کردیم.

وی اعلام کرد: با در نظر گرفتن اولویت سلامت مردم، تصمیم گرفتیم که ۳۰ هزار نفر سهمیه اربعین در قالب موکب‌داران که همه ساله در کشور عراق خدمت می‌کردند و اعضای کمیته‌هایی که در عراق وظایفی دارند ساماندهی و اعزام شوند چراکه این عدد قابل توزیع در کشور نبود و موجب تبعیض‌هایی بود.

ذوالفقاری اضافه کرد: امسال بنا داشتیم که ۱۰۰ هزار نفر از خادمان در اربعین شرکت کنند که مجموعا ۳۰ هزار نفر سهمیه به ایران داده شد.

وی در ادامه گفت: موکب‌دارانی که به عراق اعزام می‌شوند باید تست منفی PCR در زمان رفت داشته باشند و در زمان بازگشت نیز به صورت رایگان تست PCR از آنها گرفته می‌شود و در صورتی که تست کرونا افراد مثبت باشد قرنطینه می‌شود.

رئیس ستاد اربعین حسینی در خصوص ثبت‌نام در سامانه برای اعزام به اربعین، گفت: تصمیم برای این ثبت‌نام براساس قول اولیه که دولت عراق به وزیر امور خارجه ایران داده بود گرفته شد و به خاطر اینکه زمان از دست نرود تصمیم گرفتیم ثبت‌نام مشروط صورت گیرد تا اگر عراق اعلام آمادگی کرد،‌آماده سفر باشیم. ثبت‌نام از متقاضیان قرار بود از صبح امروز آغاز شود که به دلیل تصمیم دولت عراق مبنی بر پذیرش فقط 30 هزار زائر، عملاً لغو شد.

وی ادامه داد: این سفر با ویزا صورت می‌گیرد اما ویزا رایگان خواهد بود. کمیته‌ها نیز لیست افراد اعزامی را اعلام خواهند کرد. البته هنوز دستورالعملی برای سفارت عراق در خصوص صدور ویزا صادر نشده است.

ذوالفقاری در خصوص اینکه کدام موکب‌داران به اربعین خواهند رفت؟ گفت: کمیته اسکان و تغذیه، کار و اسکان را در عراق انجام می‌دهد، یک سری از موکب‌داران دارای شناسنامه هستند و از میان آنها سهمیه اعزام تعیین می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزایش سهمیه اربعین را محتمل ندانست و در خصوص نحوه اعزام‌ها، گفت: فقط برای سفر رفت به 190 سوتی پرواز نیاز است که در حال حاضر شش فرودگاه برای این کار آماده شده‌اند و در صورت نیاز فرودگاه‌های بیشتری نیز اضافه خواهند شد. با مسئولان هواپیمایی نیز گفت‌وگو کردیم و آنها اعلام کردند که قیمت را در سقف شرایط عادی نگه می‌دارند.

مردم به سمت مرزها حرکت نکنند

وی با تأکید بر اینکه مرزهای زمینی بسته است، گفت: خدماتی به عنوان موکب‌داران در مرزهای کشور انجام نخواهد شد. دولت عراق به هیچ وجه با تردد زمینی موافقت نکرده و هرگونه تردد غیرقانونی مجازات در پی خواهد داشت؛ بنابراین مردم به سمت مرزها حرکت نکنند.

ذوالفقاری در خصوص برگزاری مراسم جاماندگان حسینی در داخل کشور، گفت: این مسئله به تصمیم سازمان تبلیغات اسلامی منوط و تابع پروتکل‌های داخلی است. موکب‌داران داخلی نیز که همه ساله در داخل مرزها خدمات ارائه می‌کردند می‌توانند موکب‌های سلامت یا توزیع نذورات به صورت بسته‌بندی شده را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha