جدیدترین شماره مجله موعود منتشر شد
کد خبر: 3995900
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹

جدیدترین شماره مجله موعود منتشر شد

جدیدترین شماره مجله موعود که اولین مجله تخصصی پیرامون امام زمان‌(عج) است و بیش از 25 سال سابقه انتشار دارد، منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ از مهم‌ترین مطالب این شماره از مجله موعود می‌توان به مطالب زیر اشاره کرد:

آب، زمین سوخته و جاندار تشنه

در پرونده «آب، زمین سوخته و جاندار تشنه» به پروژه «گاپ» که توسط دولت ترکیه دنبال می‌شود، پرداخته شده است.

ترکیه دو دهه پیش قراردادی برای صادرات سالانه 15 میلیارد مترمکعب آب با رژیم ‌صهیونیستی به امضا رساند. آنکارا در این قراردادها از مشتریانش پول دریافت می‌کند، اما درنظر دارد با مواجه ‌شدن کشورهای منطقه با بحران‌های آبی در مقابل دریافت نفت ارزان‌قیمت به آنها آب بدهد. ترکیه در دوران جدید خود هنگامی که با کمبود ذخایر ارزی روبه‌رو بود، درآمدهای سرشار نفتی کشورهای منطقه را نظاره می‌کرد.

آنکارا حتی در دوره‌ای که به رشد اقتصادی رسید درحالی بود که این کشور محلی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی شده بود و همزمان کشورهای نفتی منطقه با درآمدهایشان هم صنایع خود را بدون نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی راه‌اندازی می‌کردند و هم در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام می‌دادند. به‌عنوان مثال ارزش صندوق سرمایه‌گذاری ابوظبی تنها بالغ بر 500 تا 700 میلیارد دلار است. چیزی که از مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ترکیه نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل نداشتن نفت به‌گونه‌ای از عقده در ذهن رهبران ترکیه تبدیل شده است و آنها حالا مدعی هستند همان‌طور که زمانی کشورهای خاورمیانه دارای نفت بوده‌اند امروزه نیز آب برای ترکیه مانند نفت است و کشورهای منطقه برای استفاده از آب‌هایی که منشأ آن ترکیه است باید پول بپردازند. منشأ دو رود اصلی منطقه یعنی دجله و فرات که به دو کشور عراق و سوریه نیز می‌رسند، ترکیه است. رود دجله از کوه توروس در شرق این کشور سرچشمه می‌گیرد و سرچشمه‌های رود فرات نیز در آناتولی شرقی قرار دارد. این دو رود اصلی نقش بزرگی در منطقه داشته‌اند و بخش بزرگی از عراق به‌خصوص جنوب آن وابسته به جریان داشتن دجله و فرات هستند.
صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس معتقد است خاورمیانه دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بر همین اساس برخی از کشورها برنامه‌های متعددی برای ذخیره‌سازی آب‌های سطحی خود آغاز کرده‌اند. وی افزود: یکی از این ابرپروژه‌ها، پروژه «گاپ» در کشور ترکیه است که شامل ۲۲ سد می‌شود و سد «کاراکورت» یکی از این سدهاست که بر روی سرشاخه‌های رود ارس در استان قارص این کشور و برای تأمین آب شرب و کشاورزی ایغدیر و قارص ترکیه احداث شده است. این نماینده مجلس اضافه کرد: احداث این سد می‌تواند باعث کاهش دبی آب رود ارس و پدید آمدن تهدید برای اقتصاد کشاورزی، پوشش گیاهی، شرایط زیست حیوانی و اکوسیستم منطقه در دو سوی این رود شود. بدری با اشاره به تذکر کتبی خود به وزرای امور خارجه و نیرو در این مورد، تصریح کرد: انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در تحقق دیپلماسی آب در مورد منابع آبی مشترک با کشور ترکیه قابل ‌قبول نیست و وزارتخانه‌های امور خارجه و نیرو باید از وضعیت انفعالی و خنثی فعلی خارج شوند تا بتوانند منافع مردم ما را تأمین کنند. نگرانی از کاهش دبی آب ارس پیش از این برای انتقال آن به تبریز موجب نگرانی مردم استان اردبیل و اعتراض اصحاب رسانه شده بود. به دنبال مسئله کمبود آب تبریز در تابستان، راه‌حل‌های کوتاه مدت و بلندمدت پیشنهاد شده بود، که پروژه انتقال آب ارس به تبریز با حجم پنج مترمکعب در ثانیه جزو برنامه‌های بلندمدت مطرح است. اما به گفته نمایندگان و مسئولان ارشد کشور با احداث این سد مشکلات از سر منشاء آغاز می‌شود و باعث کاهش میزان آب ورودی به کشورمان می‌شود.

جدیدترین شماره مجله موعود منتشر شد

نسبت امام حسین(ع) و امام زمان(عج)

در این بخش از این شماره مجله موعود، مصاحبه تفصیلی و اختصاصی با دکتر محمدرضا سنگری منتشر شده است.

جدیدترین شماره مجله موعود منتشر شد

یهودیان، خاندان باب و تجارت جهانی تریاک

این مقاله که از عبدالله شهبازی می‌باشد، به بخش‌هایی غفلت شده از تاریخ و تجارت ایران می‌پردازد:
«اعظم بنادر فارس در خلیج عجم تجارت هندوستان به ایران و از ایران به هندوستان، بیشتر در این بندر و بندرعبّاسی و قدری هم در «بندرلنگه» است. در این زمان اغلب اهالی عجم و تجّار از بلاد ایران آنجا ساکن هستند و بسیار از تجّارشان را سرمایه به یک کرور میرسد و هند و الحال در بندر لنگه منزل و بازار مخصوص دارند... «قونسولخانه انگلیس» نسبت به باقی، از ابنیه عالیه محسوب می‌شود و امتعه که از هندوستان و «چین» به بوشهر میآیند، عمده شکر و ادویه‌جات و چای معروف به چای بندری و شال کشمیری و قلمکار هندی و ظروف کار انگلیس است و اسب‌هایی که از ایران به هندوستان می‌برند، از بوشهر حمل می‌کنند. پنبه و ابریشم و بعضی امتعه دیگر، مال ایران نیز از بوشهر به هندوستان حمل می‌شود. 7 در سال 1245ه .ق. (1829م.) خاندان ساسون، سران یهودیان «بغداد»، به بوشهر مهاجرت کردند.8 خاندان ساسون قریب به پنج سال در بوشهر به واردات کالا از بمبئی به ایران اشتغال داشتند و در سال 1833م. به طور کامل در بمبئی مستقر شدند. بمبئی دومین شهر بزرگ امپراتوری بریتانیا، پس از لندن، بود.

از نیمه اوّل سده نوزدهم، ساسون‌ها و سایر سران یهودیان بغدادی، مانند خاندان‌های عزرا وکدوری و گبّای، در اتّحاد با الیگارشی پارسی و برخی شرکای مسلمان، چون خاندان آقاخان محلاّتی (سران اسماعیلیه) و هندو، چون خاندان‌های تاگور و سن، مقتدرترین کانون مالی - تجاری و سیاسی بمبئی و «بنگال» به شمار می‌رفت که از طریق حکومت هند، بریتانیا بر مقدّرات ایران تأثیر بزرگ گذاشت. اینان بنیانگذاران فرقه‌های رازآمیز، چون فراماسونری و تئوسوفی و فرقه‌های دینی چون برهما ساماج و احمدیه (قادیانی)، در شبه قارّه هندوستان بودند؛ همانگونه که شرکای ایرانیشان فرقه‌های همسان را در ایران بنیان نهادند ...».

دستوپیا، ویرانشهر عصر مدرن

ری داگلاس برَدبِری، شاعر و نویسنده خیالپرداز آمریکایی و نویسنده رمان علمی، تخیّلی «فارنهایت 451» است.
این رمان، شاهکار علمی - تخیّلی پادآرمانشهری نویسنده آمریکایی، ری بردبری (1920-2012م.) است. این داستان آینده جهانی است که در آن، تفکّر و خواندن ممنوع است و آتش‌افشانان (که پیشتر آنان را آتشنشان می‌خواندند و وظیفه‌شان چیز دیگری بود) هر کتابی را که بیابند، می‌سوزانند و خاکستر می‌کنند. در این بین، یکی از مأموران آتش‌افشانی، از وظیفه‌اش سر باز میزند و خطرناکترین سؤال، یعنی «چرا» به ذهنش خطور می‌کند.
این کتاب در سال 1953م. منتشر شده است؛ امّا در به تصویر کشیدن بسیاری از وقایع که امروز جامعه بشری بدان‌ها مبتلا است، موفّق بوده. در جهانی که کتاب آن را به نمایش می‌گذارد، سوزاندن کتاب توسط آتش‌افشان‌ها امری عادّی است؛ کتابسوزی توسط مردانی که در واقع وظیفه فراموش‌شده‌شان، آتشنشانی بوده و نه آتش‌افشانی. آنان به خانه‌های کسانی که مخفیانه به مطالعه کتاب مشغول می‌شوند، هجوم برده، کتابها را وسط خیابان انباشته و به آتش می‌کشند.
جدیدترین شماره مجله موعود منتشر شد
بنیانگذاران جامعه «فارنهایت 451»، «اندیشیدن» را سمّ مهلک و آن را سبب بروز بینظمی و آشوب می‌شناسند. در نتیجه، نویسنده ما را با جامعه‌ای مواجه می‌سازد، افسرده و عاری از هرگونه سرزندگی و شادابی.
دولت حاکم به منظور آرامش‌بخشی و شادی‌آفرینی و به منظور ایجاد احساس بی‌نیازی به تفکّر، قرص‌های آرامش‌بخشی را میان مردم توزیع می‌کند که به نوعی بی‌خیالی می‌رسند.
فارنهایت 451 در واقع، نشانگر درجه حرارت دستگاه آتش‌افشانان است؛ حرارتی که کارگر افتاده، تمامیت کتاب را سوزانده و خاکستر می‌کند.
مونتاگ، قهرمان رمان فارنهایت 451، همان وینستون قهرمان «1984» جورج اورول است؛ همان وحشی کتاب «دنیای قشنگ نو» اثر آلدوس هاکسلی. آنان جملگی مردانی هستند که در نظام توتالیتر و تمامیت‌خواه ضدّ انسان، ضدّ عشق و پرستش و مخالف اندیشه و تفکّر، مستحیل نشده و ناگزیر، تن به دستگاه بی‌رحم و شکنجه‌گر «198 می‌دهند؛ به جزیره متروک «آدم‌های کتاب» می‌گریزند یا در ساختمان متروکه‌ای در منتهاالیه دنیای قشنگ نو، خود را حلق‌آویز می‌کنند.
چنانکه تاکنون ملاحظه کرده‌اید، عموم نویسندگان رمان‌های علمی، تخیّلی (ویرانشهر = دستوپیا) در آینده تفکّر و دل خویش، وجوهی از جهان آینده را که در قلعه مدرنیزاسیون استقرار یافته، تصویر کرده و مقابل دید خوانندگان خود قرار داده‌اند .... "

علاقه‌مندان می‌توانند مجله موعود را از طریق سایت یاران شاپ به نشانی yaranshop.ir تهیه نمایند.

انتهای پیام
captcha