کودک‌آزاری پنهان با فیلم، موبایل و کلاس‌های متعدد آموزشی + فیلم
کد خبر: 3996539
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
خانواده در مسیر آرامش/ 10

کودک‌آزاری پنهان با فیلم، موبایل و کلاس‌های متعدد آموزشی + فیلم

یک مددکار اجتماعی با تأکید بر اینکه نباید کودکان در خلوت، بدون محدودیت و داخل تخت‌خواب به اینترنت دسترسی داشته باشند، گفت: فشار آوردن به کودک برای رشد و پیشرفت نیز نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود.

کودک‌آزاری پنهان با فیلم، موبایل و کلاس‌های آموزشی + فیلم

به گزارش ایکنا، آرامش مهم‌ترین موضوعی است که باید در خانواده ایجاد شود و آشنایی خانواده‌ها با منبع و دلایل خشونت و ناآرامی و البته راه‌های پیشگیری از برهم خوردن آرامش در جمع خانوادگی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید تک تک اعضا بیاموزند.

متأسفانه اکنون اعضای خانواده‌‌ها به دلایل مختلف در معرض خشونت‌های متعدد قرار می‌گیرند و این موضوع به کیان خانواده آسیب می‌رساند. خبرگزاری ایکنا با هدف آشنایی اعضای خانواده با دلایل و ریشه‌های خشونت خانگی و راه‌های مقابله با آن مجموعه آموزشی «خانواده در مسیر آرامش» را تولید کرده است. امید اینکه مشاهده این مجموعه کوتاه اما مفید و ضروری برای اعضای خانواده بتواند به رفع مسائل خانواده‌‌های ایرانی کمک کند.

در بخش دهم این مجموعه آموزشی، ایوب اسلامیان، مددکار اجتماعی به تشریح شرایطی پرداخت که طی آن خانواده‌ها از طریق فیلم و تلفن همراه عملاً اقدام به کودک‌آزاری می‌کنند و گفت: امروزه وضعیت زندگی ما متفاوت شده و شرایط بسیاری از خانواده‌ها با گذشته تفاوت دارد.

امروزه زوجین جوان از ابتدای زندگی مشترک از خانواده‌ خود جدا می‌شوند و در آپارتمان زندگی مستقلی را شروع می‌کنند. ممکن است خانم و آقا هر دو شاغل باشند و در مواقع زیادی به خانواده‌های خود دسترسی نداشته باشند تا در نگهداری کودک به آنها کمک کنند، به همین دلیل شرایط زندگی امروز متفاوت شده و همین شرایط در مواقعی موجب غفلت از تربیت کودک و یا حتی کودک آزاری می‌شود.

بسیاری از مواقع ما در خانه هستیم و فیلم‌هایی را تماشا می‌کنیم که متناسب با سن کودک نیست. فیلم‌هایی که سانسور نشده‌اند، صحنه‌هایی دارند که متناسب نیست و حرف‌ها و موضوعاتی را مطرح می‌کند که برای کودک تعریف نشده است. بسیاری از این فیلم‌ها محدودیت یا رنج سنی دارند اما در ابتدای فیلم آن را ذکر نمی‌کنند، خانواده‌‌ها باید به این تشخیص برسند که آیا این فیلم‌ها متناسب با سن کودک هست یا خیر.

برخی خانواده‌ها تلفن همراه خود را به دست کودک می‌دهند و او ساعت‌های طولانی در فضای مجازی حضور دارد. در موارد متعدد نظارت نداشتن بر کودک می‌تواند مصداق خشونت علیه او و کودک آزاری محسوب شود.

بچه‌هایی که اغلب به دلیل استفاده از تلگرام به فیلترشکن دسترسی دارند و یا از طریق موسیقی‌ها و آهنگ‌ها و یا حتی گروه‌های همسالان یکسری واژه‌ها به گوششان خورده، ممکن است از سر کنجکاوی آنها را سرچ کنند و در نتیجه سر از سایت‌هایی در‌آورند که متناسب با سن آنان نیست؛ اکنون تمام دنیا نسبت به این مسئله واقف و حساس است.

حجم محدود اینترنت در اختیار کودک قرار دهید

لازم است خانواده‌‌ها در زمینه استفاده کودکانشان از اینترنت، گوشی موبایل و تبلت دقت داشته باشند. به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که حتماً حجم اینترنتی که در اختیار کودکان خود قرار می‌دهند را محدود کنند.

متأسفانه به دلیل وجود وای‌فای در خانه‌‌ها اینترنت به صورت نامحدود در اختیار بچه‌ها قرار دارد و همیشه تلفن همراه در دست کودک است و کودک می‌تواند هر چیزی را که می‌خواهد ببیند و دانلود کند.

پیشنهاد ما به خانواده‌‌ها استفاده محدود کودکان از اینترنت مثلاً یک تا دو ساعت در روز برای بازی آنلاین است. استفاده زیاد کودکان از این بازی‌ها هم به سلامت جسمی و هم به سلامت روحی آنها صدمه زیادی وارد می‌کند. از نظر اسکلتی یا بدنی به آنها صدمه می‌زند و در بسیاری از موارد به تحصیل آنها آسیب وارد کرده و حتی اعتیاد اینترنتی ایجاد می‌کند.

کودکان موبایل را به تخت خواب نبرند

به بچه‌ها اجازه ندهید که موبایل یا تبلت را درون تخت خود ببرند و همیشه باید مراقب باشیم که آنها وارد سایت‌هایی که مناسب نیست نشوند. اینکه ساعت‌های طولانی موبایل یا تبلت در دست کودکان و داخل تخت آنها باشد موجب می‌شود خواب کودک به هم بریزد و در مدرسه خواب آلود بوده و سرحال نباشند.   

کودکان باید همیشه در اتاق اصلی خانه و جلوی اعضای خانواده از گوشی استفاده کنند؛ اجازه ندهیم کودکان در خلوت دسترسی نامحدودی به اینترنت داشته باشند.

یکی دیگر از موارد شایع در زندگی‌های کنونی که آن را به غلط مصداق خشونت نمی‌دانند، وارد کردن فشار بیش از حد به کودکان برای رشد و پیشرفت است؛ اینکه کودک را مجبور کنیم روزانه در چندین کلاس آموزشی حضور داشته باشد.

دنیای کودک، بازی و آموختن از طریق بازی کردن است و نباید همه وقت کودک به حضور در کلاس‌های آموزشی اختصاص داده شود اما متأسفانه خانواده‌ها خواهان آن هستند که کودکانشان به هر آنچه که خود به آن نرسیده‌اند یا ایده‌آل و تصوراتشان بوده اما به آن دست نیافته‌اند، برسند.

این مسئله یک کودک‌آزاری شایع است اما چون برداشت مثبتی از آن می‌شود، در بسیاری از موارد خانواده گمان می‌کند که در حق کودک لطف کرده، در حالی که این فشارها آسیب‌های بیشتری به کودکان وارد می کند و این بچه‌ها عموماً در سن 15 ـ 16 سالگی از همه چیز زده می‌شوند، درس را رها می‌کنند و تازه به دوران کودکی خود باز می‌گردند و کودکی نکرده خود را تجربه می‌کنند.

زندگی آپارتمانی مجال وقت گذاشتن برای تفریح کودک را از ما می‌گیرد و خانواده‌ها به تلفن همراه، تبلت و تماشای فیلم برای گذراندن وقت کودک متوسل می‌شوند. اگر بچه‌دار شدیم به ویژه اگر تک فرزند بود حتماً باید روزانه برای این بچه‌ها وقت بگذاریم و او را به پارک ببریم تا بازی کند و انرژی او تخلیه شود اما متأسفانه والدین خسته هستند و از این کار مهم غفلت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha